خانه> قرآن و دانشجو >672


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
لیست کتب اداره مشا...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2049

بازدید مقالات:
6306232

بازدید سوالات:
2573232



گفتگو با دانشجوي اهل سنت (رمز سعادت6) بازديد: 3605

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


 

گفتگو با دانشجوي اهل سنت

رمز سعادت 6

 

سؤال: خليفه پيامبراكرم صلوات الله عليه و آله چه نسبتي بايد با ايشان داشته باشد؟

 

دكتر: باسلام، خدمت برادرعزيزم. انشاءالله عبادات ماه رجب شما موردقبول خداوند متعال قرار گرفته باشد. صحبت در رمز سعادت بود. پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله فرموده اند:

 مثل اهل بيت من مانند كشتي نوح مي باشد هر كه آنرا سوار شد، نجات يافته و هر كه آن را ترك نمود غرق و هلاك ميشود(1) پس تنها رمز سعادت، اتصال با كشتي نجات اهل بيت پيامبر اكرم صلوات الله عليهم مي باشد ودر صدد بوديم كه اين مدعا را با قرآن ثابت كنيم. اگر موافق باشيد بحث جديد را شروع كنيم.

احمد: سلام عليكم، بسيار پيشنهاد عالي است،چرا که يافتن يك كشتي نجات براي كسانيكه خود را در معرض خطرات مي بينند، بسيار لازمست. انشاءالله خداوند همه ما را از موجهاي مهلك گناه و انحراف فكري نجات فرمايد. در خدمتتان هستم.

دكتر: خداوند متعال در آيه 17 سوره هود مي فرمايد:

«أَفَمَن كاَنَ عَلىَ‏ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسىَ إِمَامًا وَ رَحْمَةً أُوْلَئكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فىِ مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الحَْقُّ مِن رَّبِّكَ وَ لَكِنَّ أَكْثرََ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ؛ يعني آيا كسي‌كه دليل روشني از جانب پروردگارش دارد و بدنبال او شهادت دهنده اي از خود او مي آيد، (مانند گمراهان هستند؟) درحالي‌كه كتاب موسي قبل از او بعنوان پيشوا و رحمت نازل شده، آنان باو ايمان مي آورند و هرگروهي كه كافر شود جزايش آتش جهنم خواهد بود.»

کلمه يتلو از «تلو» بمعناي «به دنبال آمدن» مشتق شده است. «يتلو شاهد منه» يعني كسيكه گواه كامل بر پيامبر و از اهل بيت ايشان باشد، بعد از پيامبر اكرم خواهد آمد. درباره معناي آيه بحثهاي زيادي شده است ولي براي اينكه زودتر به نتيجه برسيم به رواياتي كه مورداتفاق شيعه وسني است مراجعه مي‌كنيم:

حاكم حسكاني عالم اهل تسنن دركتاب شواهد التنزيل (2) نقل مي‌كند:

روزي علي در بالاي منبر دركوفه براي ما سخنراني مي‌كرد ابن الكواء برخاسته از او پرسيد:

اي علي آيا آيه اي در مورد تو نازل شده كه مخصوص تو باشد و كسي باتو در آن شريك نباشد؟ (3) علي (عليه السلام) فرمود: آري آيا آيه «افمن كان علي بينه من ربه و يتلوه شاهد منه»را نخوانده اي؟ پس پيامبر صلوات الله عليه و آله «علي بينه من ربه» بود (يعني دليلي روشن از جانب خداوند داشت) و من «شاهدمنه» هستم (يعني گواهي دهنده اي كه وجودم از پيامبر اكرم صلوات الله عليه و ‌آله مي باشد.)

 و نيز حاكم حسكاني نقل كرده: (4) علي (عليه السلام) فرمود: «... مي توانم بنشينم و بين اهل تورات، بتوراتشان، بين اهل انجيل مطابق انجيل، بين اهل زبور به زبورشان و بين مسلمين بر طبق قرآن، قضاوتي كنم كه بدرخشد و بدرگاه الهي بالا رود. به‌خدا قسم هيچ آيه اي در روز يا شب، يا كوه و دشت يا خشكي و دريا نازل نشده مگر آنكه زمان نزول و شأن نزولش را مي‌دانم و هيچكس از قريش نيست كه آيه اي درباره او نازل شده كه او را به سوي جهنم يا بهشت مي راند». يك نفر پرسيد اي اميرمؤمنان در مورد شما چه آيه اي نازل شده؟ فرمود: «افمن كان علي بينه من ربه و يتلوه شاهد منه» پس محمد (صلوات الله عليه و آله ) از طرف خداوند بينه دارد و «انا الشاهد اتلو اثاره» يعني من شهادت دهنده اي هستم كه دنباله روي ايشان هستم.

درحديث ديگر (5) مي فرمايد: «و انا الشاهد منه اتلوه اتبعه؛ من شاهدي از خاندان او هستم كه دنبال ايشان آمده و از ايشان تبعيت مي‌كنم.»

ثعلبي كه از محدثين بزرگ اهل تسنن مي باشد دركتاب تفسير خود (6) از ابن عباس در مورد آيه نقل مي‌كند: «افمن كان علي بينه من ربه» رسول خدا و «يتلوه شاهد منه»(7) به‌طوراختصاصي علي (عليه السلام) مي باشد. (يعني تنها گواه كامل بر پيامبر اكرم كه از خاندان ايشان مي باشد، علي (عليه السلام) است كه پس از پيامبر اكرم مي آيد و به‌خلافت مي رسد)

امام باقر عليه السلام، (بر طبق حديث مشهور ثقلين، اهل بيت عليهم السلام، تنها عالمان واقعي به قرآن هستند، كه هيچگاه از قرآن جدانشده، علم آنرا بطور كامل دارا هستند(8)) در توضيح آيه مزبور مي فرمايند: «الذي علي بينه من ربه، رسول الله و الذي تلاه من بعده الشاهد منه، اميرالمونين ثم اوصياوه واحد بعد واحد»(9) يعني كسيكه دليل روشني از جانب پروردگار دارد، پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله است و آن كسي‌كه بعد از او مي آيد و گواهي دهنده اي از خود پيامبر اكرم مي باشد، اميرالمؤمنين و سپس اوصياء ايشان (عليهم السلام) يكي پس از ديگري مي باشد.

با توجه به احاديث فوق، حاصل آيه اين ميشود كه پس از پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله، اميرالمؤمنين و سپس فرزندانشان يكي يكي به امامت مي رسند و اگر فرد ديگري اين مقام را اشغال كرد، خلافتش موردتأييد خداوند نمي باشد.

احمد: جناب دكتر،‌آيا از خود پيامبر اكرم نيز تصريحي داريم كه فرموده باشند«علي از من است»؟

دكتر: قطعا، ايشان مكرراً فرموده اند«علي مني و انا من علي» علي از من است، من از علي هستم.

به‌عنوان نمونه حمويني در فرائد السمطين (از كتب اهل تسنن) ازابن عباس نقل ميكند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:

اي علي من شهر علم هستم و تويي دروازه اين شهر و به شهر هرگز وارد نخواهد شد مگر از طريق دروازه و دروغ ميگويد كسي كه مي پندارد مرا دوست ميدارد، اما با تو دشمني ميكند، زيرا تو از من هستي و من از تو هستم .گوشت تو گوشت من، خون تو از خون من، روح تو از روح من، نهان تو از نهان من و آشكار تو از آشكار من است آنكس كه ترا اطاعت كرد خوشبخت گرديد و آن كس كه به عصيان تو پرداخت، بدبخت است. آنكس كه ترا به ولايت پذيرفته سود برده و آنكس كه از تو جدا شده، نابود گرديده است ... (10)

براي اينكه کلام خداوندمتعال،(شاهد منه=شاهدي از پيامبر) و فرمايش پيامبراکرم صلي الله عليه واله (علي از من است). را بهتر متوجه شويم به خطبه قاصعه (11) اميرالمؤمنين عليه السلام توجه فرمائيد:

حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: «او (پيامبر اكرم) مرا در دامان خويش پرورش دادو همچون فرزندش مرا در آغوش خويش مي فشرد و ... و بوي پاكيزه او را استشمام مي كردم. غذا را مي جويد و در دهانم مي‌گذاشت ... من همچون سايه اي به دنبال حضرت حركت مي كردم و ايشان هر روز نكته تازه اي از اخلاق نيك را بر من آشكار مي ساخت و مرا فرمان مي داد كه باو اقتدا كنم. وي مدتي از سال مجاور كوه حرا مي شد. تنها من او را مي ديدم و كسي او را نمي ديد. در آن روز غير از خانه رسول خدا صلوات الله عليه و آله، خانه اي كه اسلام در آن راه يافته باشد وجود نداشت كه در آن خانه، پيامبر اكرم، خديجه و من نفر سوم بودم كه اسلام را پذيرفته بوديم. من نور وحي و رسالت را مي ديدم و نسبم نبوت را استشمام مي كردم. هنگام نزول وحي برايشان، صداي ناله شيطان را شنيدم. از رسول خدا صلي الله عليه و آله پرسيدم اين ناله چيست؟ فرمود: اين ناله شيطان است كه از پرستش خويش مأيوس شده. تو آنچه را كه من مي شنوم، مي شنوي و آنچه را كه من مي بنيم، مي بيني و تنها فرق ميان من و تو اينست كه تو پيامبر نيستي... ».

احمد: آقاي دكتر، مطالب بكر و بسيار زيباي شما در مورد فضائل برجسته علي رضي الله عنه، براي بنده بسيار قابل استفاده بود ولي سؤال اينجاست كه آيا اين فضايل، ارزش عملي هم دارند يا خير؟

دكتر: اجازه بدهيد اول واقعه اي را عرض كنم و سپس ارزش عملي آن را بعرضتان برسانم. در دوتا از كتب معتبر اهل تسنن نقل شده كه:

اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايند(12): «ده آيه از سوره برائت بر پيامبر نازل شد. آن حضرت، ابوبكر را به نزد خود خوانده، آيات را با او همراه كرد كه به مكه برود و بر مشكرين بخواند. ولي پس از زماني مرا احضار كرد و فرمود: خودت را به ابوبكر برسان و هرجا كه به او رسيدي، نامه را از وي بازگير و آن را به مكه برسان و بر اهل آن اعلام بدار. من ابوبكر را در جحفه ملاقات كردم و نامه را از وي باز گرفتم. ابوبكر به نزد پيامبر (صلي الله عليه و آله) بازگشت و گفت اي رسول خدا درباره من چيزي نازل شده؟ حضرت فرمودند: نه و ليكن جبرئيل به نزدم آمده وگفته است «لن يودي عنك الا انت او رجل منك» يعني اداي رسالت را غير از تو يا مردي از تو، ابداً، كسي نمي تواند بنمايد».

اين واقعه نشان ميدهد كه اولاً اميرالمؤمنين از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله هستند و خداوند آنرا تأييد فرمودند. ثانياً آنچه كه مخالفين امامت اميرالمؤمنين وانمود مي كردند كه بعلت جواني ايشان و دشمنان زيادشان، صلاح نبود كه ايشان بخلافت برسند، بهانه اي بيش نبوده، زيرا خداوند متعال همين جوان را يك تنه به شهري فرستاد كه همگي مشرك و دشمن او بودند و ايشان با قدرت كامل، مسئوليت الهي را بدون كوچكترين نقصي انجام دادند.

 

نتيجه:

 درواقع اين احاديث فقط اثبات كننده يك فضيلت براي اميرالمؤمنين نيستند، بلكه تأكيد مجددي است براينكه جانشين برحق پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله، فقط حضرت علي عليه السلام هستند.

بياييد يک‌بار ديگر آيه کريمه را مرور کنيم:

سوال ما اين است:چه کسي پس از پيامبراکرم صلي الله عليه و آله ميآيد؟(جانشين ايشان کيست؟) خداوند متعال فرمايد: «يتلوه (کسي پس از او مي آيد) که دو خصوصيت داشته باشد:

1. «شاهد» و گواه اوباشد که در حديث ابن عباس تصريح مي‌كند ،تنها كسي كه علم وعملش گواه بر پيامبر اکرم است، اميرالمؤمنين(ع) است .

2. «منه» از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله باشد، که واقعه اعلام آيات برائت، نشان داد تنها کسي که «از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله است»، اميرالمؤمنين هستند.

تنها ايشان «از اهل بيت پيامبر» و وجودشان، علم و اخلاقشان، همه از پيامبراکرم(ص)، است.

جمع بندي آيه شريفه واحاديث اين مي شود:

 

«بعد از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله،علي عليه السلام به جانشيني مي آيند.»

 

 ارزش عملي اين سخن اين است که:

هرکه ميخواهد علم دين را بيابد، بايد فقط به سراغ اميرالمؤمنين عليه السلام برود و لاغير. و هر كه مايل است از هلاكت نجات يابد، راهي ندارد جز اينكه از اميرالمؤمنين، به‌عنوان خليفه بلافصل پيامبراكرم صلي الله عليه و آله، اطاعت بنمايد.

احمد: خيلي متشكرم، بنده هيچگاه باين حد، علي رضي الله عنه را براساس كتب خودمان نشناخته بودم، خداوند به شما خير فرمايد. چون بحث بدرازا كشيد ديگر بابقيه سؤالاتم شما را خسته نمي كنم. انشاء الله در فرصت آتي مزاحمتان ميشوم. خدانگهدار.

 

دكتر: خداوند حافظ شما باشد، به اميد ديدار.


 

پاورقيها:

1- خلاصه عبقات الانوارميلاني به نقل از مشکات المصابيح احمد ابن حنبل/523.

2- شواهد التنزيل 1/363.

3- آياتي كه در مورد مومنين نازل شده ممكن است مصداقهاي متعددي داشته باشند ولي مصداق اتم و اكمل آن، اميرالمؤمنين عليه السلام باشند مثلاً در سوره حمد صراط مستقيم هم به انبيا تأويل شده (كنز الدقايق 1/70 از مجمع البيان 1/31) هم به اميرالمؤمنين عليه السلام(كنز الدقايق 1/70 از معاني الاخبار /28) اما در حديث فوق الذكر، سوال كننده از آيه اي سوال ميكند كه اختصاصاً راجع به اميرالمؤمنين باشد وهيچ فرد ديگري با ايشان در اين امر شريك نشود.

4- شواهدالتنزيل 1/368.

5- شواهدالتنزيل 1/368.

6- الكشف و البيان عن تفسير القرآن 5/162.

7- سيوطي در الدر المنثور في تفسير المأثور 3/324.

8- «اني تارك فيكم الثقلين، ماان تمسكتم بهما لن تضلوا كتاب الله و عترتي و انهما لن يفترقا حتي بردا علي الحوض» (وسائل الشيعه27/34 سنن ترمذي5/662).

9- تفسير عياشي.

10- ينابيع الموده /38.

11- خطبه 192 نهج البلاغه ترجمه دشتي.

12- مسنداحمدبن حنبل 1/151 و سنن ترمذي 4/339.



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها