تعیین چهلم -روز چهلم میت -سالگرد اموات ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ - ۵۳۸۵۸ بازدید

میگن سالگرد شخصی به تعداد فرزندان آن شخص یک روز زودتر باید گرفت صحت داره؟

خیر چنین مطلبی صحت ندارد
برگزاری مجالس و مراسم ترحیم به عنوان سوم و هفتم و سالگرد و امثال آن نیز از این حیث که مجلس عزاداری و تصدق و ذکر و دعا برای میت است مستحب می باشد لکن آنچه در روایات و سنت آمده است سه روز عزاداری و تسلیت برای بازماندگان میت است که بر اساس آن مومنین برای تشییع و نماز و تدفین میت حاضر می شوند و نزدیکان اولیا میت نیز تا سه روز آنان را اطعام می نمایند.(برعکس آنچه که امروزه مرسوم است).
جواب تفصیلی:
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ یَنْبَغِی لِأَوْلِیَاءِ الْمَیِّتِ مِنْکُمْ أَنْ یُؤْذِنُوا إِخْوَانَ الْمَیِّتِ بِمَوْتِهِ فَیَشْهَدُونَ جَنَازَتَهُ وَ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ فَیَکْسِبُ لَهُمُ الْأَجْرَ وَ یَکْسِبُ لِمَیِّتِهِ الِاسْتِغْفَارَ وَ یَکْسِبُ هُوَ الْأَجْرَ فِیهِمْ وَ فِیمَا اکْتَسَبَ لِمَیِّتِهِ مِنَ الِاسْتِغْفَار؛ سزاوار است که صاحبان عزا (نزدیکان میت) مردم را از فوت او آگاه نموده تا بر جنازه او حاضر شده و نماز میت بجا آورند و برای او استغفار کرده و بدین واسطه هم برای آنان اجر و پاداش است و هم برای متوفی».
در روایت دیگری آمده است. «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ عَلَیْکُمْ بحُضُورِ الْجَنَائِزِ إِنَّهُ لَا بُدَّ لَکُمْ مِنَ النَّاسِ إِنَّ أَحَداً لَا یَسْتَغْنِی عَنِ النَّاسِ بِجَنَازَتِهِ فَأَمَّا نَحْنُ نَأْتِی جَنَائِزَهُمْ وَ إِنَّمَا یَنْبَغِی لَکُمْ أَنْ تَصْنَعُوا مِثْلَ مَا یَصْنَعُ مَنْ تَأْتَمُّونَ بِهِ؛ امام صادق علیه السلام می فرماید , بر شما باد که بر جنازه های مومنین حاضر شوید زیرا شما از مردم بی نیاز نیستید ما بر جنازه های مردم حاضر می شویم و بر شما سزاوار است که مانند ما عمل نمایید».
همچنین روایات متعددی وجود دارد که بر اساس آن بر همسایگان و نزدیکان اولیای میت مستحب است تا سه روز صاحبان عزا را اطعام دهند.
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ یَنْبَغِی لِصَاحِبِ الْجَنَازَةِ أَنْ یُلْقِیَ رِدَاءَهُ حَتَّى یُعْرَفَ وَ یَنْبَغِی لِجِیرَانِهِ أَنْ یُطْعِمُوا عَنْهُ ثَلَاثَةَ أَیَّام ؛ امام صادق علیه السلام فرمودند ؛ سزاوار است که اولیای میت عبایی بردوش اندازد تا شناخته شود و بر همسایگان او مستحب است که تا سه روز آنان را اطعام کنند».[1]علامه مجلسی در کتاب شریف بحارالانوار ضمن نقل این احادیث بیان می فرماید که از این روایات می توان نتیجه گرفت که مدت مستحب اجتماع برای عزاداری و ترحیم میت سه روز است که از زمان فوت تا سه روز بعد ادامه می یابد.
منشا این سنت (که تا سه روز به صاحبان عزا اطعام گردد) عمل پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه است.َ
«عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص أَمَرَ فَاطِمَةَ ع أَنْ تَأْتِیَ أَسْمَاءَ بِنْتَ عُمَیْسٍ وَ نِسَاءَهَا وَ أَنْ تَصْنَعَ لَهُمْ طَعَاماً ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ وَ تَأْتِیَهَا وَ تُسَلِّیَهَا فَجَرَتْ بِذَلِکَ السُّنَّة مِنْ أَنْ یُصْنَعَ لِأَهْلِ الْمَیِّتِ طَعَامٌ ثَلَاثَةَ أَیَّام ؛ امام صادق علیه السلام از پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه نقل می فرماید که ایشان بعد از فوت همسر اسماء بنت عمیس(جعفر بن طیار) به حضرت فاطمه امر فرمودند که برای ایشان تا سه روز طعام آماده کنند و به او تسلیت گویند.از این رو سنت چنین شد که برای اولیای میت تا سه روز طعام درست کنند».[2]
پی نوشت:
[1] . بحار الأنوار، ج 79، ص: 72
[2] . بحار الأنوار، ج 79، ص: 64. باب 16 التعزیة و المأتم و آدابهما و أحکامها

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید