خانه> کلام و دین پژوهی >291


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
احكام نماز و روزه ...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
شيوه هاي کنترل نفس...
امام خميني(ره) و غ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2091

بازدید مقالات:
6489612

بازدید سوالات:
2585051



امامت از ديدگاه تشيع و تسنن 2 بازديد: 6857

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


در شماره قبل، قسمت اول مطلب «امامت از ديدگاه تشيع و تسنن» شامل تعريف هاي هر دو گروه از امامت را خوانديد. در شماره جاري، اين مقاله پايان مي يابد. منتظر نظرات و آراء شما هستيم.

 

2- امامت از اصول دين يا فروع دين

اگر امامت را فقط به معناي خلافت اجتماعي و سياسي و حکومت داري بدانيم چنان که اهل سنت قائلند، مي شود از مسائل فروع دين. استاد مطهري دراين باره مي گويد: « اگر مسئله امامت در همين حد بود يعني سخن فقط در رهبر سياسي مسلمين بعد از پيغمبر بود، انصافا ما هم که شيعه هستيم امامت را جزء فروع دين قرار مي داديم نه اصول دين، مي گفتيم اين يک مسئله فرعي است مثل نماز، اما شيعه که قائل به امامت است تنها به اين حد اکتفا نمي کند ...». (امامت و رهبري، همان، ص 50-51) اما شيعه قائلند که امامت از اصول دين است. در دلائل الصدق مي خوانيم که «شاهد اين که امامت از اصول دين است اين است که منزلت امام مانند مقام نبي است در حفظ شريعت و وجوب پيروي، و نياز به او، و رياست عامه امت». (دلائل الصدق، ج 2، ص 8؛ بدايه المعارف، ج 2، ص 16)

و محقق لاهيجي مي فرمايد: «اماميه معتقد است که امامت از اصول دين است چون بقاي دين و شريعت به وجود امام بستگي دارد پس دين به امام نياز دارد چنان که (قبل از ختم نبوت) به نبي نياز داشت. (گوهر ايمان، (با نقل آزاد) ص 333)  و آيات قرآن هم چون آيه ي تبليغ (مائده، 76) که عدم امامت را مساوي با عدم انجام رسالت مي داند و آيه ي اکمال که امامت را کامل کننده دين مي داند. (مائده، 3) مؤيد اصول بودن آن است و ايه ي اکمال که امامت را کامل شده دين مي داند. هر چند برخي علماي اهل سنت هم چون قاضي بيضاوي و ... نيز امامت  را جزء اصول دين دانسته اند ولي با تعريفي که از امامت دارند، اين سخن نادرست به نظر مي آيد، يعني در واقع بين تعريف آنها و اين اعتقادشان منافي وجود دارد.

 

3- فرق هاي اساسي امامت در تشيع با تسنن

از تعريف امامت و همين طور مسئله دوم (اصول دين بودن امامت) اجمالا فرق هاي بين نظر دو گروه به دست آمد، براي روشن شدن بحث فرق ها را به صورت فهرست وار مورد اشاره قرار مي دهيم.

يکم: شيعه امامت را منصب الهي مي داند که حتي پيامبر هم در انتخاب آن نقش ندارد. ( ر.ک: آموزش عقايد، همان) اما اهل سنت منصبي بشري و حداکثر انتخاب مردمي مي دانند طبق نظر شيعه انتخاب بشر در تعيين امام نقش ندارد.

دوم: شيعيان در امام علم خدا دادي را شرط مي دانند به اين جهت چنين فردي کودک هم باشد مشکل ساز نيست هم چنان که حضرت عيسي در کودکي بلا مانع بود اما اهل سنت حتي آگاهي به مسائل ديني و شرعي را در خليفه شرط نمي دانند چنان که خلفاي آنها نيز اقرار کرده اند که پيرزن هاي پشت پرده از آنان داناترند.

اما نه تنها بايد علم باشد از ديدگاه شيعه بلکه داناترين مردم بايد باشد، حضرت امام هشتم فرمود: «امام داراي نشانه هايي است : او داناترين مردم، بهترين انسان ها در قضاوت، باتقواترين مردم، بردبارترين مردم، شجاع ترين مردم، سخاوتنمد ترين مردم، عابدترين مردم مي باشد و پاکيزه از گناهان و معصوم است و از پشت سر هم چون از پيش روي بنيد». (شيخ حر عاملي، التنبه، ص 26، بدايه المعارف، ج 2، ص 46)

انتخاب برترين انسان زمان به امامت امري است که عقل را آن مي پسند و مراعات آن را لازم مي داند و خردمندان عالم اين مسئله را تأييد مي کنند و عملا به دنبال آن هستند. قرآن هم، از يک طرف مي گويد: خداوند عالمانرا بر ديگران برتري داده، (مجادله، 11)  و از طرف ديگر به عقل مردم خطاب مي کند که آيا عالم با غير عالم يکسان است؟ «هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا اْلأَلْبابِ

[آيا چنين كسى بهتر است] يا آن كسى كه او در طول شب در سجده و قيام اطاعت [خدا] مى‏كند [و] از آخرت مى‏ترسد و رحمت پروردگارش را اميد دارد بگو آيا كسانى كه مى‏دانند و كسانى كه نمى‏دانند يكسانند تنها خردمندانند كه پندپذيرند». (زمر، 9) به خاطر همين آگاهي غيبي و الهي است که امام بر اعمال ظاهري و دروني و قلبي مردم نظارت دارد. امام هشتم فرمود: «امام با روح القدس تأييد شده و بين او و خدا ستوني از تور است  که در آن رفتار بندگان را مي بيند و هرگاه براي راهنمايي (افراد) به آن احتياج پيدا کند، بر آن راهنمايي آگاهي مي يابد». (التنبه، همان، ص 42؛ بدايه المعارف، همان، ص 50)

سوم: شيعيان امام را معصوم دانسته و از هر خطا و گناهي، حتي فکر گناه مصون و محفوظ مي دانند، پيامبر اکرم فرمود: «براستي من و علي و حسن و حسين و نه نفر از فرزندان حسين پاکيزه (ازگناه) و معصوم هستيم». (شيخ سليمان قندوزي، ينابع الموده، ص 445، باب 77) امام صادق (ع) فرمود: «پيامبران و جانشيان آنها گناه ندارند زيرا آنها پاک و معصوم (از هر گناه و خطايي) هستند». (بحار الانوار، ج 25، ص 199، حديث 8؛ خصال، ج 2، ص 154)

و حضرت سجاد (ع) فرمود: «الامام منا لايکون الا معصوما؛ امام از ما (اهل بيت) حتما معصوم است». (شيخ صدوق، معاني الاخبار، نشر اسلامي، ص 132، حديث) و قرآن هم در آيه ي اولي الامر (نساء، 59)، آيه ي تطهير (احزاب، 33) و آيه ي صادقين (توبه، 119) تأکيد دارد که صاحبان امر و امامان مردم بايد معصوم از گناه و خطا باشند اما در مقابل اهل سنت نه عصمت را در خلفا شرط نمي دانند بلکه فاسق ترين انسان ها هم چون يزيد و معاويه و وليد، منصور و ... را مي گويند امام و خليفه و جانشيني پيامبر مي باشند

از اساسي ترين  مشکلي که جامعه امروزي اهل سنت گرفتار آن است و هيچ کاري نمي توانند از پيش ببرند همين مسئله است که نمي توانند طبق عقيده خويش عليه حاکمان فاسد و فاسق قيام نمايد، چون هر کسي به هر طريقي حکومت را در دست گرفت مي شود خليفه و اولي الامر!!



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       ناشناس : خوببببببببببببببببببببببببببببب بيد.

       کریمی : سعی کنید در جهت اتحاد و انسجام شیعه و اهل تسنن واقعی که رابطه ای با وهابیت ندارند حرکت کنید

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها