خانه> قرآن و دانشجو >603


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
جلسه خواستگاري
...

همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
لیست کتب اداره مشا...
اگه روسري خود را ب...
دفتر 30 پرسش ها و ...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
دوستي با نامحرم در...
شيوه هاي کنترل نفس...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2127

بازدید مقالات:
6693620

بازدید سوالات:
2596935



رمز سعادت (2) بازديد: 4731

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


يكي از اعمالي كه از نظر ارتقاء معنوي تاثير بسزايي بر روي انسان دارد، هدايت افراد به صراط مستقيم و جلوگيري آنها از انحرافات فكري و اخلاقي است. در حديث قدسي خداوند متعال به حضرت موسي مي فرمايد:

 «اگر گمراهي را كه از درگاه من دور افتاده به راه آوري براي تو از عبادت صد سال،كه روز ها را روزه بداري و شبها را نماز به پاي داري، بهتر است. موسي عرض كرد: دور افتاده از درگاه تو كيست؟ فرمود: كسي كه نسبت به امام زمانش جاهل است و او را نميشناسد». (1)

 اين حديث شريف صراحتا" مي فرمايد كه هدايت افراد گمراه بسوي مكتب اصیل شيعه، تاثيري كه بر روي انسان هدايت كننده دارد به مراتب بيشتر از عبادات شخصي وي مي باشد. نماز شب كه ثواب بزرگي براي آن ذكر شده است(2)، در مقايسه با راه نمايي فكري افراد و آشنا كردن آنان با مباني فكري شيعه بخصوص امامت ائمه عليهم السلام نقش كمي ايفا ميكند. لذا دانشجويان محترمي كه مي توانند با زائران خانه خدا ارتباط برقرار كنند، با آشنا كردن افراد منطقي و غير متعصب با مكتب حياتبخش شيعه، به ثوابي بيش از صد سال نماز شب و روزه داري نائل می آيند. و اين رمزي براي سعادت مي باشد.

 مسير بحث، اثبات خلافت بلافصل اميرالمؤمنين (عليه السلام) از طريق قرآن كريم و احاديث مورد قبول شيعه و سني مي باشد. اولين آيه كه بدان استناد مي كنيم آيه 60 سوره نساء است كه مي فرمايد: «یا ايها الذين امنو اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم فان تنازعتم في شييء فردوه الي الله و الرسول ان كنتم تؤمنون بالله و اليوم الاخر ذلك خير واحسن تاويلا؛ اي ايمان آورندگان، از خداوند و پيامبر و صاحبان امرتان اطاعت نماييد و اگر در چيزي اختلاف كرديد آن را به خدا و پيامبرش برگردانيد، اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد.»

 در اين آيه شريفه لفظ «اطيعوا» كه در مورد پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله آمده است به اصطلاح «مطلق» است و مقيد به هيچ شرطي نيست يعني هر چه را پيامبر اكرم فرمودند بي هيچ كم و كاستي بايد اطاعت نمود. همانند آيه 8 سوره حشر كه مي فرمايد: «و ما اتيكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا؛ آنچه پيامبر(صلوات الله عليه و آله) به شما داده بگيريد و به آن عمل كنيد و از آنچه نهي فرموده، دوري كنيد.»

 اين آيه نيز اثبات كننده اطاعت بي قيد و شرط از رسول خداست.

در آيه 60 سوره نساء «اولي الامر» با و او به پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله عطف فرموده يعني اطاعت از اولي الامر دقيقا عين اطاعت از پيامبر اكرم صلوات الله عليه وآله مي باشد. در واقع همان طور كه اطاعت از پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله مطلق و بدون شرط است اطاعت از اولي الامر نيز بايد بدون قيد و شرط و مطلق باشد. بنابراين «اولي الامر» بايد علم كامل به تمامي احكام دين داشته باشند و مرتكب هيچ اشتباه و خطايي نشوند اما اگر از احكام بي اطلاع باشند يا دچار اشتباه و گناه بشوند، دستورات متناقض با دستورات پيامبر اكرم صلوات الله عليه وآله، به مردم مي دهند. زيرا پيامبر صلوات الله عليه وآله به مردم دستوري داده و اينان از روي جهل يا خودپرستي و جاه طلبي، مردم را از آن نهي مي‌كنند. يا پيامبر اكرم مردم را از چيزي نهي ميكنند و اينان از سر ناداني و معصيت به آن امر ميكنند در اين حال مردم متحير مي مانند كه كدام فرمان را انجام دهند، كه اطاعت از يكي مخالفت با ديگري است كه آن مخالفت، خلاف رضاي خداوند است ... بعلاوه در جامعه هرج و مرج پيش ميآيد زيرا بعضي دستور ولي امر را انجام داده و برخي بدليل امر پيامبر اكرم، با آن مخالفت مي نمايند.

قرآن كريم نیز صراحتا در آيات متعددي مي فرمايد كه از «مسرفين و مكذبين و غافلان»، اطاعت نكنيد (3) يعني در يك كلمه از «غير معصوم» اطاعت نكنيد.

 اين نكته آنقدر بديهي است كه اگر چه خداوند متعال، احسان و شكرگزاري از والدين را قرين اطاعت از خود ساخته است(4)،در عین حال، در مواردي كه والدين امر به شرك كنند، اطاعت از آنها را ممنوع فرموده است: «فلا تطعهما» (5) يعني از آنها اطاعت نكن.

طبيعي است كه اگر احتمال خطا در مورد اولي الامر نيز مطرح بود، خداوند ميفرمود كه اگر (مانند والدين) خطا كردند، اطاعت نكنيد(6) چون مسائل اجتماعي بسيار مهمتر از مسائل فردي است و اينكه شرطي همراه اطاعت از اولي الامر ذكر نشده است دليل مطلق بودن آن اطاعت است و دستور اطاعت مطلق. از اولي الامر، دليل بر عصمت آنان مي باشد. اين مطلب آنقدر روشن است كه فخر رازي كه مفسري متعصب از اهل سنت است در تفسير كبير خود اعتراف نموده است كه "اولي الامر" بايد معصوم باشند. (7)

بدين ترتيب آيه کریمه، اطاعت به طور مطلق را از غير معصوم جايز نمي داند. لذا حاكمان، فرماندهان نظامي، عالمان دين، صحابه و ... (که اهل تسنن آنها را مصداق اولی الامر می‌دانند) به دليل اينكه احتمال خطا و گناه در ايشان مي‌رود، نمي توانند به طور مطلق، قابل اطاعت باشند. بخصوص كه تاريخ نيز گزارشات بسياري از خطاها و اشتباهات اين حاكمان بعد از پيامبر داده است كه در نقطه اوج آن اشتباه و جنايت يزيد در برابر امام حسين(ع) و خاندان پيامبر(ص) بود.

 بعضي برای رفع تناقض بین اولی الامر و پیامبر اکرم(ص) در جواب گفته اند: از اولي الامر به شرطي كه مقيد به كتاب و سنت باشند اطاعت مي كنيم.اين كلامي ناصواب است زيرا قرآن اطاعت از اولي الامر را مشروط به تقيد كتاب و سنت نیاورده، بلكه به طور مطلق ذكر فرموده است. در نتيجه مصداق اولي الامر در آيه شريفه تنها معصومان خواهد بود.

بعلاوه مرجع تشخيص اينكه اينان مطابق قرآن و سنت عمل كنند كيست ؟

هر گروهي عمل خود را ا ستناد به قرآن ميدهد و چه كسي به طور تضميني ميتواند ثابت كند آيا عمل اين حاكم مطابق با قرآن هست يا نه ؟ بعلاوه با فرض اينكه مرجعي و گروهي بتواند بطور قطعي مشخص نمايد كه عمل اين حاكمان مطابق قرآن هست يا نه، اينان از خود حاکمان، بالاتر بوده و آنها را بايد اطاعت نمود!!

نتیجه اينکه بايد جستجو كنيم كه بعد از پيامبر اكرم چه كساني از علم کامل، پاكي و عصمت برخوردار و از پليدي‌ها دور بوده اند تا آنان را اولي الامر خود قرار دهيم و از آنان اطاعت بي قيد و شرط كنيم.

 خداوند متعال مي فرمايد: «انما يريدالله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا؛ خداوند اراده فرموده كه پليديها را از شما اهل بيت دور گرداند و شما را پاك گرداند.»(9)

 يعني اهل بيت علیهم السلام، از خطا و اشتباه و گناه دور بوده، معصوم هستند. براي اينكه متوجه شويم اهل بيت شامل چه كساني مي شوند به حديث کساء، توجه فرماييد: پس از اينكه آيه تطهير (انما يريدالله ليذهب عنكم الرجس ... ) نازل شد پيامبر اكرم(ص) حضرت علي عليه السلام، حضرت زهرا عليها السلام و حسنين عليهما السلام را زير عباي خود ( كساء) جمع فرموده و به خداوند عرض كرد: «اللهم ان هؤلاء اهل بيتي فا ذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا؛ پروردگارا اينان اهل بيت من هستند پس از آنان پليدي را دور گردان و آنان را پاك بنما».(10)

 در اين حديث (كه آنرا از منابع اهل تسنن نقل كرديم) پيامبر اكرم اهل بيت را امیرالمومنین، حضرت صدیقه و حسنین (علیهم السلام)، معرفي فرمودند.

از جمع كردن حديث کساء با آيه تطهير اين نتيجه بدست مي آيد كه اهل بيت علیهم ا لسلام، معصوم و از هر گونه خطا و اشتباه بدور هستند.

فخر رازي مفسر اهل تسنن با اينكه مي پذيرد كه اولي الامر بايد معصوم باشد از روي تعصب مي گويد فردي را نميشناسيم كه عصمت داشته باشد (11) در حالي كه اولا تاريخ گواهي مي دهد كه از اهل بيت عليهم السلام هيچگونه پليدي و رجسي ديده نشد و همگان اعتراف به پاكي اين خانواده دارند.ثانيا با افزودن حديث كسا به آيه تطهير (احزاب_34) مرجع اولي الامر مشخص مي شود كه فردي جز اميرالمؤمنين و فرزندانشان(عليهم السلام) نيست.

 البته اين بحث شاخ و برگ‌هايي هم دارد كه چون سعي بر اختصار است از آنها صرف نظر مي‌كنيم و در صورت طرح سؤالات از دوستان دانشجو، در بخش پرسش وپاسخ،بقيه جوانب آنرا توضيح خواهيم داد. در خاتمه با صرف نظر كردن از انبوه روايات شيعه كه اولي الامر را به ائمه اطهار تفسير نموده اند، با ذكر احاديثي از كتب اهل سنت، مصاديق اولي الامر را روشن مي كنيم:

 ابو حيان اندولسي مغربي مي‌نويسد اين آيه در شأن علي (عليه السلام) و فرزندانش نازل شده است. 

 دانشمند اهل تسنن ابوبكر بن مؤمن شيرازي مي‌نويسد: آيه فوق درباره علي (عليه السلام)، نازل شده، آن هنگام كه در جنگ تبوك پيامبر او را جانشين خود در مدينه كرد، ايشان عرض كرد آيا مرا نزد زنان و كودكان در شهر مي گذاريد؟ حضرت فرمودند: آيا دوست نداري براي من به منزله هارون براي موسي باشي هنگامي كه به او فرمود جانشين من در قومم باش و به اصلاح امور بپرداز. سپس آيه «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر... » را قرائت فرمودند.

حاكم حسكاني دانشمند سني مي نويسد: علي (عليه السلام) می گوید: از پيامبر اكرم پرسيدم اولي الامر (در آیه) چه كساني هستند؟ فرمودند: تو اولين آنها هستي.(13)

 

سؤال:

با توجه به آیه «یا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله و أطیعوا الرَّسولَ و اولی الامرِ مِنکُم فإن تَنازَعتُم فی شیءٍ فَرُدُّوهُ إلی اللهِ و الرَّسولِ إن کنتم تُؤمِنون بِاللهِ و الیَوم الآخِر ذلک خَیرٌ وَ أحسنُ تَأویلاً» (نساء، آیه 59) چگونه امامت امیرالمؤمنین(ع) را ثابت می کنیم؟

  

پي‌نوشت‌ها:

1- تفسير امام حسن عسگري عليه السلام (ص341)_مكيال المكارم (ج 2)(ص 392)

2- سوره سجده، آيه 17؛ در مورد مومنيني كه به شب زنده داري و انفاق مي پردازند، مي فرمايد: «و كسي نمي داندكه چه جزايي كه باعث روشني چشم مي شود براي آنان به پاداش نيكوكاريشان ذخيره شده است.»

3- سوره شعرا (آيه 51) و سوره قلم (آيه 8) و سوره كهف (آيه 29)

4- سوره لقمان (آيه 14)

5- سوره لقمان (آيه 15)

6- تفسير الميزان (ج 4) (ص568)

7- تفسير كبير فخر رازي (ج 10)(ص 144) به نقل از تفسير نمونه (ج3)(ص 439)

8- سوره احزاب (آيه 34)

9- صحيح ترمذي(ج 12) (ص85)

10- تفسير كبير فخر رازي (ج 10)(ص 144)

11- بحر المحيط(ج 3) (ص278) به نقل از تفسير نمونه (ج3)(ص 433)

12- احقاق الحق (ج 3) (ص435) به نقل از تفسير نمونه (ج3)(ص 433)

13- شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني ج 1 ص 189: «حدثني سليم بن قيس الهلالي عن علي قال: قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم): شركائي الذين قرنهم الله بنفسه وبي و أنزل فيهم: (يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله و أطيعوا الرسول ... ) الاية ... قلت: يا نبي الله من هم؟ قال: أنت أولهم.»



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها