خانه> قرآن و حديث >36


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
لیست کتب اداره مشا...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2049

بازدید مقالات:
6314049

بازدید سوالات:
2573990



جاودانگي قرآن و زبان عربي بازديد: 5758

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


جاودانگي قرآن و زبان عربي

اگر قرآن جاودانه است چرا از اصطلاحات و فرهنگ رايج عربستان بهره برده است؟
قرآن در بيان پيام و آموزه‏هاى خود، از زبان عربى و الفاظ، عبارات و مثال‏هاى رايج بين مردم عرب آن زمان استفاده كرده است؛ ولى آنچه فرهنگ‏ساز است، پيام آن مثال‏ها و عبارات است و «پيام‏ها» فراتر از محدوديت زمان، مكان و قوم خاصى است. روشن است كه اهداف قرآن، در آن مثال‏ها و مصاديق محدود نمى‏گردد؛ ولى براى تفهيم و محاوره، گريزى از آنها نيست. پس مفاهيم و معانى بلند و ژرف، از رهگذر آن مصاديق، پى‏گيرى مى‏شود و اين اهداف همان نتايج معرفتى، اخلاقى و هدايتى است كه عموم مردم را شامل مى‏گردد؛ چرا كه مسائل تربيتى و هدايتى، نمى‏تواند در مكانى خاص و يا زمانى معين محصور شود. بنابراين عربى بودن قرآن و به كارگيرى بعضى از مثال‏هاى رايج در حجاز، به جهت آن است كه مخاطبان اوليه قرآن، مردم آن سامان بودند. اما زبان عربى موجب محدوديت ارسال پيام و بيان اهداف قرآن به مردم عرب نيست؛ بلكه براى همگان و به طور هميشه، قابل استفاده است و اين دو با هم منافات ندارد؛ چنان كه در آيات نخستين سوره ابراهيم‏عليه السلام آمده است:
«الر كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ ... وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ»؛ ابراهيم (14)، آيه 1 و 4.؛ «كتابى است كه آن را به سوى تو فرود آورديم تا مردم را از تاريكى‏ها به سوى روشنايى بيرون آورى ... و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم».
پس با توجه به اينكه قرآن، بيانگر همه چيز است‏نحل (16)، آيه 89. و محدود در زمان و مكان مشخصى نيست‏ص (38)، آيه 87 و انبياء (21)، آيه 107. و همه را به تدبر و انديشه در معانى خود دعوت كرده است؛ص (38)، آيه 29. معلوم مى‏شود كه واژگان اختصاصى، محدوديتى در ارتباط با اهداف بلند آن پديد نمى‏آورد و اگر هم چنين تأثيرى داشته باشد، با توجّه به بطون قرآن جايگاه خود را نزد هر مخاطبى حفظ خواهد كرد. اين از ويژگى‏ها و معجزات قرآن است كه گاهى از عبارات و زبان ويژه يك منطقه، استفاده مى‏كند؛ ولى براى ساير مناطق و فرهنگ‏ها نيز قابل برداشت است و گاهى تعبيرات را به گونه‏اى مى‏آورد كه چند منظوره بوده و همه آنها پذيرفتنى است.ر.ك: مطهرى، مرتضى، آشنايى با قرآن، ج 4، ص 134.
البته در قرآن تنها برخى از نمونه‏هاى رايج در منطقه حجاز، گزينش و از آنها ياد شده است. اين موارد به گونه‏اى است كه علاوه بر ملموس بودن براى عرب‏ها، مورد پذيرش جامعه بشرى و قابل توجه براى ديگران نيز مى‏باشد. به عنوان مثال اگر از دقت و تأمل در شتر - كه جايگاه ويژه‏اى در زندگى ساكنان شبه جزيره داشته - ياد شده است «أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ»؛ «آيا به شتر نمى‏نگرند كه چگونه آفريده شده است»: غاشيه (88)، آيه 17.؛ علاوه بر پيام كلى - كه خوب است در تمام آفريده‏هاى خدا در هر مكان و نقطه از جهان دقت كرد - پيام ويژه‏اى هم دارد و آن اينكه دقت در ويژگى‏هاى اين حيوان، حتى براى مردم مناطق ديگر نيز اسرار بسيارى را روشن خواهد ساخت.
عربى بودن زبان قرآن نيز اگر چه به جهت بعثت پيامبرصلى الله عليه وآله در ميان عرب زبانان بوده است؛ اما خود آن داراى امتيازات فراوانى نسبت به زبان‏هاى ديگر است و چه بسا حكمت خداوند بر اين اساس بوده كه دين خاتم و كامل خود را به زبان كامل و مبين به ظهور رساند.
همچنين استفاده از زبان يك قوم، غير از استفاده از فرهنگ آن قوم است. قرآن اگرچه به زبان عربى است؛ ولى فرهنگ نوينى را با خود به همراه آورده و در موارد بسيارى با عناصر فرهنگى حاكم بر شبه جزيره، به مخالفت برخاسته و آنها را نسخ كرده است. علاوه بر اين قرآن براى خود زبان و ادبيات مستقلى دارد. اسلوب آن پديده‏اى بى‏نظير در ادبيات عرب است. زبان قرآن، ويژگى‏هاى خاصى دارد؛ از جمله اينكه زبان فطرت بشرى است، از همين رو پيام آن براى همه انسان‏ها، قابل درك و پذيرش است.
 

گردآورنده : حميدرضا شاكرين



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       mohammad... : محقق گرامي ضمن ارزشي كه برايتا قايل هستم جوابهايتان مرا خسته كرده ومرا ارضا نميكند.

       ابراهیم زنجانی : باتوکل حق 1. وحی درعربستان نازل شده است بایستی عربی باشد 2. زبان قید معنی نیست 3. الفاظ برای معانی عام وضع شده اند مصادیق خاص اند . 4. یافت معنای مصداق امکان جری و تسری را دارد 5. نیازهای انسان تغییر نمی کند مصادیق تغییر می کند مثل غذا خوردن 6. رابطه ها ماندگاری دارد تنوع در مصادیق است 7. گزاره ها عموما معنای عام دارند 8. اگر خداوند خوب شناخته شود این معنی حل شده است 9. چقدر کتاب تاریخی. فلسفی داریم که قابل خواندن واستفاده است 10. وووووو

       خ.قوامپور : با عرض سلام خدمت دوستان دانش پژوه و دوستدار قرآن . كتابي را به لطف و ياري خداوند متعال در ارتباط با شگفتيهاي عددي در سوره مباركه كوثر تحت عنوان آناليز عددي سوره كوثر آماده چاپ دارم . آيا كسي مايل به چاپ آن هست ؟ آيا كسي هست كه مرا ياري كند؟ 09166316215 و email kh_ghavampour@yahoo.com

       خ. قوامپور : قران كريم را از بسياري جهات مي توان بررسي نمود . تحقيقي كه بنده حقير به لطف پروردگار سالهاست در اين كتاب ابدي آغاز نموده ام ، حاكي از اين است كه تعداد حروف و آيات هر سوره اسراري را در درون خود دارند كه مايلند آنها را بر ما نمايان كنند و كافي است كه ما تحقيق را آغاز كنيم . در سال 76 سياره اي را در آنسوي پلوتون با كمك اعداد سوره قمر كشف نمودم و به هركس كه صلاح ميدانستم و درست نيست اسم ببرم گفتم و به برخي جرايد نيز اين خبر را دادم اما هيچيك اين كار را جدي نگرفت .چهار سال بعد در يك همايش دانشجويي در حضور هزار نفر دانشجو و استاد دانشگاه همان حرفها را تكرار كردم اما باز كسي جدي نگرفت تا اينكه در اوايل سال 82 آن سياره توسط اروپاييها كشف و افتخار آن نصيب خودشان شد هنوز هم گفتنيها دارم و گوش شنوا نمي يابم . خداوند يار و نگهدارتان باشد.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها