خانه> قرآن و حديث >74


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
جلسه خواستگاري
...

همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
لیست کتب اداره مشا...
اگه روسري خود را ب...
دفتر 30 پرسش ها و ...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
دوستي با نامحرم در...
شيوه هاي کنترل نفس...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2126

بازدید مقالات:
6689968

بازدید سوالات:
2596725



چرا مرد ها بيشتر مورد خطاب هستند؟ بازديد: 5959

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


قرآن پژوهان، خطاب هاي قرآن را به دو دسته تقسيم كرده اند:
1. خطاب ويژه مرد يا زن؛ مانند: «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ...»
(بقره (2)، آيه 233.) و «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ...»(بقره (2)، آيه 216.).
2. خطاب مشترك كه دو گونه است: گاهي با عنوان فراگيري مانند واژه «ناس»، «انسان» و «مَنْ» عموم انسان ها را خطاب مي كند؛ مانند: «يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
(بقره (2)، آيه 21.) و «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثِيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً»(نساء (4)، آيه 1.) و... گاهي نيز در ظاهر از لفظ مذكر استفاده مي كند؛ ولي اشاره به همگان دارد؛ مثل: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»(نساء (4)، آيه 136.)، «يا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتاب»(نساء (4)، آيه 47.)، «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(احزاب (33)، آيه 21.) و... .
درباره شيوه اخير بايد به نكاتي توجه كرد:
يكم. دستورها و معارف قرآني در مورد مرد و زن يكسان است؛ گرچه صيغه هاي آن مذكر است. اين مسئله به جهت قاعده ادبي «تغليب» است. در زبان هايي مانند عربي - كه براي مرد و زن، دو گونه فعل (مذكر و مؤنث) وجود دارد - در مواردي كه جمع مورد نظر باشد، صيغه مذكر به كار مي رود. بنابراين «يا ايها الذين آمنوا» هم شامل زنان مي شود و هم مردان. از اين رو تاكنون هيچ مفسر و يا آشنا به زبان و ادبيات، نگفته است كه مجموع خطاب هاي قرآن اختصاص به مردان دارد.
دوم. اين گونه سخن گفتن در ميان انسان ها، معمول است و اختصاص به قرآن ندارد؛ به خصوص در مقام قانون گذاري، از الفاظ و ضماير مذكر استفاده مي شود؛ ولي معناي عموم اراده مي گردد.
سوم. خطاب كمتر قرآن به زنان، برخاسته از نگرش آن به رعايت حرمت زنان است و نشان از غيرت خداوند دارد. طبيعي است كه سخن گفتن مؤدبانه و عفيفانه با زنان و كمتر بردن نام آنها، يكي از راه هاي حفظ حرمت آنان است. اين به معناي عقب نگه داشتن نيمي از انسان ها نيست؛ زيرا اين گونه سخن گفتن، نشانگر نوعي احترام و ارج نهادن به مقام شامخ ايشان است. همين شيوه در ميان خانواده هاي محترم و با شخصيت معمول است كه در ميان ديگران، زنان را كمتر به طور مستقيم مورد خطاب قرار مي دهند.

صالح قنادي ghanadi@porseman.org



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       DFTAR52103... : ]چرا به خود اجازه میدهید بدون مطالعه در مورد مسایل اعتقادی مطلب درج کنید شما که از قران صحبت میکنید مگر این مطلب از قران نیست که بدون علم مجادله نکنید"امان از اشتباهات از این دست "
       پرسمان : خواهشمندیم انتقاد، ابهام یا نظراتتان را نسبت به مطالب درج شده، به طور مشخص و نه کلی، بیان فرمایید. باتشکر

       محمد : قسمت سوم واقعا چرند گفتی. بکار بردن فعل مونث که رعایت حرمت یک زن نیست!!! خدا تو قرآن اسم هیچ مردی رو هم خطاب نکرده. لطفا دلایل چرت و پرت ننویسید. با اینکار اعتبار خودتونو از بین میبرید. همون دلیل اول کافی بود.
       پرسمان : با تشكر از اظهار نظر شما، البته علاوه بر دليل اول، دليل دوم نيز بيانگر روش متداول در متون قانوني و حقوقي است كه در جاي خود دليل خوبي است. و اما دليل اگر چه حذف آن ضرري به استدلال نمي زند اما اضافه كردن اين دليل جهت اصل و ريشه اشكال است كه اصلا چرا زنها كمتر در گفت و گوها و خطاب ها مطرح مي شوند. با اين نگاه اتفاقا دليل سوم، ريشه اي تر مي باشد.
در پايان اگر شما دلايلي به نظرتان مي رسد و يا به طور مستدل دليل سوم را رد كنيد استقبال مي شود. موفق باشيد.


       ناشناس : من دليل سوك را اصلا نمي پسندم و جالب هم نيست كه ما تعصبات خود را تحت عنوان غيرت به خداوند متعال هم نسبت دهيم و حضرت حق را به صفات مخلوق متصف كنيم در ضمن با نگاهي كوتاه به سيره حضرت رسول (ص) و ساير معصومين عليهم السلام متوجه مي شويم كه آن حضرات گاهي همسران و فرزندان دختر خود را با نام كوچك نزد مردم نام مي برده اند به عنوان مثال در سيره پيامبر اكرم (ص)و حضرت علي (ع) مبينيم كه حضرت زهرا (س) را بانام فاطمه در برابر جمع مخاطب قرار داده اند

       ناشناس : من دليل سوك را اصلا نمي پسندم و جالب هم نيست كه ما تعصبات خود را تحت عنوان غيرت به خداوند متعال هم نسبت دهيم و حضرت حق را به صفات مخلوق متصف كنيم در ضمن با نگاهي كوتاه به سيره حضرت رسول (ص) و ساير معصومين عليهم السلام متوجه مي شويم كه آن حضرات گاهي همسران و فرزندان دختر خود را با نام كوچك نزد مردم نام مي برده اند به عنوان مثال در سيره پيامبر اكرم (ص)و حضرت علي (ع) مبينيم كه حضرت زهرا (س) را بانام فاطمه در برابر جمع مخاطب قرار داده اند

       رسول ابهر : متن خوب بود و اميدوارم موفق باشيد با تشكر از شما

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها