خانه> کلام و دین پژوهی >5


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
چگونه از ياران اما...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
جلسه خواستگاري
...

چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
لیست کتب اداره مشا...
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
دفتر 30 پرسش ها و ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دوستي با نامحرم در...
شيوه هاي کنترل نفس...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2161

بازدید مقالات:
6905781

بازدید سوالات:
2607871



چه نوع وحدتي مطلوب است؟ وحدت شيعه و سني چگونه ممكن است؟ بازديد: 7757

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


چه نوع وحدتي مطلوب است؟ وحدت شيعه و سني چگونه ممكن است؟

به طور كلي مي توان نظريات مختلف پيرامون وحدت را به سه گونه: ايدئولوژيك، استراتژيك و تاكتيكي تقسيم كرد.  (ر.ك: انديشه هاي فقهي _ سياسي امام خميني(ره)، كاظم قاضي زاده، مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري، 1377، ص 446). از سوي ديگر سطوح ايجاد وحدت مي تواند متفاوت باشد، داخل (بين تشكل هاي سياسي، اجتماعي ، فرهنگي و يا بين مذاهب و...) و يا بين المللي (بين دولتها ، يا ملتها و ...) از اين رو جهت تبيين مفهوم وحدت مورد نظر از ديدگاه نظام اسلامي ايران توضيحاتي را بيان مي نماييم:
اكنون بايد ديد كه وحدت مورد نظر رهبران نظام كدام يك از اقسام فوق مي باشد:
از سويي نظام اسلامي ما يك نظام مكتبي و مبتني بر اصول و مباني دين مقدس اسلام، احكام و ارزش هاي آن مي باشد؛ اما نكته مهم و قابل توجه اين است كه نظام اسلامي ما بر خلاف نظام هايي نظير كمونيسم، به هيچ وجه درصدد تحميل عقيده و مباني مكتبي خود به افراد جامعه براي دستيابي به وحدت نيست، زيرا اصولا نمي توان عقايد مختلف را با اجبار و بخشنامه به مسير واحد كشاند، به فرموده قرآن كريم «لا اكراه في الدين» ؛ (سوره بقره، آيه 256) علامه طباطبايي در تفسير اين آيه شريفه مي فرمايد:
«
در اين كلام نفي دين اجباري وجود دارد، چرا كه دين سلسه اي از معارف علمي است و به دنبال آن نيز اعمالي وجود دارد، در مجموع اعتقادات است، كه اعتقاد و ايمان از امور قلبيه است و اجبار و اكراه در امور قلبيه راهي ندارد، اكراه تنها در اعمال ظاهري و افعال و حركات بدني و مادي اثر مي كند». (الميزان في تفسير القرآن، ج 1، ص 343_341)
مهمترين كاركرد و وظيفه نظام اسلامي فراهم آوردن زمينه ها و محيط و شرايط مناسب و مساعد براي رشد و شكوفايي استعدادها در جهت پذيرش حقايق دين همراه با انتخاب آزاد و اختيار افراد جامعه مي باشد.
از اين رو نظام اسلامي تكثر سياسي و تشكيل جناح ها، احزاب و تشكل هاي سياسي مختلف را در چارچوب اصول و موازين قانون اساسي و مباني دين پذيرفته و اعمال مي نمايد. به عنوان نمونه حضرت امام(ره) به قبول اختلافات در نظريات و عقايد سياسي و فروعات ايدئولوژي اعتقاد داشتند و در كلامي مي فرمايند:
«
كتب فقهاي بزرگ اسلام پر است از اختلاف نظرها و سليقه ها و برداشت ها در زمينه هاي مختلف نظامي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، عبادي و ...» (صحينه نور، ج 21، ص 46 و 47)
بنابراين وحدت ايدئولوژيك، نمي تواند منظور اساسي از طرح مسأله وحدت توسط مسؤولين نظام اسلامي باشد. وحدت تاكتيكي هم همينگونه، زيرا وحدت مطلوب نظام اسلامي نه تنها وحدت موقت، بلكه وحدتي عميق و طولاني مدت است كه با ايجاد انسجام، وفاق و همدلي لازم، زمينه هاي پيشرفت همه جانبه در ابعاد مختلف و در رويارويي بامشكلات و موانع را بوجود آورد. مهمتر از آن اينكه ايجاد وحدت في نفسه يك ارزش اسلامي و يكي از وظايف مهم مسلمانان است: «واعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا» ؛ (سوره آل عمران، آيه 103) همگي به ريسمان الهي چنگ زنيد و متفرق نشويد.
آن نوع وحدت مطلوب از ديدگاه نظام اسلامي «وحدت استراتژيك» مي باشد (نه وحدت ايدئولوژيك و تاكتيكي). به عنوان نمونه حضرت امام(ره) در وحدت با اهل سنت وحدت «روش» و «عمل» و اتحاد بلند مدت و با تكيه بر عقايد «مشترك» ... و نه همه عقايد را، مد نظر داشتند. در پيامي كه از حضرت امام(ره) به عنوان «رهنمودهايي در تحكيم برادري» نام گرفت، آمده است: «مهم شناخت درست حكومت و جامعه است، كه بر اساس آن نظام اسلامي مي تواند به نفع مسلمانان برنامه ريزي كند كه وحدت «رويه» و «عمل» ضروري است». (صحيفه نور، ج 19، ص 104)
البته وحدت مطلوب تنها آن نيست كه در عمل وحدت روش باشد و مخالفت هاي عملي در جامعه محقق نشود، بلكه در عقيده نيز به نحوي اشتراك و هماهنگي لازم است، به عنوان مثال اگر دو گروه سياسي در جامعه اسلامي وجود داشته باشند كه يكي اصولا عقيده ديني نداشته و ملحد باشد و گروه ديگر مسلمان و موحد، وحدت اهداف مبارزاتي و وحدت عملي آنها را متحد واقعي نمي كند و اصولا بين اين دو وحدت واقعي معنا ندارد و اگر وحدتي هم باشد، غالبا تاكتيكي است و تحقق وحدت استراتژيك دور از واقعيت است. حضرت امام(ره) به همين دليل هرگز به كساني كه عقيده ضد ديني داشتند و رسما «كمونيست» بودند دست برادري نمي دادند و آنان را همراهان مبارزاتي خود قلمداد نمي كردند. (انديشه هاي فقهي _ سياسي امام خميني(ره)، همان، ص 251)
چند ماه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از ايشان سؤال مي شود كه آيا شما علاقه اي يا اهميتي به همكاري با عناصر ماركسيستي مي دهيد؟ ....
امام(ره) مي فرمايند: هدفهاي ما با هدفهاي آنها مختلف است، ما متكي بر اسلام هستيم و بر توحيد و آنها مخالف با هر دو آن هستند، احكام ما احكام اسلام است و آنها اسلام را نمي پذيرند و لذا ما با آنها نه تنها علاقه مند نيستيم كه همكاري كنيم، كه همكاري نداريم و نخواهيم داشت...» (صحيفه نور، ج 4، ص 37)
به عبارت ديگر؛ لازمه وحدت و همبستگي اجتماعي و سياسي، حداقل اتحاد در «عقيده توحيدي» و اهداف «اسلامي» است. به فرموده قرآن كريم:
«قل يا اهل الكتاب تعالوا الي كلمه سواء بيننا و بينكم الا نعبد الا الله و لا نشرك به شيئا و لا يتخذ بعضنا بعضا اربا من دون الله فان تولوا فقالوا اشهدوا بأنا مسلمون» ؛ (سوره آل عمران، ايه 64)
آيه شريفه فوق و بسياري از آيات قرآن، همگي نشان دهنده آن است كه مرز اتحاد «توحيد» است و از اين رو، مشركان و كافران و منافقيني كه بر محور غيرتوحيد حركت مي كنند، در وحدت ديني پذيرفته نخواهند شد.
اكنون با توجه به مطالب فوق به عنوان نتيجه در خصوص سؤال بايد گفت: كه وحدت چه در سطح داخلي و بين تشكلهاي سياسي و يا دو قشر حوزه و دانشگاه و ...، و چه در سطح بين المللي و ميان دولت ها و ملت هاي مسلمان تنها در چارچوب «عقيده توحيدي» و «اهداف اسلامي» _كه البته اين دو ركن حتما بايد در عملكردها و روش ها محوريت داشته باشد_ امكان پذير خواهد بود. و تمدن سازي اسلامي هم بر پايه همين نوع وحدت تشكيل و تداوم خواهد يافت، و از انحراف، ناكارآمدي و انحطاط به دور خواهد ماند.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       aphid.request.... : پس از سالها از آغاز حکومت اسلامی در ایران , رویداد مبارکی در حال بروز است و آن یکی شدن حوزه های علمیهء همهء فرق یکّه دین اسلام است. همهء طلاب فرق از یک درب وارد میشوند در یک کلاس مینشینند و هر کدام دروس دیگری را هم تحصیل مینماید.دیگر حوزهء علمیهء اهل تشیع و اهل تسنن نخواهیم داشت.حوزه فقط یک حوزه خواهد بود برای همه
       پرسمان : کاش محل حوزه مذکور و توضیحات کامل تری هم می فرمودید تا اطلاع رسانیتان مستند باشد.

       estiri : سلام لطفافونت متن را کمی درشت تر کنید با تشکر از زحمات شما
       پرسمان : ضمن تشکر از ابراز نظرتان، می توانید با نگه داشتن کلید کنترل (Ctrl) و زدن کلید + یا چرخاندن اسکرول موس به طرف بالا، نمایش صفحه را بزرگ‌تر نمایید.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها