خانه > سوال از ائمه(ع) >989


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
گناهان كبيره
چگونه از ياران اما...
چشم چراني، آثار و ...
رابطه دختر و پسر
احكام نماز و روزه ...
تقويت اراده در انج...
اخلاق پيامبر (4) -...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
نقش قرآن در زندگي ...
لیست کتب اداره مشا...
شوخي هاي پيامبر
دوستي با نامحرم در...
جلسه خواستگاري
...

شيوه هاي کنترل نفس...
چه كنم گناه نكنم؟!
دفتر 30 پرسش ها و ...
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
فطريه چيست؟
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دفتر 32 پرسش ها و ...
مهارت ارتباط مؤثر ...
اخلاق پيامبر(2)- م...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2218

بازدید مقالات:
8468900

بازدید سوالات:
2662326



حضرت زينب(س) الگوبراي زنان بازديد: 3345

نگاهي گذرا به ابعاد فردي و اجتماعي زندگي حضرت زينب كبري سلام الله عليها و سيره عملي اين شخصيت برجسته اسلام به خوبي جايگاه والا و عظمت ايشان را ترسيم نموده و آن حضرت را به عنوان يكي از بهترين و مناسب ترين الگو و روش زندگي براي هر زن و مرد مسلمان معرفي مي نمايد .
براي آشنايي با ابعاد شخصيتي آن حضرت تنها به چند جمله از بيانات مقام معظم رهبري اشاره مي كنيم كه به خوبي ترسيم كننده جايگاه و عظمت حضرت زينب كبري سلام الله عليها مي باشد .
«شخصيت‌ آن‌ بزرگوار قبل‌ از حادثه‌ كربلا و در مدينه‌، بسيار برجسته‌ و معروف‌ و ممتاز بود و به‌ لحاظ علمي‌، معنوي‌، اخلاقي‌، تقوايي‌، پاكدامني‌ و طهارت‌ براي‌ زنان‌ مسلمان‌، قابل‌ تبعيت‌ و پيروي‌ محسوب‌ مي‌شد.
زن‌ مسلمان‌ براي‌ انجام‌ تمامي‌ وظايف‌ مهمي‌ كه‌ يك‌ زن‌ مي‌تواند انجام‌ دهد، بايد از حضرت‌ زينب‌ (س‌) تعليم‌ بگيرد. طهارت‌ و تقوا كه‌ بزرگترين‌ خصوصيت‌ يك‌ زن‌ است‌، اهميت‌ دادن‌ به‌ ارزشهاي‌ اصيل‌ بيش‌ از هر چيز ديگري‌ در زندگي‌، توجه‌ به‌ علم‌ و معرفت‌، انجام‌ فعاليتهاي‌ سياسي‌ و امداد رساني‌ به‌ انسانها و كيفيت‌ دادن‌ به‌ محيط خانه‌ و خانواده‌ از ويژگيهاي‌ زينب‌ كبري‌ (س‌) محسوب‌ مي‌شود و زن‌ مسلمان‌ از درون‌ خانواده‌ تا درون‌ جامعه‌ و تا مسائل‌ علمي‌ و سياسي‌ و ارزشهاي‌ اخلاقي‌ و نيز نشان‌ دادن‌ منشهاي‌ بزرگ‌ انقلابي‌ مي‌تواند به‌ زندگي‌ آن‌ حضرت‌، تأسي‌ جويد. »( پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري , ديدار جمع‌ زيادي‌ از خواهران‌ و برادران‌ پرستار و مددكار , 12/7/74)
«زينب كبرى(سلام ‏اللَّه ‏عليها) يك نمونه‏ ى كامل از زن مسلمان است؛ يعنى الگويى كه اسلام براى تربيت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنيا قرار داده است. زينب كبرى داراى شخصيت چند بُعدى است؛ دانا و خبير و داراى معرفت والا و يك انسان برجسته است كه هر كس با آن بزرگوار مواجه مى‏شود، در مقابل عظمتِ دانايى و روحى و معرفت او احساس خضوع مى‏كند. شايد مهمترين بُعدى كه شخصيت زن اسلامى مى‏تواند آن را در مقابل چشم همه قرار دهد - تأثيرى كه از اسلام پذيرفته - اين بُعد است.

 شخصيت زن اسلامى به بركت ايمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهى، آن‏چنان سعه و عظمتى پيدا م‏ی كند كه حوادث بزرگ در مقابل او، حقير و ناچيز مى‏شود. در زندگى زينب كبرى، اين بُعد از همه بارزتر و برجسته‏ تر است. حادثه‌اي مثل روز عاشورا نمیتواند زينب كبرى را خرد كند. شكوه و حشمت ظاهرى دستگاه ستمگر جبارى مثل يزيد و عبيداللَّه ا‏بن ‏زياد نمی‏تواند زينب كبرى را تحقير كند. زينب كبرى در مدينه - كه محل استقرار شخصيت باعظمت اوست - و در كربلا - كه كانون محنتهاى اوست - و در كاخ جبارانى مثل يزيد و عبيداللَّه‏ ابن‏ زياد، همان عظمت و شكوه معنوى را با خود حفظ می كند و شخصيت‏هاى ديگر در مقابل او تحقير می شوند.

 زينب كبرى شور عاطفه‏ ى زنانه را همراه كرده است با عظمت و استقرار و متانت قلب يك انسان مؤمن، و زبان صريح و روشن يك مجاهد فی سبيل ‏اللَّه، و زلال معرفتى كه از زبان و دل او بيرون می ‏تراود و شنوندگان و حاضران را مبهوت می كند. عظمت زنانهاش، بزرگان دروغين ظاهرى را در مقابل او حقير و كوچك مى‏كند. عظمت زنانه ، يعنى اين؛ يعنى مخلوطى از شور و عاطفه ‏ى انسانى، كه در هيچ مردى نمی توان اين عاطفه‏ ى شورانگيز را سراغ داد؛ همراه با متانت شخصيت و استوارى روح كه همه‏ى حوادث بزرگ و خطير را در خود هضم می كند و روى آتش‏هاى گداخته، شجاعانه قدم می ‏گذارد و عبور مى‏كند؛ در عين حال، درس مى‏دهد و مردم را آگاهى می بخشد؛ در عين حال، امام زمان خود - يعنى امام سجاد - را مانند يك مادر مهربان آرامش و تسلا می‏بخشد؛ در عين حال، با كودكان برادر و بچه‏ هاى پدر از دست داده‏ى آن حادثه ‏ى عظيم، در ميان آن طوفان شديد، مثل سد مستحكمى براى آنها امنيت و آرامش و تسلا ايجاد مى‏كند. بنابراين زينب كبرى (سلام ‏اللَّه ‏عليها) يك شخصيت همه‏جانبه بود. اسلام زن را به اين طرف سوق مى‏دهد.

زن با نقاط قوّت زنانه ‏ى خود - كه خداى متعال در وجود او به وديعه گذاشته و مخصوص زن است - همراه با ايمان عميق، همراه با استقرار ناشى از اتكاء به خداوند، و همراه با عفت و پاكدامنى - كه فضاى پيرامون او را نورانيت می بخشد - مى‏تواند در جامعه يك نقش استثنايی اين‏گونه ايفا كند؛ هيچ مردى قادر به ايفاى چنين نقشى نيست. مثل كوه استوارى از ايمان، در عين حال مثل چشمه‏ ى جوشانى از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه‏ ى صبر و حوصله و عاطفه‏ى خود سيراب می ‏كند. انسانها در چنين آغوش پُربركتى می توانند تربيت شوند. اگر زن با اين خصوصيات در عالمِ وجود نبود، انسانيت معنا پيدا نمى‏كرد. اين، معناى ارزش زن و تشخص زن است؛ چيزى كه مغز متحجرِ مادى غربیها نمى‏تواند آن را بفهمد. كسانى كه از دين و معنويت بهره‌اي نبرده ‏اند، نمی ‏توانند چنين عظمتى را درك كنند. آنهايى كه شاخصه‏ ى زن را در زيور و آرايش و سبكسرى و بازيچه قرار گرفتن در دست مردان میدانند، نمی توانند اساس هويت زنانه را در منطق اسلام و در نظر اسلام درك كنند. زينب كبرى براى زنان ما در طول تاريخ يك الگوست؛ عقل و متانت، قدرت و شجاعت، شور و احساس عاطفى، صراحت زبان، متانت دل، استوارى روح؛ در عين‏ حال، مادرانه، خواهرانه، با همه ‏ى انسانها برخورد كردن، در محيط خانه شمع محبت را روشن نگه داشتن، همسر و فرزندان را بر سر سفره‏ ى محبت و عاطفه‏ى خود دور هم جمع كردن؛ اينها خصوصيات زن مسلمان است. (پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري,بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار اقشار مختلف مردم‏ (۱۳۸۴/3/۲۵ )
« زينب كبرى‌ يك نمونه‌ى برجسته‌ى تاريخ است كه عظمت حضور يك زن را در يكى از مهمترين مسائل تاريخ نشان ميدهد. اينكه گفته ميشود در عاشورا، در حادثه‌ى كربلا، خون بر شمشير پيروز شد - كه واقعاً پيروز شد - عامل اين پيروزى، حضرت زينب بود؛ والّا خون در كربلا تمام شد. حادثه‌ى نظامى با شكست ظاهرى نيروهاى حق در عرصه‌ى عاشورا به پايان رسيد؛ اما آن چيزى كه موجب شد اين شكست نظامىِ ظاهرى، تبديل به يك پيروزى قطعىِ دائمى شود، عبارت بود از منش زينب كبرى‌؛ نقشى كه حضرت زينب بر عهده گرفت؛ اين خيلى چيز مهمى است. اين حادثه نشان داد كه زن در حاشيه‌ى تاريخ نيست؛ زن در متن حوادث مهم تاريخى قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددى به اين نكته ناطق است؛ ليكن اين مربوط به تاريخ نزديك است، مربوط به امم گذشته نيست؛ يك حادثه‌ى زنده و ملموس است كه انسان زينب كبرى‌ را مشاهده ميكند كه با يك عظمت خيره‌كننده و درخشنده‌اى در عرصه ظاهر ميشود؛ كارى ميكند كه دشمنى كه به حسب ظاهر در كارزار نظامى پيروز شده است و مخالفين خود را قلع و قمع كرده است و بر تخت پيروزى تكيه زده است، در مقر قدرت خود، در كاخ رياست خود، تحقير و ذليل شود؛ داغ ننگ ابدى را به پيشانى او ميزند و پيروزى او را تبديل ميكند به يك شكست؛ اين كارِ زينب كبرى‌ است. زينب (سلام اللَّه عليها) نشان داد كه ميتوان حجب و عفاف زنانه را تبديل كرد به عزت مجاهدانه، به يك جهاد بزرگ.
آنچه كه از بيانات زينب كبرى‌ باقى مانده است و امروز در دسترس ماست، عظمت حركت زينب كبرى‌ را نشان ميدهد. خطبه‌ى فراموش نشدنى زينب كبرى‌ در بازار كوفه يك حرف زدن معمولى نيست، اظهارنظر معمولى يك شخصيت بزرگ نيست؛ يك تحليل عظيم از وضع جامعه‌ى اسلامى در آن دوره است كه با زيباترين كلمات و با عميق‌ترين و غنى‌ترين مفاهيم در آن شرایط بيان شده است. قوّت شخصيت را ببينيد؛ چقدر اين شخصيت قوى است. دو روز قبل در يك بيابان، برادر او را، امام او را، رهبر او را با اين همه عزيزان و جوانان و فرزندان و اينها از بين برده‌اند، اين جمع چند ده نفره‌ى زنان و كودكان را اسير كرده‌اند، آورده‌اند در مقابل چشم مردم، روى شتر اسارت، مردم آمده‌اند دارند تماشا ميكنند، بعضى هل هله ميكنند، بعضى هم گريه ميكنند؛ در يك چنين شرائط بحرانى، ناگهان اين خورشيد عظمت طلوع ميكند؛ همان لحنى را به كار مي برد كه پدرش اميرالمؤمنين بر روى منبر خلافت در مقابل امت خود به كار ميبرد؛ همان جور حرف ميزند؛ با همان جور كلمات، با همان فصاحت و بلاغت، با همان بلندى مضمون و معنا: «يا اهل الكوفه، يا اهل الغدر و الختل»؛ اى خدعه‌گرها، اى كسانى كه تظاهر كرديد! شايد خودتان باور هم كرديد كه دنباله‌رو اسلام و اهل‌بيت هستيد؛ اما در امتحان اينجور كم آورديد، در فتنه اينجور كورى نشان داديد. «هل فيكم الّا الصّلف و العجب و الشّنف و الكذب و ملق الاماء و غمز الاعداء»؛ شما رفتارتان، زبانتان با دلتان يكسان نبود. به خودتان مغرور شديد، خيال كرديد ايمان داريد، خيال كرديد همچنان انقلابى هستيد، خيال كرديد همچنان پيرو اميرالمؤمنين هستيد؛ در حالى كه واقع قضيه اين نبود. نتوانستيد از عهده‌ى مقابله‌ى با فتنه بربيائيد، نتوانستيد خودتان را نجات دهيد. «مثلكم كمثل الّتى نقضت غزلها من بعد قوّة انكاثا»؛ مثل آن كسى شُديد كه پشم را مي رسد، تبديل به نخ ميكند، بعد نخها را دوباره باز ميكند، تبديل ميكند به همان پشم يا پنبه‌ى نريسيده. با بى‌بصيرتى، با نشناختن فضا، با تشخيص ندادن حق و باطل، كرده‌هاى خودتان را، گذشته‌ى خودتان را باطل كرديد. ظاهر، ظاهر ايمان، دهان پر از ادعاى انقلابيگرى؛ اما باطن، باطن پوك، باطن بى‌مقاومت در مقابل بادهاى مخالف. اين، آسيب‌شناسى است.
با اين بيان قوى، با اين كلمات رسا، آن هم در آن شرائط دشوار، اينگونه صحبت ميكرد. اينجور نبود كه يك عده مستمع جلوى حضرت زينب نشسته باشند، گوش فرا داده باشند، او هم مثل يك خطيبى براى اينها خطبه بخواند؛ نه، يك عده دشمن، نيزه‌داران دشمن دور و برشان را گرفته‌اند؛ يك عده هم مردم مختلف‌الحال حضور داشتند؛ همانهائى كه مسلم را به دست ابن‌زياد دادند، همانهائى كه به امام حسين نامه نوشتند و تخلف كردند، همانهائى كه آن روزى كه بايد با ابن‌زياد در مى‌افتادند، توى خانه‌هايشان مخفى شدند - اينها بودند توى بازار كوفه - يك عده هم كسانى بودند كه ضعف نفس نشان دادند، حالا هم نگاه ميكنند، دختر اميرالمؤمنين را مى‌بينند، گريه ميكنند. حضرت زينب كبرى‌ با اين عده‌ى ناهمگون و غير قابل اعتماد مواجه است، اما اينجور محكم حرف ميزند. او زن تاريخ است؛ اين زن، ديگر ضعيفه نيست. نمي شود زن را ضعيفه دانست. اين جوهر زنانه‌ى مؤمن، اينجور خودش را در شرائط دشوار نشان ميدهد.

 اين زن است كه الگوست؛ الگو براى همه‌ى مردان بزرگ عالم و زنان بزرگ عالم. انقلاب نبوى و انقلاب علوى را آسيب‌شناسى ميكند؛ ميگويد شماها نتوانستيد در فتنه، حق را تشخيص بدهيد؛ نتوانستيد به وظيفه‌تان عمل كنيد؛ نتيجه اين شد كه جگرگوشه‌ى پيغمبر سرش بر روى نيزه رفت. عظمت زينب را اينجا ميشود فهميد.(پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري, بيانات در ديدار گروه كثيري از پرستاران نمونه كشور , 1/2/89)

پی نوشت:
براي آشنايي با زندگاني حضرت زينب كبري سلام الله عليها به منابع زير مراجعه شود :
سيماي حضرت زينب عليها السلام، محمد مهدي تاج لنگرودي، ‌تهران، نشر ممتاز
خصائص زينبيه،‌سيدنورالدين جزائري،‌ قم،‌ انتشارات مسجد مقدس جمكران
‌حضرت زينب بزرگ‌ بانوي كربلا، عبد الامير فولادزاده، قم،‌كانون نشر انديشه‌هاي اسلامي
اسوه‌هاي ايثار (نگاهي به زندگاني حضرت زينب)،‌ عباس قدياني، تهران،‌ انتشارات فردابه
 





ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها