خانه> اخلاق و عرفان >2504


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
گناهان كبيره
چگونه از ياران اما...
چشم چراني، آثار و ...
رابطه دختر و پسر
احكام نماز و روزه ...
تقويت اراده در انج...
اخلاق پيامبر (4) -...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
نقش قرآن در زندگي ...
لیست کتب اداره مشا...
شوخي هاي پيامبر
جلسه خواستگاري
...

دوستي با نامحرم در...
چه كنم گناه نكنم؟!
دفتر 30 پرسش ها و ...
شيوه هاي کنترل نفس...
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
گرايش دختران آمريك...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
فطريه چيست؟
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دفتر 32 پرسش ها و ...
اخلاق پيامبر(2)- م...
مهارت ارتباط مؤثر ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2218

بازدید مقالات:
8277282

بازدید سوالات:
2653015



مقام شهید و شهادت بازديد: 325

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


«شهيد» كسي است كه يك روح بزرگ دارد؛ روحي كه هدف مقدس دارد. كسي است كه در راه عقيده كشته شده است. كسي است كه از خودخواهي و خودبيني به دور است. كسي است كه در راه حق و حقيقت و فضيلت قدم برداشته است.
شهيد، مانند شمع است كه خدمتش از نوع آب شدن و پرتو افكندن است. تا ديگران در اين پرتو رشد و روشنايي يابند. آري، شهدا شمع محفل بشريتند. و محفل بشريت را روشن كردند.
شهادت دو ركن دارد: يكي اين كه در راه خدا و هدف مقدس باشد، ديگر اين كه آگاهانه صورت گرفته باشد و از هر گونه انگيزه‏ي خودگرايانه به دور باشد. چنين تصميم و اقدامي، تحسين‏ انگيز و افتخارآميز است و عملي قهرمانانه تلقّي مى‏شود.
در احكام شهيد مي ‏خوانيم كسي كه به امر معصوم(ع) يا نايب او به جبهه برود و در ميدان نبرد كشته شود شهيد است و غسل و حنوط و كفن از او ساقط است، بلكه با لباس خودش دفن شود»(امام خميني، تحريرالوسيله، ج 1، ص 66).
البته ديگر افراد شايسته که در جبهه نبرد کشته نشده باشند از جهت فقهي امتيازات شهيد را ندارند اما از جهت مقامات معنوي چه بسا درجات شهدا را به دست آورند مانند کسي که محبت پيامبر(صلي الله عليه و آله) و اهل بيت (عليهم السلام) را در قلب و عمل خود داشته باشد و با اين محبت از دنيا برود و يا در روايتي ديگر از رسول خدا(ص) نقل شده است كه حضرت فرمود: مَن عاشَ مدارياً مات شهيداً هر كس طوري زندگي كند كه مردم از او آزاري نبينند و در حال مداراي با مردم از دنيا برود، شهيد از دنيا رفته است(كنزالعمّال، حديث 7173 و 7171).
اين گونه روايت‏ها به اين موضوع اشاره مى‏كند: كسي كه با چنين شرايطي از دنيا برود، اجر شهيد را مى‏برد. ولي حكم شهيد را ندارد. يعني غسل، حنوط، و كفن از او ساقط نمي ‏شود. شايد مراد اين روايات اين باشد که چنين افرادي در مسير شهداء هستند و در راه همان هدف عالي و ارزشمندي که شهدا جان پاک خود را فداي آن کرده اند گام بر مي دارند.
هدف شهدا اعتلاي دين و دفاع از دين و عمل به احکام و دستورات دين مي باشد و انسان مؤمن و دوستدار اهل بيت (ع) و محصل علوم ديني و الهي نيز در همين مسير نوراني و سعادت بخش قدم بر مي دارد.
شهيداني مانند شهيد آويني هر چند شهيد به معناي خاص فقهي که شهيد در ميدان جنگ و در رويارويي با دشمن است نيستند ولي رهرو صادق راه شهدا بوده و در مسير آنها قدم برداشته و در همين راه جان باخته اند و بر اساس اين گونه روايات شهيد محسوب شده و اجر و پاداش فراواني در نزد خداوند دارند.



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها