خانه> اجتماعي و فرهنگي >358


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
جلسه خواستگاري
...

همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
لیست کتب اداره مشا...
اگه روسري خود را ب...
دفتر 30 پرسش ها و ...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
دوستي با نامحرم در...
شيوه هاي کنترل نفس...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2130

بازدید مقالات:
6705018

بازدید سوالات:
2597772



توليد علم 2 بازديد: 4450

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


در مقاله شماره قبل، به اهميت توليد علم و تعريف آن و همچنين كلاس هاي درس و توليد علم پرداخته شده است. در اين مقاله به راه كارهاي بهره گيري بهتر از كلاس درس و ... پرداخته مي شود. اگر نظرات خود را مطرح كنيد خوشحال مي شويم.

 

راه‌كارهاي بهره گيري بهتر از كلاس درس:

نكاتي كه در ادامه ذكر مي‌شود. مطالبي در جهت بارور كردن كلاس درس است، قطعا بسياري از  دانشجويان كه كلاسهايي را گذراندهاند. به برخي از اين امور توجه داشته، و نتايج آنها را لمس كرده‌اند. بازگويي آنها براي توجه به نقش آنها در مسئله توليد علم است. كه رعايت اين نكات موجب بهره‌مندي بيشتر از كلاس درس، و در نتيجه بارور كردن درخت علم مي‌شود:

 

1- تلاش هماهنگ با استعداد

خداوند گوهر استعداد افراد را گوناگون آفريده است، هر كس در زمينه و رشته‌اي استعداد دارد. و  تلاش او نيز بايد در همان رشته باشد. وگرنه تلاش او نتيجه‌اي را كه سزاوار است، نخواهد داشت. چنانكه مي‌بينيم فارغ التحصيلان رشتههاي مختلف علمي زيادند. ولي فقط عده كمي از آنها در رشته تحصيلي خود حرفي براي گفتن دارند. و قدم به راههاي نرفته مي‌گذارند و عموما حرف ديگران را -بصورت مستقيم يا تأليفي- نقل مي‌كنند. لذا در بسياري از كتابها و مقالات كه منتشر مي‌شود، آثار ديگران را مي‌توان ديد بدون اين كه نوآوري و ابتكار جديد و نتيجه‌اي متفاوت گرفته شده باشد.

اگر هر كس دل به نقشي ببندد كه ياقوت استعدادش براي آن صيقل خورده، و قدم در راهي نهد كه پاي رفتن آن را دارد، قطعا خواهد ‌درخشيد. و قدمها تا پايان راه او را همراهي مي‌كنند.

مي‌توان گفت: يكي از علل اين گمراهي علمي آن است كه؛ دانشجويان در زمان انتخاب رشته، از مجموعه رشته‌هاي تحصيلي اطلاع چنداني ندارند. و بدون تحقيق گام در مسيري مي‌نهند كه از باروري استعداد خود در آن رشته تحصيلي خبري ندارند. درحاليكه ممكن است استعدادي عظيم، در زمينه علمي ديگري داشته باشند. زيرا چنين نيست كه عموم انسانها يا براي درس خواندن استعداد دارند يا ندارند. بلكه ممكن است استعدادها متفاوت باشد. و خطوط تقسيمي نيز بين دانش طلبان حاكم باشد. و كسي در زمينهاي استعداد داشته باشد و ديگري در رشته‌اي ديگر. چنانكه از پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده «الناس معادن كمعادن الذهب و الفضه» (من لا يحضره الففيه، ج 4)  كه اين به يقين بعنوان تمثيل است. يعني اگر كسي در معدن نقره، به ‌دنبال طلا باشد. يقينا از عمر خود استفاده‌ مطلوب نمي‌كند. هر چند در آن رشته صاحب مدرك شود.

گاهي، كساني با تشويق و ترغيب ديگران انتخاب رشته مي‌كنند. يا به عواقب شغلي آن توجه مي‌كنند، در حاليكه از خود غافل هستند.

براي حل اين مشكل، انسان يا خود بايد از استعداد خود پرده بردارد، و از علوم ديگر نيز مطلع باشد. يعني موضوعات و مسائل مختلف را به فكرش ارائه كند. تا كارآيي او در هر زمينه كه بهتر است، شناسايي شود. مثلا جواني كه انتخاب رشته يا شغل مي‌كند، شغلها و رشته‌هاي مختلف به او معرفي گردد. و محروم كردن از شناخت حتي يك رشته علمي بمعني احتمال كور كردن استعداد او است. و يا از راه مشاوره با متخصصين علوم راه صحيح تحصيلي و تعلم خود را پيدا كند.

يكي از مقدمات توليد علم، و عوامل نهضت نرم افزاري اين است كه موقعيتي فراهم شود كه طالبان دانش، با اطلاع كامل از علوم و فنون مختلف، و با چشمي باز پايه‌هاي سرنوشت خود را بنا كنند. چرا كه تحصيل فقط چهار پنج سال دانشگاه نيست. بلكه راهيابي به دانشگاه، بمنزله انتخاب مسير براي تمام عمر علمي است. چرا كه از نظر دين ما اصلاً فارغ التحصيل نداريم و فارغ التحصيل شدن انسان همزمان با فراغت از دنيا است.

 

2- تعداد واحدها و كلاسهايي كه انتخاب مي‌شود

بايد به اندازه‌اي كه وقت و امكانات، مجال مطالعه و تحقيق در اطراف آن موضوع را مي‌دهد، كلاس و واحد برداشته شود. كلاسها بقدري نباشد كه دانشجو، از مطالعه آنها عاجز بماند. و بجاي اينكه به كميت تعلم و افزودن واحدهاي پاس شده بپردازيم، به كيفيت بيانديشيم. در حالات صاحب معالم مي‌گويند روزي به استاد گفتند: براي ما فقط تا دوشنبه درس بگوييد تا بقيه  هفته را تحقيق كنيم. همكلاسيها خنديدند. ولي استاد گفت: راه همين است و در نهايت همو از نخبگاني شد كه كتابش سالها جزو كتب درسي حوزه‌هاي عمليه بوده و هست.

 

3- انتخاب واحدهاي تا حد امكان همگون

نحوه انتخاب كلاسها يا واحدهاي درسي طوري باشد كه موجب گسستگي ذهن نشود. يعني واحدهايي كه موضوع مشترك يا نزديكي دارند با هم گرفته شود. تا ذهن انسان با انسجام بيشتري، موضوع را حلاجي كند. و نيز ماندگاري اين مطالب همگون در ذهن بيشتر است. در مورد مطالعه نيز گفته مي‌شود: سعي كنيد يك مطلب را دنبال كرده و مطالعه شايسته‌اي انجام دهيد و از شاخه‌اي به شاخه ديگر پريدن ثمره چنداني ندارد. حل اين مشكل با همكاري مراكز آموزشي ارائه كننده واحدها، و نيز خود دانشجويان ممكن است.

 

4- بهره-گيري از فكر خود

 تعمق و تفكر روي مطالبي كه در كلاس ارائه مي‌گردد، يكي از راههاي توسعه علمي است. ذهن انسان خود كتابخانه‌اي سيار است كه مي‌تواند با حلاجي و درك صحيح و بررسي موضوع، بسياري از اشكالات را حل كند.  شايد يكي از عللي كه موجب كشيده شدن جامعه علمي، به كندي در توليد شده اساتيد بوده‌اند. زيرا معمولا در مطالب و كنفرانسهايي كه از دانش پژوهان خواسته مي‌شود. سوال مي‌كنند كه مطالب را از كدام مرجع و كتب نقل كرديد؟ و يا براي بررسي چند و چون يك مقاله ابتدا به مراجع و منابع آن نظر مي‌كنند. كه البته براي اطلاع از وسعت تحقيق و تلاش دانشجو لازم است. اما هرگز نمي‌پرسند چند ساعت روي اين مطلب فكر كرده‌ايد؟ و چه نوآوري و ابتكاري در مقاله شما وجود دارد؟ اين خود طالب علم را بيشتر به كتابخانه عمومي سوق مي‌دهد تا تفكر و كتابخانه دروني، لذا است كه تحقيقات ما اكثرا كتابي است و ما غالبا كتاب‌خور شده‌ايم تا متفكر، و كلاسهاي تندخواني رواج دارند. اما از كلاسهاي روش تفكر و خلاقيت خبري نيست.

اگزيستانسياليستها و پوزيتويستها هر دو، در اين مسئله متفق بودند كه؛ چرا ما در فلسفه به جاي هستي شناسي، آراء ديگران را شناسايي مي‌كنيم. بياييم خود هستي را بشناسيم. (درسهاي تاريخ فلسفه غرب، مصطفي ملكيان، جلد 4 ص 74) گذشته از   صحت و سقم اين مطلب؛  اين واقعيتي است كه از تفكري كه اين همه در قرآن از آن ياد شده، چقدر بهرهمند هستيم. و نمي‌پرسيم چرا احاديث معصومين بهترين عبادتها را تفكر مي‌دانند؟

كوته سخن اين كه؛ فكر انسان كمتر از استاد و كتاب بيرون نيست. قصد اين نيست كه استاد و تفكر را در عرض هم بدانيم. بلكه مي‌گوييم چرا فقط از يك راه سراغ علم مي‌رويم؟ آيا تا بحال مطلبي را در داخل ذهن پرورانده و توليد كرده‌ايم؟ مگر راه توليد علم غير از اين است؟ مگر اين همه علوم مختلف محصول افكار انديشمندان نيست؟ چرا ما تا آخر عمر جيره خوار باشيم؟ مگر دانشمندان بزرگي مانند بوعلي و صدرالدين شيرازي هر چه داشتند از استاد گرفتند؟‌ درباره بوعلي مي‌گويند: نه استاد داشت و نه شاگرد. استاد نداشت، زيرا كسي نبود كه بوعلي در عرض مدتي كم هر چه در چمبه داشت بيرون نكشد. و شاگرد نداشت زيرا كسي نبود كه حرفهاي او را بفهمد. صدرالدين شيرازي نيز بزرگترين ثمرات علمي خود را در تنهايي به بارآورد.

چرا ما از مزرعه‌اي كه بطور مساوي بين همه تقسيم شده، محصول برداشت نكنيم؟ چرا ديگران توليد كنند و ما مصرف كننده باشيم؟ چرا بهره نمي‌بريم از آنچه كه كانت آن را يكي از بزرگترين مخلوقات خدا مي‌داند و به  وصيت خود آن را روي قبرش  حك مي‌كنند.

يكي از نشانه‌هاي عدم باروري ذهن علمي جامعه ما، شاهراه ترجمه و واردات علوم غربي است. كه بصورت راه يكطرفه است هر روز شاهد ترجمه‌هاي رنگ به رنگ در پشت ويترينهاي كتابفروشي‌ها هستيم. و زماني  اين مشكل حل خواهد شد، كه نويسنده و متفكر ارج و ارزش بيشتري نسبت به مترجم داشته باشد.



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها