خانه> قرآن و حديث >330


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
لیست کتب اداره مشا...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2025

بازدید مقالات:
6198365

بازدید سوالات:
2563223



پيامبر(ص) در آينه آيات قرآن بازديد: 6688

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


در قرآن مجيد آيات فراواني وجود دارد که به طور مستقيم به پيامبر اسلام (ص) فرمان داده است. دقت در اين گونه آيات؛ انتظار خداوند متعال را از محبوب ترين بندگانش را مشخص مي کند. و آشنايي با اين گونه آيات الهي انگيزه انسان را در پايبندي و پايداري بر سنت و سيره پيامبر (ص) دو چندان مي کند؛

1. خطاب هاي مسئوليت آفرين
«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَقَ؛ بخوان به نام پروردگارت كه آفريد». (سوره علق، آيه 1)
اولين فرمان خداوند به شخص پيامبر (ص) با دستور «بخوان» آغاز گرديد و اين نشان از آن دارد که رهبر آسماني، قبل از تبليغ و ابلاغ به ديگران، خود پيش قدم در خواندن مي باشد و قبل از دستور به ديگران خود دستورپذير مي باشد. خواندن نيز به نام «پروردگار» است که جهت و هدف رشد و پرورش را نشان مي دهد. در ادامه آيه شريفه؛ به آفرييندگي خداوند و آفرينش انسان اشاره شده؛ که حکايت از آن دارد برکات وجودي پيامبر (ص) همه آفرينش همگي و نوع انسان ها را فرا مي گيرد. چنان که در نهج البلاغه جهت رعايت حقوق همه انسان ها مي خوانيم:
«فانهم صغفان اما اخ لک في الدين و اما نظير لک في الخلق؛ مردمان دو گروهند يا برادر تو هستند در دين، و يا همانند تو هستند در آفرينش». (نهج البلاغه، عهدنامه مالک اشتر)

2. خطاب هاي تبليغي
برخي از آيات الهي که پيامبر (ص) را مورد خطاب قرار داده است، جنبه ابلاغ و تبليغ به مردمان را نيز دارد. مانند آياتي که با کلمه
«قل» يا کلمات «يا ايها الرسول» آغاز شده است. اين گونه فرمان ها نيز بيانگر آن است که اولين گوينده و عمل کننده به دستورات الهي نيز شخص پيامبر (ص) است. مانند «قل هو الله احد» که شهادت و گواهي به وحدانيت خداوند، قبل از هر کس از سوي پيامبر (ص) اظهار شده است.
علاوه بر اين که اين گونه خطاب ها، بر قاطعيت پيامبر (ص) در هنگام ابلاغ و تبليغ و رويارويي با مخالفان تأکيد دارد. چنان که درباره شأن نزول سوره «کافرون» آمده است، گروهي از سران مشرکان مانند وليد بن مغيره» .... (تفسير نمونه، ج 27، ص 384) در برابر هر گونه تهديد، تطميع دشمنان با قاطعيت ايستادگي مي کرد و بر هر گونه تکثرگرايي و کوتاه آمدن در برابر ارزش هاي خط بطان مي کشيد.
هم چنين هنگامي که انتقال دهنده پيام گفته مي شود «بگو» به طور معمول کلمه «بگو» را تکرار نمي کند. اما در آيات قرآن «قل» از زبان پيامبر نيز بيان شده است و اين نشان دهنده کمال آمانت داري در ابلاغ وحي است. که هر آنچه از سوي خدا به ايشان نازل شده بدون هيچ گونه اضافه و کاستي به مردم منتقل شده است. حتي کلمه «قل».

3. خطاب هاي عتاب گونه و تهديد آميز
برخي از آيات الهي بيانگر خطاب هاي عتاب گونه و کلمات تهديد آميز به شخص پيامبر (ص) است. مانند آيات شريفه:
«وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ اْلأَقاويلِ*لأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمينِ *ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتينَ؛  و اگر [او] پاره‏اى گفته‏ها بر ما بسته بود. دست راستش را سخت مى‏گرفتيم. سپس رگ قلبش را پاره مى‏كرديم». (سوره حاقه، آيه 46)
از اين گونه آيات به خوبي استفاده مي شود که خداوند متعال حتي با محبوب ترين بندگانش در صورت انجام خطا، به شدت برخورد مي کند. و هر کس مسئوليتش بيشتر باشد، انتظار از او بيشتر است اما از آنجا پيامبر (ص) گرفتار مؤأخذه الهي نشده به خوبي آشکار مي شود که ايشان به طور کامل به وظايف و مسؤليت هاي خويش عمل کرده است و بلکه بيش از حد انتظار براي هدايت مردم دلسوزي و تلاش مي کرده است، تا آنجا که خداوند فرمود:
«طه*ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى*إِلاّ تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى‏؛ قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به رنج افتى. جز اينكه براى هر كه مى‏ترسد پندى باشد». (سوره طه، آيه 1 و 2)

4. خطاب هاي تکليفي
برخي از آيات الهي بيانگر خطاب هاي تکليفي به پيامبر (ص) مي باشد. چنان که در قرآن مجيد مي خوانيم:
«يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ*قُمِ اللَّيْلَ إِلاّ قَليلاً* نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَليلاً*أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتيلا؛ اى جامه به خويشتن فرو پيچيده. به پا خيز شب را مگر اندكى. نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان». (مزمل، آيات 1 تا 4)
از اين گونه آيات به خوبي استفاده مي شود که رهبران آسماني نه تنها مانند ديگر بندگان موظف به اطاعت از فرمان هاي الهي هستند بلکه در انجام مسؤليت ها و عبادت ها «پيش تر» و «بيش تر» از ديگران نيز اقدام مي کنند.
از آن جمله اهتمام و انس فراوان پيامبر (ص) نسبت به تلاوت قرآن در طول شبانه روز به ويژه در ماه مبارک رمضان بوده است. اميد است به برکت ماه مبارک رمضان معرفت و محبت ما نسبت به شخصيت پيامبر (ص) بيش از پيش گردد و به سيره و سنت آن حضرت در تلاوت هر چه بيشتر قرآن در ماه مبارک رمضان موفق شويم.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       abbaszade... : چرا نام نویسنده مقاله و منبع آن را ذکر نکرده اید؟
       پرسمان : در انتهاي مقاله ذكر شده است: صالح قنادي

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها