خانه> قرآن و دانشجو >719


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
جلسه خواستگاري
...

همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
لیست کتب اداره مشا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دوستي با نامحرم در...
اخلاق پيامبر(2)- م...
شيوه هاي کنترل نفس...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2146

بازدید مقالات:
6789465

بازدید سوالات:
2603095



گفتگو با دانشجوي اهل سنت
تقريب مذاهب، رمز سعادت (10)
بازديد: 3452

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


با پاسخ دادن به سوال زير، (در قسمت نظرات) از جوايز ارزنده اي بهره مند شويد:

راهكارهاي عملي براي وحدت شيعه و سني چيست؟

در ادامه گفتگويي را در رابطه با موضوع سوال تقديم مي كنيم.

دانشجو: جناب آقاي دکتر سلام عليكم، در گفتگوي قبل در مورد راههاي وحدت بين برادران مسلمان، در مورد وحدت حداقلي (وحدت حول اعتقاد به خداوند، پيامبراكرم، قرآن، محبت به اهل بيت و خلافت علي رضي‌الله‌عنه) توضيحاتي فرموديد. لطفاً راجع به وحدت حداكثري توضيح بفرماييد.

دکتر: با سلام، خدمت برادر عزيزم، اميدوارم حالتان خوب باشد. اولين راهكار عملي براي ايجاد وحدت، فهم ضرورتِ وحدت است.

خداوند متعال مؤمنين را برادر يكديگر دانسته و دستور فرموده كه اگر اختلافي بين اين برادران رخ داد، بر ديگر مسلمانان است كه بين آنها را اصلاح نمايند. (1) و آنقدر به اين برادري اهميت مي دهد كه اگر كسي براي رفع حاجت برادرش اقدام كند خداوند خود، براي رفع حاجت او اقدام مي‌فرمايد (2) و بالعكس در اثر نزاع با يكديگر، سستي و ذلت نصيبشان خواهد شد.(3)

در مورد ضرورت پرهيز از نزاع، از بيان هزاران شواهد تاريخي اثرات منفي اختلاف، صرف نظر كرده و فقط توجه شما را به رهنمود استعمار پیر انگلستان به جاسوس خود، جلب مي‌كنم.

مستر همفر انگليسي در ص 26 خاطرات خود مي‌نويسد" …آن مسئول بر من بانگ زد كه تو بايد آتش اختلاف را شعله ورتر كني ... ما بريتانيايي ها نمي‌توانيم در رفاه زندگي كنيم مگر آنكه در همه مستعمر ات آشوب و درگيري ايجاد كنيم ... ، تنها از طريق آشوب ميان مردم است كه خواهيم توانست سلطان عثماني را در هم كوبيم در غير اين صورت چگونه يك ملت كوچك خواهد توانست بر يك ملت بزرگ چيره شود".

نتيجه مي گيريم اختلاف مسلمين ، باعث ذلت آنها و تسلط استعمار كهنه و نو بر آنان مي‌شود.

دانشجو: آقاي دکتر، اين جدائيها و تفرقه ها در آخرت ، چه عواقبي دارد؟

دکتر: پيامبر اكرم صلی الله علیه واله فرمودند: يهود بر هفتاد و يك فرقه تقسيم شد كه همگيشان در آتش جهنم‌اند مگر يك گروه، نصاري بر هفتاد و دو گروه تقسيم شدند كه همگي شان در جهنم خواهند بود جز يك گروه و بزودی امت من بر هفتاد و سه فرقه تقسيم مي‌شوند كه همگي جهنمي خواهند بود مگر يك فرقه.(4)

دانشجو: خيلي جالب است! به نظر شما اين فرقه ناجيه كيست؟

دکتر: پيامبر اكرم صلی‌الله‌عليه‌و‌آله فرموده اند: مثل اهل بيت من مانند كشتي نوح است كه هر كس سوار آن شد نجات يافت و هر كه تخلف نمود، غرق شد.(5) لذا اگرما بخواهيم جزو فرقه ناجيه باشيم جز تمسك باهل بيت راهي نداريم وبراي نجات جامعه اسلامی ،بایدهمه فرقه ها حول محور اهل بيت متحد شوند. بگذريم،

پس اولين مرحله براي ایجاد وحدت ، درك ضرورت وحدت است.

دومين مرحله ، ايجاد احساس برادري و دوستي در بين مسلمين است. تا وقتيكه اين احساس در بين امتهاي اسلامي زنده نشود و هر گروهي ، فرقه ديگر را دشمن خود بداند، تلاش براي ايجاد وحدت و تقريب بجايي نمي‌رسد.

مرحله سوم، كه وحدت حداقلي ناميديم، وحدت حول مشتركات است. منجمله اعتقاد بخداوند متعال، پيامبر اكرم صلی‌الله‌عليه‌وآله و مودت به اهل بيت عليهم‌السلام. دراین ميان، مشتركات ديگري هم هست كه بايد برجسته شود، مانند اعتقاد به حديث سفينه، حديث ثقلين،حديث منزلت، حديث غديرو... كه از مسلمات اعنقادات شيعه و اهل تسنن هستند (6) كه توضيح و اعتقاد محکم تربه هر كدام از اينها باعث نزديكتر شدن گروههاي اسلامي به يكديگر مي‌شود.

مرحله چهارم، كه وحدت حداكثري است ،متضمن عاليترين شكل وحدت مي‌باشد چرا كه وحدتي درازمدت ، واقعي، راهبردي و پايدار است. راهكار اصلي اين مرحله «گفتگو براي رفع اختلافات» ميباشد.

قرآن كريم در اين مورد مي‌فرمايد:‌

 «ادع الي سبيل ربك بالحكمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن.» (7)

يعني (مردم را) با حكمت و موعظه نيكو بسوي راه پروردگارت دعوت كن و با آنان گفتگويي به بهترين وجه بنما.

يعني ما بايد مردم را با سخناني مطابق علم و عقل، و یا با پندهاي نيكو و مطابق فطرت و عواطف ،بسوي خداوند بخوانيم. بسياري از افراد، با سخناني كه مطابق عقل يا فطرت آنهاست، متذكر شده و دعوت الهي را پاسخ مثبت می دهند ولي گاهي ممكنست بعضي داراي نظر مخالفي باشند. با اينان بايد با روشي بسيار نيكو يعني با ادب، احترام ودوستي، گفتگو نمود و اشكالاتشان را پاسخ گفت. طبيعي است كه لفظ زيباي «جدال احسن»، هرگونه ، توهين استهزا، تحقير، جسارت به تقدسات و تعصب در ضمن گفتگو را نفي مي‌فرمايد.

 پيامبر اكرم صلی الله علیه واله از مخالفين براي اثبات حرفهايشان ،درخواست برهان مي‌فرمايد:

«قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین»(8)

 بطريق اولي مؤمنين بايددر گفتگوهایشان، برهاني و بدور از تعصب باشندو اگرحتی فرد مخالف حرف حقي زد، بپذيرند .

امام صادق عليه‌السلام در ذيل این آيه مي‌فرمايند، جدال غيراحسن آن بحثي است كه حرف حق خصم باطل خود را نپذيري تا بتواني بر او غلبه كني و اين حرام است. بالعكس جدال احسن، مناظره زيبا يست كه خداوند متعالي به پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله ، تعليم فرمود (در جواب كسيكه از برانگيخته شدن استخوانهاي پوسيده ، تعجب كرده بود)که:"بگو آن خدايي كه اول بار آنرا (از عدم) آفريد آنرا (دوباره) زنده مي‌كند". اين جدال احسن است زيرا باعث قطع عذر كافرين و رفع شبهه آنها مي‌شود. و بدانيم كه وظيفه ما هدايت افراد نيست بلكه ابلاغ حق است (هدايت به دست خداوند است) پس هر كسي كه در او خبري وجود داشته باشد، همين برهان و موعظه او را كفايت مي‌كند، و كسيكه در او زمينه خيري وجود نداشته باشد، حیله ها (باطل دانستن بعضي حرفهاي حق او) هم در او غير موثر خواهد بود.(9)

لذااگر احياناً فرد مقابل، حرف حقي زد، پذيرش اين حرف حق، از سوي ما باعث مي‌شود كه او احساس جبهه گيري از جانب ما نكند، نتيجتاًدلش نرم شده و بهتر استدلالات ما را مي‌پذيرد.

 از سوی دیگربایداز نظر علمي نيز مسلط بر بحث باشيم وهمه فراز وفرودهایش را بشناسیم. حمزه بن محمد ملقب به طيار، از امام صادق عليه‌السلام پرسيد، به ما خبررسيده كه شما از مناظره (ما) با مردم ناراضي هستيد؟ فرمودند: براي امثال تو اشكال ندارد، تو كسي هستي كه هنگاميكه پرواز ميكني بخوبي مي‌تواني فرود آيي و هنگاميكه فرود آمده اي بزيبايي مي‌تواني پرواز كني.(10)

علاوه بر رعايت انصاف و تسلط بر بحث، قرآن كريم بما مي‌آموزد كه به مخالف توهین نكينم. (11)

در برخورد ها، او را گمراه و خود را هدايت يافته، نخوانيم بلكه ازلحن پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله تبعیت کنیم که به کفار فرمودند: اگر من آئيني روشن تر و هدايت كننده تر از آئين پدرانتان بياورم، باز هم انكار مي‌كنيد؟(12)

و اگر مخالف در مناظره ، حرف درشتي زد، ما به نيكويي وزیبایی باو جواب دهيم.(13)

و گاهي با طرح سوالاتي ، عقل و فطرت خفته آنان را بيدار كرده بطوري كه جواب ، از درونشان بجوشدنه اينكه ماپاسخ را به آنان تحميل نماييم.(14)

و با ذكر مشتركات، او را از موضع تقابل و تخاصم به موضع نرمش و قبول و دوستي بياوريم.(15)

با كاربرد اين اسلوبهاي زيباي مناظره (و مطالب ديگري كه به دليل ضيق وقت از آن مي‌گذريم) از جانب پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله ، بسیاری از يهود ،نصاري و مشركين كه در گفتگوي با پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله شركت میكردند، اعتراف بحق نموده و مسلمان می شدند.(16)

دانشجو: آقاي دکتر ، من شنيده ام كه اهل بيت نيز مناظراتي با مخالفين داشته اند، روش آنان چگونه بوده است؟

دکتر: ابن ابي‌العوجاء كافر، در مسجد النبي وارد شد و در حاليكه دوستانش دورش بودند، شروع به سخنان كفر آلود نمود. مفضل‌بن‌عمر(از اصحاب امام صادق علیه السلام) كه بسيار خشمگين شده بود بر سر او فرياد زد كه اي دشمن خدا راه الحاد را پيش گرفته اي، ابن‌ابي‌العوجاء باو گفت: اگر از پيروان جعفربن‌محمدصادق هستي، او اين چنين با ما صحبت نمي‌گويد و او، از اين بالاتر از ما شنيده است و هرگز بما فحش و ناسزا نگفته و در پاسخ ما راه خشونت و تعدي نپيموده ، او مرد بردبار و عاقل و هوشيار و متینی است كه هرگز سبكسري دامن گيرش نمي‌شود. او بخوبي به سخنان ما گوش مي‌دهد ... هنگاميكه حرف خود را تمام كرديم و گمان نموديم كه پيروز شديم و با متانت شروع به سخن مي‌كند و با جمله هاي كوتاه ،تمام دلائل و شواهد ما را پاسخ مي‌دهد و بهانه‌هاي ما را قطع مي‌كند، آن چنانكه قدرت بر پاسخ گفتن او ندارم تو اگر از ياران او هستي، اينگونه سخن مگو.(17)

دانشجو: بسيار جالب بود ، جناب دکتر، مجادله اي كه خداوند در قرآن كريم از آن نهي مي‌فرمايد چيست؟(18)

دکتر: جدال غيراحسن در واقع "مراء" است كه هدف بحث، روشن شدن حقيقت نيست، بلكه هر كسي در صدد اثبات تفوق و برتري خود مي‌باشد (ولو با استفاده از حربه هاي باطل مثل تحقير و تهمت به طرف مقابل) در اينحال نه تنها حقيقتي روشن نمي‌شود و وحدتي صورت نمي‌گيرد، بلكه برعكس، نفاق و دشمني تشديد مي‌شود. اميرالمومنين عليه‌السلام در اين‌باره مي‌فرمايند:

«از مجادله و ستيز بپرهيزيد، زيرا دلهاي برادران را نسبت به هم بيمار و مکدر مي‌كند.»(19)

دانشجو: سيره علماي اسلامي در قرون گذشته چه بوده است؟

دکتر: آنان به سنت «جدال احسن» پايبند بوده و آنرا بخوبي انجام داده و به نتايج عالي هم رسيده اند كه بنده فقط به دو نمونه از آن ها اشاره مي‌نمايم:

الف) در زمان ملك شاه سلجوقي و وزير دانشمندش نظام الملك، مناظره اي بين یک عالم شيعه و علماي اهل تسنن برپا شد، اينان در ابتدا شيعه را كافر مي‌دانستند ولي بعد از مناظره حقيقت، معلوم و دشمني ها مرتفع شد و حاصل آن كتاب «موتمر علماء بغداد» شد كه كتاب بسيار زيبايي است و به فارسي هم ترجمه شده است.

ب) مناظره مكاتباتي بين عالم بزرگ شيعه مرحوم شرف الدين و عالم دانشگاه الازهر مصر، شيخ سليم بشري، در جوي بسيار برادرانه و فضايي آكنده از احترام و دوستي انجام شد (پيرامون مسائل امامت)، بطوريكه روزبروز اين دو عالم ديني را به يكديگر نزديك تر كرده و جدايي ها را به وحدت تبديل نمود. سپس اين نامه ها جمع آوري شده و بصورت كتاب «المراجعات» درآمد كه كتاب بسيار آموزنده ايست.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       عبدالحمید : با سلام مطالبتون را خوانده لذت بردم واقعا که تا حالا شیعه واهل سنت با هم برادر ودوست بوده اند اما متاسفانه مدتی که فرقه های سلفی به وجود آمده اند بین همه مسلمین نفاق وجدایی ایجاد کرده اند

       ناشناس : (انمالمومنون اخوه) معنایش این است که کسانی که ایمان آورده اند(به خداوندمتعال)همانابایکدیگر برادرند ازین آیه معلوم میشود که برادری به هم مذهب بودن نیست بلکه به ایمان به الله واحد است.(رحمت الله شهنوازی دانشجو از خاش)

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها