خانه> قرآن و دانشجو >971

چهارشنبه 26/6/93
123

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو







 

 

بورس مقالات

پيامدهاي خودارضايي...
درمان خود ارضايي ب...
ابراز محبت دختر به...
رابطه دختر و پسر
احضار روح با نعلبك...
گناهان كبيره
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
چشم چراني، آثار و ...
تقويت اراده در انج...
نقش قرآن در زندگي ...
چگونه از ياران اما...
چه كنم گناه نكنم؟!
هولوكاست چيست؟
شوخي هاي پيامبر
اخلاق پيامبر (4) -...
چرا فقط بي حجابي! ...
گرايش دختران آمريك...
چگونه با تقوي شوم
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
اثر بيدار ماندن بي...
جايگاه و ارزش نماز...
همه شرايط وضو
اخلاق پيامبر(2)- م...
تا باشگاه هسته اي
اخلاق پيامبر - توص...
موي بلند و وضو
مصحف فاطمه (س)
چرا جنگ را ادامه د...
خاطره اي جالب از ز...
گل حجاب، عطر عفاف ...
100 خاطره از شهيد ...
كاريكاتورها و حقوق...
اخلاق پيامبر (3) -...
پروانه تو هستم برا...
امام خميني(ره) و غ...
شهيده ولايت ...
حزب الله لبنان و م...
آخرين دولت

حقانیت و صحت قرآن بازديد: 859

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


New Page 1

چطور مي‌‌توان حقّانيت و صحّت تمام مطالب قرآن را ثابت كرد؟
از آنجا كه ما اعتقاد داريم خداوند صادق بوده و جز كلام راست و درست سخني نمي‌‌گويد و هر چه مي‌‌گويد حق و صحيح است؛ چنانچه اثبات كنيم تمام مطالب قرآن از سوي خداوند متعال بوده و اكنون نيز آنچه به نام قرآن در دسترس همگان است، همان قرآني مي‌‌باشد كه از سوي خداوند نازل گشته و هيچ عنصر غيرخدايي ـ چه به عمد و چه به خطا ـ در آن راه نيافته است، مي‌‌توانيم اثبات كنيم كه تمام مطالب قرآن حق و صحيح است. براي اثبات اين مدعا، ادله «حجيت صدوري» قرآن مطرح است:
يكم. قرآن كتاب خدا است؛
اين مدعا در سطوح مختلف قابل طرح بوده، معاني عميق و متعددي دارد:
1. مفاد و محتواي قرآن از سوي خداوند است.
2. تك تك الفاظ نيز از سوي او است.
3. تركيبات اين الفاظ (در قالب آيات) از سوي خداوند است.
4. ترتيب اين آيات (به صورت سوره‌‌ها) از ناحيه خداوند مي‌‌باشد.
از اين رو وجوه مختلفي براي اعجاز قرآن گفته شده كه مي‌‌توان آنها را به سه بخش طبقه‌‌بندي كرد:1
الف. اعجاز لفظي؛ قرآن ثابت مي‌‌كند كه الفاظ و تركيبات قرآن، الهي است. علاوه بر آنكه روشن مي‌‌سازد آن مقدار از آياتي كه به يكديگر مرتبط بوده و در يك سياق‌‌اند، از ناحيه خداوند است.
ب. اعجاز محتوايي؛ قرآن نشان از عدم وجود اختلاف در قرآن دارد. بعضي از آيات، از غيب و مطالب آينده خبر مي‌‌دهد و برخي از علوم و معارفي كه لااقل در آن زمان هيچ بشري نمي‌‌توانسته به آنها دسترسي پيدا كند. اين نوع اعجاز حقانيت قرآن و آسماني بودن آن را اثبات مي‌‌كند.
ج. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن؛ بر اين مطلب تكيه دارد كه رسول گرامي اسلام صلي‌‌الله‌‌عليه‌‌و‌‌آله فردي امي بوده است و نمي‌‌توانسته از پيش خود كتابي بياورد. اين نوع اعجاز نيز اثبات مي‌‌كند كه مفاد قرآن از ناحيه خداوند است.
دوم. وحي مصون از خطا است؛
براساس اين دليل اگر كسي به حقيقت وحي توجه نموده و مفاد آن را خوب دريافت كند و تصوري صحيح از آن داشته باشد به مصونيت وحي از خطا اعتراف خواهد كرد. حقيقت «وحي» نوعي علم شهودي و حضوري است كه در آن «حقايق هستي» در محضر شاهد و كاشف حاضر است؛ به خلاف علم حصولي كه فقط صورتي از علوم در ذهن وجود دارد. در واقع اين صورت ذهني، پلي براي ارتباط با جهان خارج است. از اين رو چون واسطه در نزد ذهن حاضر است، امكان دارد به دليل تفسير اشتباه، در تطبيق آن با صورت خارج به خطا بيفتد. اما در علم حضوري چون نفس معلوم مكشوف و مشهود در نزد عالم كاشف و شاهد حاضر است و واسطه‌‌اي در كار نيست، امكان خطا معنا ندارد و چون حقيقت وحي كشف و شهود عالم غيب است و از نوع علم حضوري مي‌‌باشد، در آن خطا معنا ندارد.2
سوم. رسول اكرم صلي‌‌الله‌‌عليه‌‌و‌‌آله معصوم است؛
عنايت به حكمت خداوند درباره نبوت و انزال كتاب‌‌هاي آسماني، «پيامبر» بايد از هرگونه گناه و اشتباه و هرگونه خطا در هنگام دريافت وحي و رساندن آن به مردم معصوم باشد؛ چرا كه اگر چنين نباشد؛ اعتماد مردم بر پيام‌‌رساني و الهي بودن همه تكاليف و پيام‌‌ها از ميان مي‌‌رود3.
آنچه گفتيم ثابت كرد كه قرآن از سوي خدا است و به‌‌طور صحيح و كامل در اختيار ما قرار گرفته است، پس تمام مطالب آن حق و درست است. البته درباره كشف حقانيت و صحت تك تك گزاره‌‌هاي قرآني، بايد بگوييم؛ هر چند برخي از گزاره‌‌هاي ديني را عقل ما به‌‌طور مستقيم درك مي‌‌كند و در دايره داوري تجارب بشري و علوم قرار مي‌‌گيرد؛ اما بسياري از آنها فراتر از گستره عقل و خارج از حوزه نفي و اثبات علوم و تجربه‌‌هاست.
براي مثال خصوصيت نعمت‌‌هاي بهشتي يا ويژگي جن، ملائكه، حوادث عالم برزخ و... در دسترس عقل و دانش بشري نيست. در اينجا راهي جز پذيرش اعتبار منابعي كه گزارش اين وقايع را داده‌‌اند وجود ندارد، چنان‌‌كه در بسياري از علوم ادبي و تاريخي نيز از همين روش استفاده شود.
بله، برخي از همين معارف، از طريق كشف و شهود عرفاني و باطني به دست مي‌‌آيد؛ اما اين راهكار، قابل توصيه به عموم مردم و انديشمندان نيست و گستره آن، تمام معرفت‌‌هاي قرآني را شامل نمي‌‌شود.

1. نگا: ثامنى، سيد مصطفى، وجوه اعجاز قرآن (مجموعه مقالات دومين كنفرانس تحقيقاتى علوم و مفاهيم قرآن كريم، صص 168 ـ 178).

2. سعيدى روشن، محمد باقر، تحليل وحى از ديدگاه اسلام و مسيحيت، صص 22 ـ 28.

3. پژوهشى در عصمت معصومان، ص 109 ـ 112.



 



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نشاني ايميل:  
   
      

 



مناسبت ها



ويژه


بازديدها

کاربران برخط:  108

صفحه اول:  0

مقالات:  0


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها