خانه> قرآن و دانشجو >626


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
لیست کتب اداره مشا...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2049

بازدید مقالات:
6313525

بازدید سوالات:
2573960



رمز سعادت (3) بازديد: 4360

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


هفته وحدت بود، بدليل اينكه يكي از اركان سعادت جامعه اسلامي، وحدت بين مسلمين است و يكي از تهديدهايي كه ممكن است در طي سفرهاي عمره، پيش بيايد، اختلال در وحدت بدليل سوء تفاهمات است. تصميم گرفتم جهت رفع برداشت هاي نادرست، قدمي بر دارم.

پشت ميز كامپيوتر مي نشيني و وصل به اينترنت مي شوي و دنبال يك فرد علاقمند به گفتگوي سالم مي گردي كه ناگهان اسم و مشخصاتي نظرت را جلب مي كند.

احمد ... دانشجوي سني مذهب هستم ... كليد تأييد را مي زني و شروع به تايپ مي كني: سلام

برادر، هفته وحدت مبارك، با توجه به اينكه عاليترين سطح وحدت، وقتي پيش مي آيد كه اختلافات ريشه اي را بطور دوستانه و براساس منطق حل كنيم، آيا مايل هستي گپي دوستانه براي رفع تفاوت‌هاي فكري داشته باشيم؟ چند ساعت بعد جواب مي رسد: سلام دوست عزيز با كمال ميل، اما به شرطي كه گفتگو بر اساس منطق و دور از تعصب باشد. براي شروع گفتگو، من يك سؤال از شما مي پرسم، شيعيان معتقدند كه علي (رضي الله عنه) خليفه اول بعد از پيامبر اكرم(ص) مي باشد. آيا مي توانيد با آيه اي از قرآن اين ادعا را ثابت كنيد؟

دكتر: سلام دوست عزيزم، چه سؤال زيبايي كردي، مامون خليفه عباسي از امام رضا (عليه السلام) پرسيد دليل بر خلافت جدت علي ابن ابيطالب در قرآن چيست حضرت فرمودند آيه انفسنا (1) خداوند متعال در آيه 61 سوره آل عمران مي فرمايد: «فمن حاجك فيه من بعد ما جائك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائناو نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله علي الكاذبين».

در شان نزول اين آيه، حاكم حسكاني عالم سني مذهب در كتاب شواهد التنريل (2) اين‌گونه آورده است: گروهي از مسيحيان نجران به رهبري سه نفر بنام سيد، حارث و عبدالمسيح در مدينه خدمت پيامبر اكرم (صلوات الله و عليه و آله) رسيده و پرسيدند نظرت راجع به عيسي بن مريم چيست؟ فرمود: او بنده و پيامبر خداست پرسيدند: آيا ديده اي يا شنيده اي كه خداوند بنده اي مثل اورا خلق كرده باشد؟

پيامبر اكرم(ص) از جواب به آنان خود داري كردند، سپس جبرئيل نازل شده و آيه 60 سوره آل‌عمران را آورد كه مي فرمايد: «ان مثل عيسي عندالله كمثل ادم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون الحق من ربك و لاتكن من الممترين».

يعني مثل حضرت عيسي، مانند حضرت آدم است كه خداوند او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: «(بشكل بشري) باش پس او همانگونه شد. اين سخن حقي از جانب پروردگارت مي باشد و مبادا را در آن ترديد بنمايي». (روز بعد) مسيحيان نزد پيامبر اكرم آمده، پرسيدند آيا مثالي براي پيامبر ما داري؟ ايشان خلقت حضرت آدم را توضيح دادند ولي آنان گفتند، اين چنين نيست كه توگفتي. پس آيه 61 آل عمران (فمن حاجك فيه ...) نازل شد كه مي فرمايد: «هر كس با تو در باب عيسي مجادله كرد پس از آنكه علم آن به تو رسيد، پس بگو بياييد پسرانمان زنانمان و نفسهايمان را دعوت كنيم سپس مباهله كرده، لعنت خداوند را بر دروغگويان طلب نماييم.» مسيحيان نجران، مباهله را قبول كردند پس پيامبر اكرم (ص)، دستان علي، فاطمه و حسنين را گرفته و فرمود اينان پسران و زنان و نفس‌هاي من مي باشند.

حارث به عبدالمسيح گفت، ما با ملاعنه به چيزي نمي رسيم. اگر دروغگو باشد، ملاعنه اش فايده اي ندارد و اگر راستگو باشد ما هلاك خواهيم شد.

احمد: بسيار جالب بود، آيا در كتب ديگر اهل تسنن بخصوص صحاح سته هم اين شان نزول وارد شده است؟

دكتر: مشابه اين شان نزول در كتب بسياري آمده (3) و اينكه پيامبر اكرم (ص) براي مباهله حضرت علي، حضرت زهرا و حسنين (عليهم السلام) را آورده اند مورد تواتر و از طريق 51 نفر از صحابه و غير صحابه نقل شده است (4)

احمد: متشكرم. حال اين آيه چه ربطي به خلافت علي رضي الله عنه دارد؟

دكتر: پيامبر اكرم (ص)، با طرح مثال حضرت آدم، نشان دادند كه خداوند حضرت آدم عليه السلام را بدون پدر و مادر آفريد، همينطور مي تواند حضرت مسيح را بدون پدر بيافريند و پدر نداشتن دليل بر پسر خدا بودن نيست. مسيحيان نجران اين استدلال را نپذيرفتند، خداوند متعال طي آيه 61 آل عمران به پيامبر اكرم (ص) دستور فرمودند كه ايشان و مسيحيان، فرزندان، زنان و نفس‌هايشان را آورده، يكديگر را لعنت كنند. عذاب و لعنت خدا بر هر كس نازل شد او باطل خواهد بود. پيامبر اكرم (ص) براي امتثال امر پروردگار، در روز مباهله، حسنين(عليهما السلام) را به عنوان تنها مصداق ابناء، حضرت زهرا(س) را به عنوان تنها مصداق نساء و حضرت علي (ع) را به عنوان تنها مصداق «انفسنا» آوردند. به دليل رعايت اختصار از ابناء و نساء مي گذريم و فقط در مورد انفسنا به عنوان دليل خلافت حضرت علي(ع) توضيحي عرض مي كنيم:

اينكه پيامبر اكرم (ص)، حضرت علي(ع) را به عنوان «انفسنا» آورده اند بدين معني است كه اميرالمومنين را نفس و عين خود مي دانند يعني تمام خصوصيات ايشان در اميرالمؤمنين هست.

نكته مهمتر اينكه با توجه به شأن نزول فوق كه پيامبراكرم(ص) فقط اميرالمؤمنين(ع) را به عنوان «انفسنا» معرفي كردند و فرمايشات ايشان بر طبق آيه كريمه «لا ينطق عن الهوي ان هوالاوحي يوحي» (5) يعني از روي هوي سخن نمي‌فرمايد و فقط مطابق وحي سخن مي‌فرمايد، بنابراين اين معرفي در واقع از جانب خداوند است. يعني خداوند اميرالمؤمنين را نفس پيامبراكرم(ص) معرفي فرموده است.

نتيجه مهمي كه از اين مطلب گرفته مي شود اين است كه:

خداوند و پيامبراکرم(ص) تأييد مي فرمايند که تنها حضرت علي(ع) هستندكه تمام خصوصيات و صفات پيامبراكرم(ص) را دارند و غير از نبوت و دريافت وحي در تمام صفات مثل علم و عصمت، قدرت و ... مشابه پيامبر اكرم هستند.

اين مطلب در احاديث بسياري از شيعه و سني هم تائيد شده است به عنوان مثال پيامبراكرم(ص) هنگامي كه بنو وليعه در كارزار مسلمين بودند فرمودند: «لينتهين بنو وليعه اولابعثن اليهم رجلا كنفسي»، يعني بنو وليعه بايد از اين اعمال خود دست بردارند والا كسي را كه مثل خودم باشد (اشاره به علي بن ابيطالب) را به نزد آنها خواهم فرستاد. (6)

احمد: از مطالب علمي و دقيقتان بسيار محظوظ شدم يك سؤالي برايم پيش آمده چگونه مي توان ثابت كرد منظور از «انفسنا» فقط «علي بن ابيطالب» است شايد پيامبر اكرم، علي رضي الله عنه را به‌عنوان نمونه ايي آورده باشند و افراد ديگري هم وجود داشته باشند كه پيامبر ضروري نديده اند كه همه آنها را بياورند.

دكتر: احسنت، سؤال خوبي كرديد همانطور كه قبلا عرض كردم چون افراد مباهله را خداوند به‌صورت صيغه جمع مشخص فرموده (ابنائنا و نسائا و انفسنا)، اگر مصداق ديگري براي اينها در خارج وجود داشت، پيامبر اكرم جهت امتثال امر پروردگار، حتما آنها را مي آوردند و امكان ندارد كه خداوند دستور به آوردن مثلا سه نفر داده باشد و پيامبر اكرم(ص) يك نفرآورده باشند.

احمد: اگر اين طور است پس اصولا چرا خداوند صيغه جمع بكار برده است؟

دكتر: از نظر ادبي اشكالي ندارد كه لفظ جمع استعمال شود ولي فقط يك مصداق در خارج وجود داشته باشد.

در قرآن موارد زيادي بدينگونه يافت مي شود مثل آيه 172 آل عمران كه مي فرمايد: «اميرالمؤمنين» نعيم بن مسعود اشجعي مسلمانان را ترساند كه دارو دسته ابوسفيان همه امكاناتشان را بر عليه شما بكار گرفته اند .... با اينكه نعيم بن مسعود يك نفر است قرآن كريم براي او لفظه ناس را بكار برده است.

احمد: معذرت مي خواهم با توجه به اينكه «انفسنا» بعد از «نسانئا» آمده آيا مي توانيم آنها را به‌معناي مردان بگيريم يعني «زنان و مردانمان را بخوانيم».

دكتر: اگر لفظ «ابنائنا» در آيه نيامده بود مي توانستيم معناي مردان را براي «انفسنا» مطرح كنيم كه تازه با اشكال قبلي مواجه مي شديم كه اگر خداوند متعال معني مردان به‌صورت جمع را اراده فرموده پيامبر اكرم(ص) اطاعت امر كرده و همه را مي آوردند و چون نياوردند، نتيجه مي گيريم كه خداوند معني جمعي را اراده نفرموده است. به علاوه «ابناء» چون از نظر جنسيت مرد هستند، ديگر نمي توان «انفسنا» را به عنوان مردان مطرح نمود و الّا كاربرد لفظ ابنائنا زايد مي نمود، لذا انفسنا به معناي مردان نيست و حتي شامل خود پيامبر اكرم(ص) هم نمي شود چون انسان، معمولا فرد ديگري را دعوت مي كند و خود را دعوت نمي‌نمايد. (7)

احمد: خيلي استفاده كردم. به اصل مطلب برگرديم. چرا اين آيه دليل بر خلافت علي رضي الله عنه است؟

دكتر: خيلي بديهي است. اگر پيامبر اكرم(ص) از جانب خداوند بارها و بارها حضرت علي(ع) را به خلافت و امامت، نصب نفرموده بودند و بر فرض محال، امر انتخاب امام را به مردم واگذار كرده بودند، مردم اگر اعتقاد و محبتي به پيامبر اكرم(ص) داشته باشند بايد كسي را به‌عنوان جانشين ايشان انتخاب نمايند كه تمام ويژگي هاي علمي و اخلاقي پيامبر اكرم را داشته باشد و كاملا پا به جاي پاي ايشان بگذارد. اساسا عقل اينگونه حكم مي كند كه مردم در غياب پيامبر اكرم(ص)، كسي را برگزينند كه 100% (غير از نبوت) مانند پيامبراكرم(ص) باشد، يعني نفس پيامبر و عين ايشان باشد. فر ض كنيد كه پيامبراكرم(ص) در زمان حيات خود، رهبري بر جامعه اسلامي را به رفراندرم بگذارند آيا جز خود ايشان، فرد ديگري شايستگي رهبري را دارد؟ بنابراين بعد از ايشان، جز نفس ايشان (علي ابن ابيطالب عليه السلام) هيچكس شايستگي خلافت و جانشيني پيامبر اكرم(ص) را نخواهد داشت.

احمد: گفتگوي بسيار عالي بود، اي‌كاش بقيه دوستان دانشجويم در اين گفتمان الكترونيك شركت داشته و سؤالاتشان برطرف مي شد. اگر نكته ديگري در اين آيه وجود دارد بفرمائيد.

دكتر: مطالب زيادي هست ولي خسته تان نمي كنم فقط يك نكته را به اختصار عرض مي‌كنم:

خداوند متعال، دراين آيه نفرين بر دشمنان را به عنوان يك راه مبارزه با دشمن مطرح مي‌فرمايد. لذا كساني‌كه هر گونه نفرين كردن را نفي مي كنند در واقع با آيات متعدد قرآن من‌جمله همين آيه و با سنت پيامبراكرم(ص) (كه براي ملاعنه حركت كردند) مخالفت مي‌نمايند. البته اين اشاره تفصيل زيادي دارد كه انشاء ا... در فرصتي ديگر به آن خواهيم پرداخت.

احمد جان از اينكه مدتي وقتت را بمن دادي بسيار متشكرم، اگر آمادگي براي گفتگوي ديگري داشته باشي خوشحال مي شوم.

 

... خدا نگهدار

 

سؤال: کدام آیه قرآن دلالت بر خلافت علی(ع) دارد؟

 

پي‌نوشت‌ها:

1- تفسير الميزان جلد 3 ص 397، بعضي از جوابها در مقاله نيز اقتباس از تفسير الميزان است.

2- شواهد التنريل ج 1 ص 165- 155.

3- تفسير روح البيان ج 2 ص 45؛ تفسير در المنثور ج 2 ص 39؛ تفسير كشاف ج 1 ص 368.

4- تفسير الميزان ج 3 ص 404 به نقل از تفسير ما نزل من القرآن في النبي و اهل بيته.

5- آيه 2 سوره نجم.

6- عيون اخبار الرضا ص 475: «استدلال امام رضا عليه السلام به مامون، در مورد اينكه مصداق انفسنا اميرالمؤمنين عليه السلام هستند در تفسير كنز الدقايق ج 2 ص 113 نيز عيون الاخبار حديث زيبايي را از پيامبر اكرم(ص) نقل مي كند كه پيامبر به اميرالمؤمنين فرمودند اي علي... هر كس تو را بكشد مرا كشته و هر كس با تو دشمني كند با من دشمني كرده و هر كس بتو دشنام دهد به من دشنام داده زيرا تو نسبت به من مثل نفس من مي ماني (لانك مني كنفسي) و روح تو از روح من و طينت تو از طينت من است».

7- كتاب فصول المختاره ص 38: «جواب امام رضا عليه السلام به مامون ... ».



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها