خانه> قرآن و دانشجو >680


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
احكام نماز و روزه ...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
شيوه هاي کنترل نفس...
امام خميني(ره) و غ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2091

بازدید مقالات:
6489552

بازدید سوالات:
2585047



گفتگو با دانشجوي اهل سنت (رمز سعادت7) بازديد: 3907

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


سوال: آيا اهل تسنن نيز به مهدويت اعتقاد دارند؟

دانشجو:  جناب‌آقاي دكتر سلام، اميدوارم حالتان خوب باشد. در نيمه شعبان ديده مي شود كه شيعيان جشن مي‏گيرند:
                آيا در قرآن كريم، آيه اي راجع به مهدويت آمده است يا خير؟

دكتر:      با سلام خدمت برادر عزيزم. سوال بسيار خوبي كرديد. در قرآن كريم آيات بسياري راجع به فرجام نيك زمين و حكومت صالحان در آن، آمده است. بعنوان مثال، در آيه 105 سوره انبياء مي فرمايد:
 
«
و لقد  كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون»

             يعني ما در زبور (كتاب داود) بعد از تورات، نوشتيم كه زمين، را بندگان صالح من بارث خواهند برد.(1)

آيه فوق نشان مي دهد كه اعتقاد به مصلح كل و منجي بشريت، اختصاصي به دين اسلام ندارد، بلكه در كتب انبياء گذشته نيز (مثل زبور و تورات)، چنين آمده كه بندگان صالح خداوند، زمين را به ارث برده و حكومت واحد جهاني در زمين بدست مومنين برپا مي شود.

همچنين در آيه 55 سوره نور اينگونه مي فرمايد:
«خداوند به كساني از شما (مسلمانان) كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دهند، وعده داده است، كه آنان را به خلافت در (كل) زمين برساند، همانطور كه صالحان گذشته را به خلافت رسانيده است. و ديني كه خداوند از آن راضي است پابرجا سازد و هراس و ناامني آنان را به امنيت تبديل بفرمايد. آنان مرا عبادت مي نمايند و كوچكترين شركي به من نمي ورزند...» و بدين ترتيب قرآن كريم آينده اي روشن و اميدبخش از جهان را ترسيم مي فرمايد كه مومنين در كل جهان بحكومت و خلافت رسيده و بساط شرك و بت پرستي و ظلم و جور از كل زمين برچيده مي شود.

دانشجو:  جناب دكتر چرا در‌ آيات قرآن نامي از مهدي برده نشده است؟

دكتر:       اصولاً روش قرآن كريم، بيان كليات است و بنا ندارد كه همه جزئيات را مشخص فرمايد، كما اينكه راجع به نماز كه ستون دين است، برپا داشتن آن را مكرراً تاكيد مي فرمايد ولي در مورد جزئيات آن از قبيل تعداد ركعات، شرايط صحت و مبطلات، احكام شكيات و ... تصريحي ندارد. در واقع بيان جزئيات به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)واگذار شده است.

 در‌ آيه 54 سوره نور، خداوند متعال مي فرمايد: «قل اطيعوالله و اطيعوا الرسول ... و ان تطيعوه تهتدوا»
يعني از خداوند متعال و پيامبر اكرم اطاعت كنيد ... و اگر از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) تبعيت نماييد، هدايت مي شويد.

ملاحظه مي فرماييد كه در صدر‌آيه مي فرمايد از خداوند اطاعت كنيد، يعني از فرمايشات خداوند، كه قرآن كريم باشد، اطاعت كنيد و سپس دستور به اطاعت از پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌ آله مي دهد، يعني اطاعت از دستوراتي از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله ) كه ظاهراً در قرآن نيامده است، زيرا دستوراتي كه در قرآن آمده، در جمله اطيعوالله منظور شده و اطيعوالرسول تكرار جمله قبلي نيست. سپس با تاكيد مي فرمايد: فقط اگر از او تبعيت كنيد هدايت مي شويد. يعني قرآن كريم بايد توسط احاديث پيامبر توضيح  و تبيين شوند تا باعث هدايت شما گردند.

نتيجه كلام اينكه كليات، در مورد ظهور منجي در‌آخر الزمان و غلبه عدل و توحيد بر كل جهان، در قرآن كريم آمده و جزئيات آن (مثل نام منجي طول عمر، غيبت و ...) مثل ساير احكام، ارجاع به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله شده است. اصولاً هيچ مسلماني نه شيعه و نه سني، معتقد به كافي بودن قرآن و بي نيازي از روايات نيست و لذا ابن حزم اندلسي مي گويد: اگر كسي بدين سخن پايبند شود كه جز آنچه در قران مي يابيم چيزي از حقايق دين را نمي پذيريم، با جماع همه امت، كافر شده است. (2)

دانشجو:  آقاي دكتر نظر قرآن كريم راجع به مهدي را متوجه شدم، اگر صلاح بدانيد احاديثي كه در اين مورد ذكر شده را بفرماييد.

دكتر:       بحث مهدويت در احاديث آنقدر اهميت دارد كه برادران اهل تسنن كتب مستقلي درباره ايشان نوشته اند، مثل البيان في اخبار صاحب الزمان از ابوعبدالله محمدبن يوسف گنجي، عقدالدرر في اخبار المنتظر از شيخ يوسف مقدسي و عرف الوردي في اخبار المهدي از سيوطي و البرهان في علامات مهدي آخرالزمان از متقي هندي...

همچنين كتبي كه درباره قيامت نوشته شده، به بحث راجع به قيام حضرت مهدي عليه السلام بعنوان يكي از علامات قبل از قيامت (اشراط الساعه) پرداخته اند، مثل كتاب التذكره في احوال الموتي از شمس الدين قرطبي.

دانشجو:  آقاي دكتر، آيا اين احاديث آنقدر زياد هستند كه بتوان به آنها اعتقاد يقين پيدا كرد.

دكتر:       قطعاً، حديث شناسان زيادي از اهل تسنن احاديث مهدويت را در حد تواتر مي دانند مثل سيوطي و ابي الحسن آبري كه مي گويند احاديث رسول الله در مورد ظهور و خروج «مهدي فاطمي»  متواتر است. (3)

دانشجو:   بسيار خوب، از مقدمات بگذريم. لطفاً چند حديث راجع به مهدي بفرماييد.

دكتر:       بنده ابتدا از صحيح بخاري و مسلم كه معتبرترين كتب اهل تسنن هستند برايتان حديث عرض مي كنم. جابربن سمره از پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌آله نقل مي كند كه مي فرمايند: «يكون اثني عشر اميراً فقال كلمه لم اسمعها فقال ابي: انه قال: كلهم من قريش»  يعني(پس از من) 12 امير خواهد آمد كه همگي آنها از قريش هستند. (4)

و نيز مي فرمايند: «لايزال الاسلام عزيزاً الي اثني عشر خليفه ... كلهم من قريش» يعني اسلام مادامي كه براساس 12 خليفه از قريش باشد؛ عزيز خواهد بود.(5) پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌آله، امامان پس از خود را 12 نفر معرفي مي فرمايند كه در صورت رجوع به آنها، اسلام عزيز خواهد ماند. حال بنده از شما خواهش مي كنم اين 12 امام را براي من نام ببريد.

دانشجو:  1- ابوبكر 2- عمر 3- عثمان 4- علي 5- معاويه 6- يزيد ...؟!

البته چون ما معتقديم كه هر كس كه در جامعه اسلامي بحكومت برسد، امام و واجب الاطاعه است نمي توانيم به 12 امام محدود شويم.

دكتر:       پس با اين فرمايش پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) چه مي كنيد؟

دانشجو:  نمي دانم، تا بحال در يك چنين تناقضي گير نكرده بودم.

دكتر:       اگر شما بخواهيد 12 امام را بشمريد. جز با 12 امام شيعه، كه امام دوازدهم نيز داراي غيبت طولاني باشد، تطبيق نمي كند و در نظريه امامت بروش اهل تسنن كه آن را  انتخابي مي دانند نه انتصابي، لازم مي آيد كه هزاران امام داشته باشيم نه 12 امام.

در توضيح اين فرمايش پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌آله مناسب است كه حديثي از سليمان قندوزي كه از علماي اهل تسنن است عرض كنم: حضرت به اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايند: «اي علي تو وصي من هستي. جنگ تو، جنگ من و صلح تو صلح من است، تو امام و پدر 11 امام هستي كه معصوم و مطهر هستند كه مهدي ،از آنها است كه زمين را از ظلم و جور پاك مي كند». (6)

و نيز درباره نزول حضرت عيسي در زمان حضرت مهدي عليه السلام و نماز خواندن پشت سر ايشان، در صحيح بخاري مي خوانيم كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند: «و كيف انتم، اذ انزل ابن مريم فيكم و امامكم منكم» يعني در چه حال خواهيد بود. آن هنگام كه فرزند مريم در بين شما نازل شود و امامتان (حضرت مهدي عليه السلام) از شما باشد. (7)

دانشجو:  آقاي دكتر چرا در صحيحين صراحتاً، نامي از مهدي نبرده است.

دكتر:       جاي تعجبي ندارد. زيرا زماني كه حديث غدير (من كنت مولاه فهذا علي مولاه)
(كه به اعتراف دانشمندان اهل تسنن، متواتر و از مهمترين اتفاقات زمان حيات پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌اله است) توسط اين دو نويسنده، عمداً !!! فراموش شده، طبيعي است كه هر چيزي كه باثبات حقانيت اهل بيت، ارتباطي داشته باشد، بايد از قلم بيفتد!!

پيامبراكرم صلي الله عليه و‌ آله، دوره آخرالزمان را اينگونه ترسيم مي فرمايند:
در‌ آخرالزمان، بر امت من بلاي شديدي از حكومت و سلطانشان وارد مي آيد كه بلايي از‌ آن شديدتر شنيده نشده است. بطوري كه زمين گسترده، بر ايشان تنگ مي شود و زمين از ظلم وجور پر مي شود و مومن پناهگاهي نمي يابد كه از ظلم بدان پناهنده شود. پس خداوند مردي از عترت من بر مي انگيرد كه زمين را همانطور كه از ظلم و جور پر شده بود، از عدل و داد پر مي كند. ساكنين زمين و آسمان از او راضي مي شوند. زمين چيزي از بذر (و ذخيره هايش)رانگه نمي دارد، مگر آنكه‌خارج مي سازد و‌ آسمان چيزي از بارانش را نگه نمي دارد مگر آنكه خداوند آن را فراوان بر انسان ها  مي باراند ... از آن همه خيراتي كه خداوند به زمين مي رساند، مردگان، آرزوي زنده شده را مي نمايند».(8)

 نتيجه:  حال كه شيعه و سني، در اعتقاد به حضرت مهدي عليه السلام مشترك هستند ،بايد از اين اعتقاد بعنوان يك محور وحدت، استفاده نمود، تمام مسلمين متحداً زمينه را براي ايجاد عدالت جهاني بدست مبارك ايشان فراهم نمايند و همگي دست به دعا برداشته، ظهور هر چه سريعتر ايشان را از خداوند متعال طلب نمايند،و این وحدت در سایه اعتقاد حضرت مهدی عجل الله ، رمز سعادت جوامع اسلامی می باشد.

دانشجو:  بنده به نوبه خودم بسيار مشتاق شدم كه اقدامي در جهت برپايي اين حكومت واحد جهاني بردارم و انشاء الله دعا  نيز خواهم نمود. از توضيحاتتان بسيار ممنونم خدانگهدار.

دكتر:       باميد پيروزي نهايي ايمان بر كفر، خدانگهدار.

 سوال:با توجه به مدارك فوق نظر برادران اهل تسنن را در مورد حضرت مهدي ،نوشته و به آدرس porsemannahad ارسال واز جوايز آن بهره مند شويد.

 پي نوشت ها

 1- آيات بسياري در اين رابطه آمده است مثل 33 - توبه و 5 - قصص 55 - نور و ... كه براي تفصيل آن مي توانيد به كتاب المحجه فيما نزل في القائم الحجه مراجعه فرماييد.
2- كتاب فرجام شناسی حيات انسان / 119 به نقل از حجيه السنه 253 از الاحكام لاصول الاحكام ابن حزم اندلسي.
3- عرف الوردي1/2 سيوطي.
4- منتخب الاثر 1/25 از صحيح بخاري.
5- منتخب الاثر 1/27 از صحيح مسلم.
6- منتخب الاثر1/ 103 از ينابيع الموده /85.
7- صحيح بخاري ج 2 كتاب بدء الخلق .
8- عقدالدرر ب4 ف 1 ، ص 73 و كتاب ملاحم و فتن مستدرك صحيحين 4/465 .



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها