خانه> احكام و فلسفه احکام >75


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
عجم، دشمن اهل بيت؟...
گناهان كبيره
چگونه از ياران اما...
چشم چراني، آثار و ...
علامت قبولي توبه
رابطه دختر و پسر
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
اخلاق پيامبر (4) -...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
جلسه خواستگاري
...

چه كنم گناه نكنم؟!
لیست کتب اداره مشا...
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
دفتر 30 پرسش ها و ...
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
دوستي با نامحرم در...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
شيوه هاي کنترل نفس...
چرا جنگ را ادامه د...
جايگاه و ارزش نماز...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2190

بازدید مقالات:
7256793

بازدید سوالات:
2622637



معناي اجتهاد و تقليد بازديد: 5710

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


«اجتهاد» در لغت به معناي تلاش و كوشش تا سرحد توانايي است؛ به گونه اي كه با تحمل رنج و سختي همراه باشد. در اصطلاح فقه عبارت است از: «به كار بردن تلاش و كوشش خويش در راه به دست آوردن احكام شرعي از راه ها و منابعي(1) كه نزد فقيهان اسلام، معمول و متعارف است». در نتيجه مجتهد كسي است كه بتواند احكام را از روي دليل به دست آورد و طبق رأي و نظر خويش عمل كند.(2)
«تقليد» به معناي پيروي و دنباله روي است و در اصطلاح فقهي «عمل كردن به آنچه مجتهد در مسائل شرعي فتوا مي دهد» گفته مي شود.
گفتني است؛ اگر چه واژه تقليد به معناي پيروي بدون چون و چرا، نزد افكار عمومي پذيرش آن مشكل است، اما در آموزه هاي فرهنگ اسلامي، مقلد كسي است كه از حاصل تلاش علمي مجتهد استفاده مي كند و مسئوليت درستي و نادرستي استنباط احكام را بر عهده مجتهد مي گذارد و چه بسا كاربرد واژه «تقليد» برگرفته از «قلادة» به معناي گردن بند، به گردن گذاشتن و عهده سپاري به اين منظور باشد.

پي نوشت ها:
1) اين منابع عبارت اند از: كتاب، سنت، اجماع و عقل.
2) لسان العرب، ماده، جهد؛ التنقيح في شرح العروة الوثقي، (الاجتهاد و التقليد)، ص 20.

سيد مجتبي حسيني smo_hoseini@porseman.org



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها