خانه> اخلاق و عرفان >60


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
جلسه خواستگاري
...

اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دفتر 30 پرسش ها و ...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي
مصحف فاطمه (س)

آمار سایت


تعداد مقالات:
1994

بازدید مقالات:
6095456

بازدید سوالات:
2557666



حفظ و تقويت معنويت بازديد: 7737

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


س: چطور مي شود آنچنان باشيم که خدا خواسته است يعني خود خودمان باشيم و حالت هاي قشنگ معنوي را حفظ نمائيم.
پاسخ: كمال طلبي، خدا خواهي، عشق و پرستش، گرايش به معنويت و درك لذت هاي معنوي همه آموزه هايي است كه از فطرت انسان ناشي مي شود. انسان از درون خويش احساس مي كند كه به معنويت و قرب به خدا نياز دارد، آدمي هنگامي هويت خويش را باز مي يابد كه رابطه اي عميق و عاشقانه با خداوند برقرار نموده باشد. بزرگترين نگراني كساني كه لذت معنويت و ارتباط با خدا را چشيده اند، آن است كه اين رابطه را از دست بدهند و از درك اين لذت محروم شوند.
بزرگترين مشکل انسان در جهت حفظ هويت واقعي خود، ماندن در مسير عبوديت وبندگي خدا و لذت بردن از فضاي معنوي حاکم بر دل انسان، وجود تمايلات نفساني تحريک شده و افراطي است.
يکي از شئون روح انسان "نفس" است. نفس يكي از ابعاد روح انسان است که مستقيماً با بدن و طبيعت او ارتباط و سروكار دارد و با دو نيروي شهوت و غضب که نيروهاي تحريکي انسان هستند، زندگي طبيعي و مادي او را مديريت مي نمايد.
اين شأن از روح انسان، درصورتي که در حالت اعتدال و بدور از افراط و تفريط عمل کند، مي تواند حتي به تعالي معنوي و سلامت قلب روحاني انسان کمک نمايد و زندگي مادي و معنوي او را به صورت هماهنگ به پيش ببرد، ولي در صورتي که از اين حالت خارج شود و به افراط و تفريط گرايد، از کنترل عقل انسان خارج مي شود، و به صورت افسار گسيخته، دل آدمي را بيمار مي كند و او را به وادي هاي خطرناك گناه و تباهي نزديک مي كند.
براي اين که انسان بتواند نفس خود را رام و آرام كند و هميشه آن را با حفظ حالت اعتدال كنترل نمايد ، دستورالعمل زير به طور قطع نافع است.

1- تقويت عقل و ايمان:
مهمترين نياز انسان در اين زمينه داشتن عقلانيت قوي است، زيرا عقل ضعيف مقهور هواي نفس و تسليم آن خواهد شد. بنابراين بکوشيد با مطالعه و تفکر در معارف بينشي دين، عقل خود را تقويت نمائيد. عقل، يعني نيرويي که انسان را به پرستش خداي مي خواند و به سوي بهشت رهبري مي کند- در روايت است که (العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان).
عقل انسان به طور عمده با آگاهي رشد مي كند. بنابراين اولين و مهمترين راه تقويت عقل، ايمان و معنويت، تحصيل و تقويت آگاهي از طريق مطالعه، تامل و تفكر است . ايمان قلبي ريشه در معرفت و انديشه انسان دارد. آگاهي و تفكر بيدار كننده قلب از خواب غفلت وزنده كننده دل انسان است. كسي كه آگاهي ندارد، در حقيقت مرده اي است كه ميان زندگان راه مي رود. مولوي در بيتي مي گويد:
اي برادر تو همه انديشه اي ما بقي تو استخوان و ريشه اي
اگر در روايات اسلامي آمده است كه تفكر ساعة افضل من عبادت سبعين سنة يك ساعت تفكر از هفتاد سال عبادت بهتر است ، به خاطر اهميت و تاثيري است كه آگاهي در انسان شدن انسان دارد. ايمان راه انسان شدن است و تفكر ركن اصلي وصول به اين هدف مي باشد.
حوزه هاي شناخت و آگاهي فراوانند، مانند انسان شناسي، دين شناسي، معاد شناسي، جهان شناسي، ولي مهمترين آگاهي براي تقويت ايمان به خداي ،تحقيق، مطالعه و تفكر در ذات ، صفات و افعال الهي و در نهايت توحيد هستي است.
براي انجام اينگونه مطالعات و تحقيقات، سه روش عمده وجود دارد . روش كلام، روش فلسفه و روش عرفان.
روش كلام مبتني بر نقل و منابع نقلي از كتاب و سنت است و روش فلسفي مبتني بر تفكرات محض عقلي است و روش عرفاني مبتني بر مشاهده قلبي است كه البته عرفا علاوه بر شهود، به برهان عقلي و آيات و روايات اسلامي نيز به شدت وابسته اند ، زيرا شهود عرفاني نيازمند منطق و ملاك صدق است و منطق وملاك صدق آن را مطابقت آن قرآن ، گفتار معصومين (ع) و عقل تامين مي كند.
به خصوص مطالعه و تفكرات عرفاني باعث آن مي شود كه انسان به مرور حضور خداي متعال را در سراسر هستي و در درون خود حس كند و خويش را در محضر او ببيند و در هنگام عبادت ارتباط بسيار عميق و سازنده اي با او برقرار نمايد.

2-تقويت اراده :
پس از تقويت شناخت و آگاهي ، اكنون نوبت تقويت ايمان و معنويت به وسيله اراده عملي است. منظور از عمل در اين مسير ، رفع موانع و ايجاد شرايط ارتباط و توجه عملي به خداوند است. عبادت و پرستش شاهراه ارتباطي بنده با خداوند و تقويت ايمان به او است ، منتهي براي رسيدن به آن و انجام عبادت به صورتي كه حقيقتا موثر باشد ، طي مراحل زير ضروري است.
1- مبارزه با ريشه هاي گناه: گناه رفتار نابهنجاري است كه ناشي از خود خواهي و هوي پرستي انسان است. رفتاري كه ايمان آدمي را تضعيف مي نمايد و زمينه شرك و كفر را در او تقويت مي نمايد. براي پاكسازي از گناه ريشه اي ترين كار مبارزه با خواستگاه و زمينه هاي نفساني آن است؛ يعني زياده خواهي غرايز، دلبستگي ها و وابستگي ها و صفات رزيله اي كه انگيزه اين رفتار را در آدمي بوجود مي آورند.
براي مثال آدم حسود ، هميشه در معرض غيبت، تهمت ، آسيب رساندن به محسود و انواعي از گناهان است و آدم بخيل توان انجام واجبات مالي و كمك رساني به ديگران را ندارد، اين شخص اگر بخواهد گناه نكند ، اساسي ترين راه اين است كه با خير خواهي كه ضد حسد است و تحصيل سخاوت كه ضد بخل است، ريشه گناه را از دل خود بيرون نمايد و خويش را از خطر شرك و خود خواهي برهاند.
2- مبارزه با عادت هايي كه مانع رشد انسان و عمل هستند: برخي عادتها در انسان مانع حركت او در جاده ايمان تلقي مي شود . به عنوان مثال كسي كه به پرخوري ، پرخوابي و پر گويي عادت نموده است ، قادر نخواهد بود به انجام وظايف واجب و مستحب خود اقدام كند . عادتهاي مذموم در برخي موارد حتي زمينه انجام گناه و تخلف از بندگي حق تعالي را در انسان فراهم مي كنند و باعث تضعيف ايمان در او مي شوند.
3- مبارزه مستقيم با خود گناه و ترك و جبران آنها: علاوه در مبارزه با زمينه هاي گناه ، مبارزه مستقيم با گناه و ترك و جبران آن از طريق روش توبه ، زمينه تقويت ايمان و پاكي انسان را از آلودگي و تاريكي فراهم خواهد نمود.
4- انجام وظايف واجب شرعي : يكي از مراحل بسيار مهم و سرنوشت ساز در تقويت ايمان ، انجام وظايف واجب و اطاعت از فرامين خداوند است . اين مرحله كه در عرفان اسلامي از آن به "قرب فرايض" تعبير مي كنند، در نهايت به حصول ملكه تقوي و بهره مندي از آثار و ارزشهاي ناشي از آن، خواهد انجاميد .
5- انجام نوافل و مستحبات: نهايي ترين مرحله در جاده ايمان كه به محبت و عشق الهي مي انجامد، مرحله انجام مستحبات و نوافل است ، مرحله اي كه عرفا از آن تحت عنوان "قرب نوافل" و "راه عشق" تعبير مي كنند. قرب نوافل، پاياني ترين مقصد دين و موثر ترين راه نزديكي انسان به خداي و كسب مقام ولايت و خلافت الهي است.
در كلام امام صادق (ع) آمده است: مهمترين چيزى كه ايمان را در قلب پا برجا و مستحكم مى‏كند ورع است . «سئل الصادق (ع) ما الذى يثبت الايمان» قال: الذى يثبته فيه الورع والذى يخرجه منه الطمع» از حضرت سؤال شد چه چيزى ايمان را در قلب تثبيت مى‏كند؟ فرموند: چيزى كه ايمان را در قلب تثبيت مى‏كند ورع ( پرهيز از دنيا طلبي وگناه) مى‏باشد و چيزى كه ايمان را از قلب خارج مى‏كند طمع (نسبت به دنيا و گناه) مى‏باشد.
البته انجام اين مراحل خود مستلزم آن است كه انسان با محتواي دين آشنا باشد و از راهنمايي اساتيد اخلاق و عالمان ديني سود جويد.
شما مي توانيد با به کار گيري روش مرابطه با نفس، يعني مشارطه (شرط کردن با خود) در ابتداي روز، مراقبت از رفتار و تعهدات، در طول روز و محاسبه اعمال در پايان روز، بکوشيد نفس خود را بر حالت اعتدال حفظ نمائيد. البته پس از محاسبه در صورتي کهخداي ناكرده از شما خطايي سر زده ، خود را مورد سرزنش و مجازات قرار دهيد و در صورتي كه درست عمل نموده ايد، خداي را شاکر و سپاسگزار باشيد.
موارد مهم مورد مراقبت: 1- خوردن و آشاميدن
2- عصباني شدن و خشم
3- شهوت جنسي
4- عادت هاي مذموم
5- صفات رزيله

راهکارها و توصيه ها
1- سعي نمائيد از پرخوري و پرخوابي پرهيز نمائيد و چند روز را در هر ماه يا هفته به روزه اختصاص دهيد.
2- از تعصب ها و حساسيت هاي بي جا پرهيز نمائيد و خشم خود را کنترل کنيد. هنگام خشم راه برويد و به اين بيانديشيد که همه چيز و همه کس بر وفق مراد شما خلق نشده است، بسياري از حوادث زندگي ملايم طبع انسان نيست و شايد حکمتي دارد که از ما پوشيده است. چه بسا آنچه را كه ما نمي پسنديم و وجودش آزارمان مي دهد، در حقيقت به نفع و صلاح ما باشد.
3- از نگاه كردن به صحنه هاي محرک بپرهيزيد و از محيط هايي که به نحوي باعث تحريک شما مي شود احتراز نمائيد.
4- هر روز به طور مرتب با ورزش انرژي خود را تخليه نمائيد.
5- برنامه هاي معنوي خود را به صورت مستمر و مرتب انجام دهيد، مانند نماز اول وقت و حتي الامکان به جماعت و در مسجد، قرائت قرآن، توسل و ارتباط با معصومين(ع) و زيارت ايشان، استمداد از مقام ولايت خصوصاً حضرت حجت (عج)، پايبندي به ساير واجبات و انجام برخي مستحبات در حد توان و اقبال قلب، مانند وضو داشتن دائمي و انجام برخي نوافل نمازها و خواندن دعا و مناجات با خداوند.
در صورت عمل به اين برنامه انشاء الله، به کمک خداوند و توجه حضرات معصومين (ع) به کنترل نفس و تقويت معنويت خود موفق خواهيد شد.
مطالعه کنيد: شهيد مطهري، انسان و ايمان (ج 2 از مجموعه آثار)
 

نويسنده : سيدمصطفي علم خواه
elmkhah@porseman.org


 



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       اسماعیل زارع منصوری : خوب است مشکل مال خودمان است تا نخواهیم اصلاح نمیشود

       عباس : تا خودشون نخوان آدم درست نمیشه. باید خودشون بخوان . اصلا تا اونا نخوان ما هر چی که می خوایم مراقبه کنیم . . .بعد از یکی دو روز ول میشه . . باید مثل بچه هایی که از باباشون یه چیزی می خوان و اصرار میکنن ، ما هم در برابر ائمه علیهم السلام همینطور باشیم . . خلاصه آدم باید تواضع و فروتن باشه و به قول معروف خودشو خاک کنه تا دستشو بگیرن . .. یا صاحبالزمان ادرکنی . . .

       asgari : ان شااله با عمل کردن مستمر تو وجودمون نهادینه می شه ممنونم از مطلب مفیدتون

       مسعود عسکری : التماس دعا خداوکیلی برای ماهم دعا کنید که شدیدا محتاجیم

       ناشناس : ممنون از متن مفیدتان انشالا بتونیم عملی کنیم

       ناشناس : با سلام وتشکر از متن زیبا شما

       sahar81312001 : be nam khoda lotfan doroshttar

       MINA MOHAMMADI : اینگونه متن ها بسیار مفید خواهند بود البته اگر بتوانید آنرا بخش بندی کنید و برای مراحل مختلف زندگی بنویسید

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها