خانه > مهدويت >913


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
گناهان كبيره
چگونه از ياران اما...
چشم چراني، آثار و ...
رابطه دختر و پسر
احكام نماز و روزه ...
تقويت اراده در انج...
اخلاق پيامبر (4) -...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
نقش قرآن در زندگي ...
لیست کتب اداره مشا...
شوخي هاي پيامبر
دوستي با نامحرم در...
جلسه خواستگاري
...

شيوه هاي کنترل نفس...
چه كنم گناه نكنم؟!
دفتر 30 پرسش ها و ...
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
فطريه چيست؟
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دفتر 32 پرسش ها و ...
مهارت ارتباط مؤثر ...
اخلاق پيامبر(2)- م...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2218

بازدید مقالات:
8468900

بازدید سوالات:
2662326



اطلاع امام زمان (ع) از اعمال شيعيان بازديد: 3296

از بررسى مجموعه معارف مربوط به خصوصيات و ويژگي هاى اهلبيت عصمت، عليهم السلام، چنين برمىآيد كه ائمه اطهار، عليهمالسلام، از كم و كيف عملكردهاى مردم آگاه مىشوند و در موقعيت ها و شرايط خاصى جهت هدايت و اصلاح اعمال و رفتار آنها اقدامات بخصوصى نيز انجام مىدهند. دليل هايى كه براين مدعا مىتوان ارائه نمود؛ برخى جنبه برهانى دارند و بعضى ديگر نقلى. در اينجا با توجه به مجال مختصرى كه هست تنها به ذكر دو نمونه از دليل هاى نقلى به اختصار اكتفا مىگردد:

 

1- مساله علم امام

 با توجه به مسئوليت هاى مهمى كه امام، در بينش اسلامى، در نظام هستى و جامعه اسلامى عهدهدار است و مردم هم ملزم به تبعيت كامل و پيروى بىچون و چرا از او هستند اقتضاى طبيعى چنين حقيقتى آن است كه امام در تمام زمينهها اعم از امور دينى و دنيوى و كلى و جزئى و همين طور آنچه مربوط به هدايت مردم است علم و اطلاع كاملى داشته باشد. حتى براين اساس شيعه معتقد است اولا امام بايد اعلم اشخاص باشد، ثانيا علم او همانند علم پيامبر حضورى، موهبتى و عام و فراگير باشد. لذا در بخشى از روايات وقتى به توصيف علم امام پرداخته مىشود از كم و كيف آن با تعابيرى چون علم به «ما كان و ما يكون و ما هو كائن» ياد مىشود؛ به عنوان مثال در اصول كافى مرحوم كلينى بابى را تحت عنوان «أنّ الائمة يعلمون علم ما كان و ما يكون و أنه لا يخفى عليهم شئ» ارائه نموده است و يا مرحوم علامه مجلسى حدود بيست و دو روايت در جلد بيست و شش بحار الانوار نقل كرده است كه برطبق مفاد آنها امام نسبتبه همه آنچه در آسمان و زمين و بهشت و جهنم تا قيامت واقع مىشود عالم است و چيزى نيست كه ائمه، عليهمالسلام، نسبتبه آن علم نداشته باشند.

از دقت در مضمون اين دسته از روايات به خوبى معلوم مىشود كه ائمه اطهار، عليهمالسلام، كه از جمله آنها وجود مبارك امام زمان، عليهالسلام، مىباشند از عملكردها و رفتار و حتى نيت هاى شيعيان خود باخبر مىشوند به علاوه در اين خصوص از وجود مبارك حضرت بقيةالله، عليهالسلام، روايتى وارد شده است:

«لايعزب عنا شيئمن اخباركم.»[1]

هيچ يك از اخبار شما از ديدما پنهان نمىماند. ما بر همه امور شما اطلاع پيدا مىكنيم...

بنابراين كوچكترين جايى براى شك در احاطه علم امامزمان، عليهالسلام، برتمام شؤون آحاد مردم باقى نمىماند.

 

2- اخبار عرض اعمال

با مراجعه به قرآن كريم و روايات معصومين، عليهمالسلام، اين نكته هم بخوبى استفاده مىشود كه پيامبر، صلىاللهعليهوآله، و امامان، عليهمالسلام، براعمال امت آگاهى دارند. در قرآن كريم مىخوانيم:

«قل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤمنون...»[2]؛ اى پيامبر به مردم بگو: اعمال و وظايف خود را انجام دهيد و بدانيد كه خدا و رسولش و مومنان اعمال شما را مىبينند...

رواياتى كه در اين زمينه وارد شده استبسيار زياد است از جمله در تفسير همين آيه از امام صادق، عليهالسلام، نقل شده است كه آن حضرت فرمودند:

تمام اعمال مردم هر روز صبح به پيامبر اكرم، صلىاللهعليهوآله، عرضه مىشود اعمال نيك و اعمال بد. بنابراين مراقب باشيد...[3]

و يا در روايتى عبدالله بن ابان زيات مىگويد به حضرت رضا، عليهالسلام، عرض كردم كه براى من و خانوادهام دعايى بكنيد. حضرت فرمودند:

مگر من دعا نمىكنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شبى بر من عرضه مىشود لذا در هر مورد كه مناسب باشد دعا مىكنم.

عبدالله مىگويد اين حرف امام، عليهالسلام، براى من تعجب آور بود كه اعمال ما هر روز و شب بر امام، عليهالسلام، عرضه شود امام، عليهالسلام، وقتى متوجه تعجب من شدند خطاب به من فرمودند: آيا كتاب خداوند عزوجل را نمىخوانى آنجا كه مىفرمايد: «و قل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤمنون.»

و در ادامه آن امام رضا، عليهالسلام، فرمودند: به خدا سوگند در اين آيه مراد از مؤمنون علىبنابىطالب، عليهالسلام، است.[4]

از آنجا كه همه ائمه، عليهالسلام، به منزله نفس واحدند و همه آنها يك نور هستند از هر حكمى كه به يكى از آنها ثابتشود به بقيه هم ثابتخواهد شد.

بنابراين از مفاد اين دسته از روايات و روايات عرض اعمال در شب هاى قدر به ساحت مقدس امام زمان، عليهالسلام، به خوبى معلوم مىشود كه حضرت صاحب الزمان، عليهالسلام، بر اعمال شيعيان آگاهى دارند. پس از اطلاع از اين حقيقت، عمده آن است كه هر كس در حد توان خود به گونهاى عمل كند كه موجبات شادى پيامبر اكرم، صلىاللهعليهوآله، و ائمهاطهار، عليهمالسلام، را فراهم سازد.

در اين باره هم نقل است كه روزى امام صادق، عليهالسلام، خطاب به اصحاب و مردمى كه در مجلس آن حضرت حضور داشتند فرمودند:

چرا رسول خدا، صلىاللهعليهوآله، را از خود مىرنجانيد؟ شخصى از حضرت سؤال كرد: يابن رسول ما چگونه رسولخدا، صلىاللهعليهوآله، را ناراحت مىكنيم؟

حضرت صادق، عليهالسلام، فرمودند:

مگر نمىدانيد كه كليه اعمال شما بر رسولخدا، صلىاللهعليهوآله، عرضه مىشود پس اگر معصيتى در اعمال شما مشاهده نمايد باعث ناراحتى و رنجش خاطر او خواهد شد. پس با اعمال بدتان پيامبراكرم، صلىاللهعليهوآله، را ناراحت نكنيد بلكه سعى كنيد با اعمال خوبتان او را خوشحال و مسرور سازيد.

پىنوشت ها:


[1]المجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 53، ص 175.

[2] سوره توبه (9)، آيه 105.

[3] الكلينى، محمدبن يعقوب، ج 1، كتاب الحجة، باب عرض الاعمال على النبى و الائمة، ص 219، ح 1.

[4] همان، ص 219، ح 4.





ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها