خانه> سياسي و انديشه سياسي >71


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
جلسه خواستگاري
...

همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
لیست کتب اداره مشا...
اگه روسري خود را ب...
دفتر 30 پرسش ها و ...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
دوستي با نامحرم در...
شيوه هاي کنترل نفس...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2130

بازدید مقالات:
6705064

بازدید سوالات:
2597773



حفظ نظام و استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي بازديد: 4459

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


هر چند حفظ نظام اسلامي يكي از واجبات مهم مي باشد ولي نكته ي اساسي اين است كه به هيچ وجه تعاليم و آموزه هاي دين مبين اسلام و اهداف حكومت اسلامي كه همان احترام به حقوق انسانها و تكريم بشريت مي باشد با استفاده از روشهاي نامشروع و غير انساني براي حفظ حكومت سازگاري ندارد. ديني كه بر اساس فطرت گام بر مي دارد و به حقانيت خود معتقد است راههاي مسالمت جويا را مقدم مي داند و جز در موارد ضروري دست به اسلحه نمي برد.

 حضرت علي (ع ) در دستور و فرمان خود به مالك اشتر فرمودند ((و اشعر قلبك الرحمه و المحبه لهم و الطف بهم و لا تكونن عليهم سبعا" ضاريا" تغتنم اكلهم فانهم صنفان اما اخ لك في الدين و اما نظيرح لك في الخلق ; با رحمت و محبت و لطف با مردم رو به رو شو. آنها يا برادران ديني تواند يا همانند تو در خلقتند)), (نهج البلاغه , فرمان مالك اشتر, ص 413). بر اين اساس حتي در موارد ضرورت و دفاع مشروع نيز دين مبين اسلام بر رعايت اصول ذيل تاكيد دارد:

 1. اصل وفاي به عهد و منع از عهد شكني

 2. اصل حرمت آغاز جنگ (بجز در موارد مشخص ) قتل نفس و كشتن انسانهايي كه جملگي گرامي داشته شده اند (و لقد كرمنا بني آدم ), نياز به مجوز دارد و فقط در چند مورد به حكم عقل و شرع چنين جوازي وجود دارد. قتل يك انسان همانند قتل جملگي انسانهاست . ((من قتل نفسا" بغير نفس او فساد في الارض فكانما قتل الناس جميعا")), (مائده , 32).

 3. اصل عدالت و رحمت در جنگ : بر اين اساس در مقابل حمله و تجاوز دشمن مي توان مقابله به مثل نمود, ليكن نبايد از اصل عدالت خارج و به كشتار غير نظاميان و تخريب ساختمانهاي غير نظامي منجر شود. جنگ براي رفع موانع هدايت , تشريع شده نه براي ظلم و تصدي .

 بر اين اساس در تعاليم و آموزه هاي دين مبين اسلام يكسري اعمال در جنگ از آنها نهي شده , از قبيل

يكم : شكنجه و آزار دشمن يا بستن آب بر آنها,

دوم : كشتار افراد غير نظامي چنانكه رسول اكرم (ص) خالد بن وليد را در جنگ حنين نسبت به قتل غير نظاميان مورد توبيخ قرار دادند,

سوم: كشتار نظاميان كه به اجبار به صحنه نبرد آورده شده اند.

چهارم : كشتار اسيران , نو مسلمانان , مجروحان جنگ و امان خواهان.

پنجم : مثله كردن دشمن.

ششم : تخريب و انهدام هدفهاي غير استراتژيك و غير نظامي دشمن .

هفتم : كشتن حيوانات اهلي دشمن .

هشتم : محاصره اقتصادي كساني كه در جنگ شركت نداشته اند.

نهم : استعمال سم در آبشخورهاي دشمن

دهم . تعرض به كليساها و معابد دشمن .

بنابراين دين مبين اسلام به رعايت كامل حقوق انسانها و پرهيز از هرگونه ظلم و تصدي حتي در برابر دشمنان اهتمام خاص دارد.

اكنون با توجه به مطالب فوق نكاتي در خصوص پرسش اصلي تحقيق مطرح مي باشد:

 اولا": از ديدگاه اسلام در اغلب موارد وسيله نيز بايد مشروع باشد چرا كه تفكيك هدف و وسيله از يكديگر دشوار است لذا نمي توان براي انفاق كردن دزدي كرد يا دليل اين مسائله هم روشن است زيرا روح شريعت و سيماي كلي آن اختصاصاتي دارد كه در صورت توجيه پذير شدن آن به وسيله و هدف چيزي از آن باقي نخواهد ماند ولي نبايد پنداشت اين قاعده كلي و ساري و جاري در همه ي موارد است . قانون اهم و مهم نيز از اصولي است كه به ميدان مي آيد مثلا" دروغ مصلحتي در برخي موارد (مانند حفظ جان و آبرو) مجاز شمرده شده است چون مسائله مهم تري در كار است كه عقل و شرع بر اهم بودن آن گواهي مي دهند. البته تشخيص اهم و مهم كاري ساده نيست بلكه نيازمند آگاهي و وقوف بر معيارها و موازين و روح شريعت است و در حقيقت مسائله اي اجتهادي است كه بايد منطق ويژه اجتهاد در آن منظور گردد.

ثانيا": در مورد استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي مانند سلاح هاي ميكروبي , شيميايي , اتمي و... براي حفظ نظام اسلامي نيز مظالب فوق قابل ملاحظه مي باشد؛ زيرا همچنانكه در اصول فوق گذشت در اسلام استفاده از سموم براي نابودي دشمنان از آنجا كه موجب انهدام جمعي مي شود و آسيب هاي غير لازم به وجود مي آورد, ممنوع شده است . چنانكه صاحب جواهر فقيه نامدار شيعه استفاده از سم را در جنگ ممنوع دانسته و به روايتي از حضرت علي (ع ) استناد مي كند كه فرمود: ((پيامبر(ص ) از اينكه در سرزمين مشركان سم پاشيده شود نهي نمود به اين خاطر كه موجب كشته شدن كودكان , زنان و پيران مي گردد.)), (جواهر الكلام , ج 21, ص 68).

ثالثا": نظام جمهوري اسلامي ايران بر اساس آموزه هاي دين مقدس اسلام و اصول اخلاقي , از ابتدا با توليد, تكثير و بكارگيري سلاح هاي كشتار جمعي مخالف بوده و ضمن پيوستن به قراردادهاي بين المللي موجود در اين زمينه حتي در سخترين شرايط مانند بمباران شيميايي شهرهاي كشور توسط رژيم عراق در زمان جنگ تحميلي , تعهد و مخالفت اصولي خود را به اثبات رسانده است .

 

براي مطالعه بيشتر ر.ك :

1. سيد صادق حقيقت , مسئوليت هاي فرا ملي در سياست خارجي دولت اسلامي , ص 339.

2. ناصر قربان نيا, اخلاق و حقوق بين الملل , ص 154.

 



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها