خانه> قرآن و دانشجو >662


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
لیست کتب اداره مشا...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2025

بازدید مقالات:
6197324

بازدید سوالات:
2563162



رمز سعادت (5) بازديد: 3719

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


كدام آيه از قرآن كريم، اميرالمومنين عليه السلام را به عنوان ولي و سرپرست مردم معرفي نموده است؟ لطفا پاسخ سؤال خود را در قسمت نظرات درج کنید و جایزه ای را از ما دریافت کنید.

ادامه گفتگوي اينترنتي دانشجوي اهل تسنن و فرد شيعه:

دكتر: با سلام به برادر عزيزم آقاي احمد........از اينكه بدون تعصب و با كمال آزاد منشي بحثها را به طور منطقي دنبال مي‌كنيد، متشكرم. انشاءا... خداوند همه ما را بيش از پيش به صراط مستقيم، هدايت بفرمايد. صحبت در اين بود كه رمز سعادت مسلمين، چنگ زدن به حبل متين قرآن و اهل بيت عليهم السلام است و اين مدعا را با آياتي از قرآن اثبات كرديم و اينك آيه ديگري را عرض مي كنم:

 خداوند متعال در سوره مائده آيه 55 مي فرمايد:

«انما وليكم الله و رسوله و الذين امنواالذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و هم راكعون» يعني ولي و سرپرست شما منحصراً خداوند و پيامبرش هستند و مومنيني كه نماز به پا مي دارند و درحال ركوع، زكات مي پردازند. (يعني اميرالمومنين علي عليه السلام)

احمد: اين آيه كه نامي از علي رضي الله عنه نبرده است، شما چگونه آيه را به ايشان تعبير ميكنيد؟

دكتر: اگر بنده شأن نزول آيه را در كتب برادران اهل سنت برايتان عرض كنم مسئله كاملاً حل خواهد شد. ثعلبي در تفسير خود بنام الكشف و البيان عن تفسير القران 4/86 در ذيل آيه 55، از قول ابوذر غفاري اينگونه نقل مي كند:.... من روزي با پيامبراكرم (صلوات الله عليه واله) در مسجد نماز ظهر خواندم، سائلي وارد مسجد شد (و تقاضاي كمك نمودولي) كسي باو چيزي ندارد. علي درحال ركوع بود، با انگشت كوچك دست راستش كه انگشتري در برداشت به او اشاره كرد. پس سائل به جلو رفته، انگشتري را از انگشت برگرفت و اين عمل در مقابل چشمان پيامبر اكرم صلوات الله عليه واله انجام شد. پس هنگاميكه پيامبر اكرم از نماز فارغ شدند، سرشان را بسوي آسمان بلند كرده عرضه داشتند: خدايا، برادرم موسي از تو درخواست كرد كه: «خدايا سينه ام را فراخ گردان و امورم را آسان كن و لكنت از زبانم بگشا تا (مردم) سخنان مرا بفهمند و براي من، از بستگانم وزيري قرار بده، هارون برادرم را، ‌به وسيله او پشتم را محكم گردان».

پس تو بر او (موسي) آيه نازل كردي كه: «بزودي پشتت را به برادرت محكم مي كنيم و براي شما دو نفر سلطان و قدرت قرار مي دهيم».

خدايا من، محمد، پيامبر تو هستم پس سينه مرا (نيز) گشاده گردان وكارم را آسان نما و از اهلم برايم وزيري قرار بده كه باو پشتم را محكم گرداني.

ابوذر ميگويدبه خدا قسم كلمات پيامبر اكرم (صلوات الله عليه وآله) تمام نشده بود كه جبرئيل از سوي خداوند نازل شده،به پیامبر اکرم عرض كردکه بخوان: «انما وليكم الله و رسوله و الذين امنواالذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و هم راكعون» يعني ولي و سرپرست شما فقط خداوند، پيامبر و مؤمنيني هستند كه نماز به پا داشته، در حال ركوع، زكات مي پردازند.

همانطور كه ملاحظه كرديد، حضرت علي عليه السلام درحال ركوع نماز به فقير، انگشتري بخشيدند و خداوندبا نزول آيه ای فرمود كه: «ولي و سرپرست شما كسي است كه در حال ركوع در نماز، زكات مي‌پردازد».

پس آيه كريمه صراحتاً اميرالمومنين را به عنوان ولي و سرپرست مومنين معرفي مي فرمايد.

احمد: جناب دكتر چرا شما «ولي» را به عنوان سرپرست معني مي فرمائيد درحاليكه ولي، معاني ديگري مثل دوست و ياور نيز دارد.

دكتر: از كلمه «انما» معني انحصار فهميده مي شود، يعني منحصراً ولي شما،خدا و رسول و مومنينی كه در ركوع نماز زكات مي دهند، هستند. حال اگر ولي را بمعني دوست بگيريم، معني آيه اينطور ميشود : «دوست شما فقط خداوند، پيامبر و مؤمنيني كه در حال نماز صدقه مي دهند، هستند. قطعاً اين معني براي آيه صحيح نيست، چون خداوند مي فرمايد: «المومنون و المومنات بعضهم اولياء بعض» (1) يعني زنان مومنه، باهم ومردان مومن، با يكديگر دوست هستند. پس منحصرا خداوند، پيامبر و اميرالمومنين دوست مومنین نیستند.

در آيه ديگر خداوند به مومنين دستور مي فرمايد كه به ياري ونصرت بردگان، يتيمان و مسكين ها بشتابند.(2) پس همه مومنين، ناصر و ياور يكديگر خواهند بود، نه اينكه کمک رسانی انحصارا از جانب خداوند، پيامبر اكرم و حضرت علي(صلوات الله عليهما) باشد. بنابراين تنها معني صحيح «ولي»، سرپرست و اولي به تصرف مي باشد. (3)

احمد: جناب دكتر اگر شأن نزول آيه قطعاً راجع به علي رضي الله عنه باشد، دراينصورت معني ولي،حتما سرپرست و اولي به تصرف خواهد بود. آيا غير از كتاب تفسير ثعلبي،كتب ديگري از اهل تسنن نيز اين شأن نزول را قبول كرده اند؟

دكتر: بله بيش از صد نفر از علماي شما، در كتب خود اين شأن نزول و يا شبيه آن را نقل كرده اند كه بنده فقط يك نمونه براي شما عرضه كردم. (4)

احمد: اگر منظور آيه کریمه از «الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه... » فقط علي رضي الله عنه باشد چرا صيغه جمع براي يك نفر بكار برده است؟

دكتر: در قرآن كريم موارد زيادي داريم كه يك قانون عمومي ذكر شده، ولي مصداقي جز يك نفر ندارد. مثل آيه «يقولون لئن رجعنا الي المدينه ليخرجن الاعز منها الاذل» (5) يعني وقتي كه به مدينه برگرديم، افراد با عزت، افراد فرومايه را بيرون خواهند كرد. گوينده اين كلام فقط يك نفر بنام عبدالله ابن ابي، رئيس منافقين بوده ولي صيغه جمع بكار رفته است.اينگونه كاربرد در حدود 20 آيه ديگر نيز بكار رفته است.(6)

احمد: آقاي دكتر باعرض معذرت، اگر اين آيه، ولايت را بعد ازخدا و پيامبر، انحصاراً براي علي رضي الله عنه ثابت مي كند، ولايت بقيه امامتان را با چه چيزي اثبات مي فرماييد؟

دكتر: سوال خوبي كرديد.

 اولا،.همانطور كه درآيه قرآن مي خوانيم: «الله ولی الذین امنوا... » (7) يعني خداوند ولایت مطلقه بر مومنین دارد. اين آيه با آیه «انما ولیکم الله ورسوله... » تضادي ندارد، چون ولايت پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله، از جانب خداوند و با حکم پروردگار، تعيين شده است. همين طور چون پيامبر اكرم و اميرالمومنين صلوات الله عليهما از جانب خداوند بر مومنين ولايت دارند، یکی از شوون ولایتشان اینست که مي توانند والياني بعد از خود معرفي بفرمايند و اين تضادي با آيه «انما وليكم... » ندارد چون در طول، بلکه مولود وناشی از ولايت پیامبر اکرم وامیرامومنین علیهما السلام می باشد. ثانیا اگر مثلاً دانشجويي درباره اساتيد فيزيك سال يك دانشكده مي گويد: استادواقعي فيزيك، فقط آقاي A است. اين حصر او فقط درباره اساتيد سال يك است و درباره اساتيد سال 2 و 3 اظهار نظري نكرده است كه آنها استاد واقعي نيستند. بعبارت ديگر، نسبت به آنچه كه در ذهن مخاطب است، حصر ايجاد ميكند، نه نسبت به كليه مواردي كه درخارج وجود دارند. (8) لذا انحصار ولایت به امیرالمومنین علیه السلام،رد کننده ولایت بقیه ائمه که با تعیین ایشان (از جانب پیامبر اکرم و خداوند) مشخص می شوند، نیست.

احمد: آيا پرداختن زكات به فقير، باحضور قلب در نماز منافاتي ندارد؟

دكتر: آيا سابقه دارد كه شما نماز با حضور قلب خوانده باشيد بطوريكه به محيط بيرون توجهي نداشته باشيد.

احمد: خوشبختانه چند بار چنين توفيقي داشته ام.

دكتر: آيا اتفاق افتاده كه به دليل حضور قلب در سوره حمد، سوره اخلاص را فراموش كرده باشيد، يا به جاي ركوع مستقيماً به سجده برويد؟ چرا؟

احمد: خير، چون حمد و سوره وركوع و سجده همه جزو نماز هستند.لحظاتي با قيام، لحظاتي با ركوع و دقایقی با سجده به خداوند نزديك مي شويم پس ترتيب اين اعمال، تضادي با حضور قلب ندارند.

دكتر: آفرين، همينگونه حضرت علي عليه السلام، زماني با نماز و زماني با زكات، بخداوند نزديك ميشوند. اگر ايشان خدای ناکرده، از نماز غافل شده و به يك امر مادي توجه مي فرمودند، قابل اشكال بود، ولي همانطور كه حضور قلب ايشان باعث غفلت از ترتيب اجزاء نماز مثل ركوع، سجده و قيام نمي شود، توجهشان به خداوند، گاهي با اذكار نماز و گاهي با پرداخت زكات ادامه مي يابد. اصولا عظمت ایشان باینست که انجام یک وظیفه، ایشان را از وظیفه دیگر باز نمی دارد: ایشان در یک لحظه «ولی الله» هستند و مشغول راز ونیاز با معبود، و در همان حال«ولیکم» وسرپرست مردم.لذا نمی توانند به آیه «و اما السائل فلاتنهر» (یعنی فرد سائل را از خود مران)، عمل نکنند.

احمد: آقاي دكتر من پذيرفتم كه علي رضي الله عنه وليّ بر مردم مي باشد اما ولايت ايشان بر مردم، تضادي با خلافت ابوبكر ندارد.

دكتر: با توجه به عطف «الذین امنوا» به «رسوله» در آیه55 مائده، همان ولایتی که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه واله هست، برای امیرالمومنین علیه السلام نیز می باشد. لذا اطاعت مطلق از ولي امر در تمام امور مادي و معنوي، وظيفه هر مسلماني است (9). يعني اطاعت در امور حكومتي جامعه، بخشي از اين وظيفه محسوب مي شود. به عبارت ديگر همانطور كه در زمان پيامبراكرم صلوات الله عليه و اله، ايشان حاكم جامعه بودند، وقتي كه طبق آيه 55 مائده ثابت شدكه حضرت علي عليه السلام تنها ولي امر جامعه هستند، خلافت برجامعه، مخصوص ايشان مي‌شود و هركه غير از ايشان جامه خلافت را به تن كند، آنرا غصب نموده است (10).

 به عبارت ديگر خلیفه، به سرپرستی جامعه وتصرف در امور می پردازد، در واقع افراد و جامعه را ولایت می کند و چون مطابق آیه 55 مائده ولایت و سرپرستي جامعه منحصرا از آن پيامبر اكرم، اميرالمومنين، يا واليان منصوب از ايشان مي باشد، لذا اگر سرپرست جامعه اسلامي، خارج از تعيين و نصب پیامبر اکرم و امیرالمومنین علیهماالسلام به خلافت رسیده باشد، خلافتش غصبی و نامشروع خواهد بود.

احمد: توضيحات جنابعالی بسياري از سوالاتم را جواب داد. بسيار از شما متشكر هستم. تا فرصتي ديگر خدانگهدار.

دكتر: انشاءالله موفق باشيد. به اميد ديدار.

 

 

پی نوشت ها:

1. توبه- 71.

2. سوره بلد ایه17-13:فلااقتحم العقبه-وما ادریک ما العقبه-فک رقبه-او اطعام فی یوم ذی مسغبه-یتیما ذا مقربه او مسکینا ذا متربه-ثم کان من الذین امنوا وعملواالصالحات... .

3. همانند آيه 60 سوره احزاب كه مي فرمايد «النبي اولي بالمومنين من انفسهم« يعني ولايت پيامبر اكرم صلوات الله عليه واله بر مردم، بيشتر از خود آنهاست و در صدر اسلام از كلمه ولي، معنايي جز سرپرست و اولي به تصرف فهميده نميشد- لذاست كه ابوبكر به هنگام مرگ وصيت كرد كه «وليكم بعدي عمر« ولي و سرپرست شما بعد از من عمر خواهد بود. چگونه هيچكس ولي را در اين جمله بمعني دوست و ناصر نگرفت؟ در کتب لغت معانی ناشایع دیگری نیز مثل داماد،همسایه،هم سوگند وپیرو آمده که هیچکدام با آیه تطبیق نمی کند.لسان العرب 15/407.

4. الف- نسائي به نقل ابن اثير در جامع الاصول 9/478

ب- محمد جريرطبري در تفسير طبري 6/ 186

ج- ابن ابي حاتم به نقل از تفسير ابن كثير والدرالمنثور و اسباب نزول سيوطي

د- بلاذري در انساب الاشراف 2/150

ر- ابن حجر عسقلاني در الكاف الشاف /56

ز- قوشچي در شرح التجريد

ن- سيوطي در الدر المنثور 2/293

و- متقي هندي در كنز العمال

ی- آلوسي در روح المعاني 6/149 به نقل از الغدير 3/156

5. منافقون - 8 به نقل از تفسيرالميزان ج6/13.

6. الغدير ج 3/163.

7. آیه 258 بقره.

8. علماي علم اصول و نحو، به اين حصر، حصر نسبي مي گويند (در قرآن كريم هم نمونه هايي از اين حصر نسبي وجود دارد مثل: «انما المومنون اخوه» آیه 10 سوره حجرات یعنی مومنین منحصرا با هم برادر هستند.

9. براي توضيح بيشتر به مقاله رمز سعادت2 درشماره 68 نشريه الکترونیک پرسمان مراجعه فرماييد.

10. اميرالمومنين عليه السلام درخطبه شقشقيه (خ 3 نهج البلاغه )مي فرمايند: آگاه باشيد بخدا سوگند، ابابكر جامعه خلافت را به تن كرد در حالي كه مي دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامي چون محور آسياب است به آسياب (كه فقط دور آن محور، حركت صحيح مي كند) ... .

 پس صبر كردم در حاليكه خار در چشم را استخوان درگلو داشتم و مي ديدم كه ميراث مرا به غارت مي برند.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       ناشناس : انما وليكم الله و رسوله و الذين امنواالذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و هم راكعون» يعني ولي و سرپرست شما منحصراً خداوند و پيامبرش هستند و مومنيني كه نماز به پا مي دارند و درحال ركوع، زكات مي پردازند

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها