خانه> اجتماعي و فرهنگي >248


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
جلسه خواستگاري
...

همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
لیست کتب اداره مشا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دوستي با نامحرم در...
اخلاق پيامبر(2)- م...
شيوه هاي کنترل نفس...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2143

بازدید مقالات:
6781052

بازدید سوالات:
2602351



راه هاي مبارزه پيامبر اعظم با كجرويهاي اجتماعي 2 بازديد: 5757

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


در شماره پيشين به يكي از روش هاي حضرت رسول اكرم در مقابله باانحرافات اجتماعي اشاره كرديم. در اين شماره نيز به دو نمونه ديگر اشاره مي كنيم. با ما همراه باشيد:

 

روش هاي مقابله پيامبر اعظم با انحرافات اجتماعي

دوم: نمونه اي بر شيوه منصرف ساختن فرد از طريق ايجاد تعلق خاطر و ترويج فعاليت هاي صحيح

تکدي گري از جمله انحرافات اجتماعي است که در جامعه افرادي به بهانه هاي مختلف به آن اقدام مي کنند (البته مسئله فقر و دست گيري از فقرا خارج از دائزه بحث ماست) حضرت پيامبر براي پيشگيري آن و خشکاندن ريش هاي آن فرموده اند:

«ما فتح رجل علي نفسه باب مسئله الا فتح الله عليه باب فقر؛ هيچ کس دري از سؤال بر روي خود نگشايد مگر خدا دري از فقر بر روي او بگشايد». (پاينده، پيشين، ص 629)

«من تفاقر افتقر؛ هر که تظاهر به فقير کند، فقير شود». (پاينده، پيشين، ص )

مردي از اصحاب پيامبر در تنگدستي سخت قرار گرفت، و به خدمت پيامبر آمد، همين که چشم حضرت به او افتاد فرمود: هر که از ما چيزي درخواست کند به او مي دهيم، اما اگر خود را بي نياز نشان دهد خدا او را غني خواهد کرد، مرد از شنيدن سخن پيامبر منظور او را فهميد، از همان جا برگشت و براي مرتبه دوم  آمد باز همان جمله را شنيد، سومين مرتبه که برگشت (با جمع آوري هيزم) و فروش آن توانست 5 سير آرد بخرد، ناني تهيه کند، و فردا جديت بيشتر کرد و هيزم زيادتري آورد و هر روز مقدار زيادتر، تا توانست يک کلنگ بخرد، چندي بعد از در اثر فعاليت و تلاش خود از ثروتمندان شد. (صداقت، سيد علي اکبر، همان، ص 108)

سوم: نمونه هايي براي استفاده از قدرت و تهديد و به کار بردن قوه قهريه:

از جمله انحرافات اجتماعي که هم در جامعه تاسيس يافته پيامبر بود و هم در جوامع امروزي هست، سرقت و دزدي است. نبي اکرم در حديثي فرموده اند: «اربع لايدخل بيتا واحده منها الا خرب و کم يعمر بالترکه، الخيانه، و السرقه و اشرب الخمر الزنا؛ چهار چيز است که هر يک از آنها در خانه اي در آيد خراب شود و به برکت آباد نگردد» (پاينده، ابوالقاسم، نهج الفصاحه (سخنان حضرت پيامبر، چاپ اول، سازمان انتشارات جاودان، 1374، ص 203) و نيز در بياني ديگر فرموده اند: «من اشتري سرقه فقد شرک في عارها و اثمها؛ هر که مال دزدي را بخرد و بداند که دزدي است در ننگ و گناه آن شريک است. (پاينده، همان، ص 757)

زني از اشراف قريش مرتکب سرقت شد، رسول خدا دستور داد حد الهي را درباره او جاري کنند، که قبيله سارق ناراحت شده و کوشيدند به هر وسيله اي مانع اجراي حد شوند اسامه بن زيد که مورد توجه رسول خدا بو د از ايشان تقاضاي عفو کرد، اما حضرت سخت ناراحت شد و فرمود: «انما اهلک الذين من قبلکم انهم کانوا اذا سرق فيهم الشريف ترکوه و اذا سرق فيهم الضعيف اقاموا عليه العد» «هلاک پشيماني شما از آنجا بود که دزد معتبر را رها مي کردند و دزد ضعيف را مجازات مي دادند. (مطهري، مقدمه اي بر جهان بيني اسلامي وحي و نبوت، چاپ هفتم، انتشارات صدرا، 1377، ص 257)

از جمله انحرافات اجتماعي و به نوعي سياسي آنست كه عده اي با انحراف خود سعي در ايجاد تفرقه و نفاق بين مسلمين دارند و با آنان همكاري نمي كنند و تا مي توانند به آنان حيله مي كنند.

كعب بن مالك، مراره ربيع و هلال بن اميه از غزوه تبوك، از روي مسامحه و كوتاهي تخلف كردند. (وقتي به رسول خدا (ص) گزارش دادند) فرمود: «ولشان كنيد، اگر  در آنها خميري باشد خداوند به زودي  آنها را به شما بر مي گرداند و اگر نباشد خداوند شما را از شر آنها آسوده كرده است.

به هنگام بازگشت ‍‍پيامبر از تبوك، خدمت حضرت رسيدند، و عذر خواهي كردند، اما پيامبر با آنان سخن نگفت و به مسلمانان نيز دستور داد كه احدي با آنان سخن نگويد حتي كودكان آنها و آنها اعتراض كردند. (شهيد مطهري، داستان راستان، ج 1، ص 252)

تخريب مسجد ضراره نيز مي تواند از اين نمونه باشد.

و باز نمونه اي ديگر به اين روش حضرت، برخورد وي با تضييع حقوق مسلمين و استفاده نابجا از بيت المال است. در روز حركت از سرزمين خيبر، رزمنده اي كه مأمور بستن كجاوه بود، تيري را اصابت كرد و جان سپرد در تحقيقات مأموران اطلاعاتي درباره علت قتل بجايي نرسيد، همگي گفتند:  بهشت بر او گوارا باد، اما پيامبر فرمود: با شما هم عقيده نيستم، زيرا عبايي كه او بر تن دارد از غنايم و بيت المال است و او آن عبا را به خيانت برده است و در روز رستاخيز به صورت آتش او را احاطه خواهد كرد، از اين رو بر جنازه او نماز نخواند. (سيد غلامحسين حسيني، باشگاه انديشه)

 

نتيجه گيري:

امروزه جامعه اي نيست که از آلودگي ها و انحرافات اجتماعي عاري باشد، و اين انحرافات نياز به اصلاح و پيشگيري دارد و اين نيز به نوبه خود ضرورت شناخت شيوه هاي اصلاح و پيشگيري پيامبر اعظم را با انحرافات اجتماعي مي طلبد که بايد بيش از پيش به فرامين دستورات و سنت پيامبر در اين زمينه توجه کنيم.

و بالاخره اين كه شيوه هاي پيامبر در مواجهه با انحرافات اجتماعي، طبعا به اقتضاي زمان و مکان انحراف يکسان نبودند.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       ناشناس : عالي

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها