خانه> اجتماعي و فرهنگي >241


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
لیست کتب اداره مشا...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2072

بازدید مقالات:
6408194

بازدید سوالات:
2580254



نسل سوم 3 بازديد: 5994

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


تعريف نسل سوم و رابطه آن با انقلاب در دو شماره قبل مورد بررسي قرار گرفت.در اين مقاله كه آخرين مقاله از اين سلسله است، خواسته هاي نسل سوم مورد بررسي قرار مي گيرند.

 

خواسته هاي نسل سوم

نسل سوم اگر درك شود، مشكلات و نيازهايشان شناخته شود و بستر مناسبي براي رفع خواسته هايشان فراهم گردد، مجال خودشكوفايي خواهند يافت.كاوشي گذرا در متون روان شناسي، بيانگر اين واقعيت است که نسل جوان و نوجوان داراي نيازهاي خاصي مي باشند از قبيل: 1.نياز به دوستي و مهرباني 2.نياز به امنيّت و آسايش 3.نياز به احساس تعلّق  4.نياز به مقبوليّت و احترام 5.نياز به استقلال 6.نياز به قدرداني 7.نياز به داشتن هدفي مشخص در زندگي 8.نياز به احساس هويت و شناخت خود 9.نياز به احساس رشد، كمال و خودشكوفايي 10.نياز به معنويت و مذهب [1]

از ديدگاه «آبراهام مَزلُوْ » نيازهاي انساني اهمّيت نهادي داشته و داراي سلسله مراتب مي باشند.«سلسله مراتب نيازها»ي مزلو، شامل نيازهاي: فيزيولوژيكي (طبيعي)، نيازهاي ايمني، نياز به تعلق و عشق، نيازهاي حرمت (عزت نفس و احترام) و نياز به خودْشكوفايي هستند.و براي رسيدن به اين «خودشكوفايي»، ابتدا بايد با فراهم بودن شرايط اجتماعي، اقتصادي و سياسي مناسب جوان از درگيري با نيازهاي رده هي پايين تر رها شود تا بتواند به نيازهاي عالي فكر كند.[2]

اگر به صورت دقيقتر بخواهيم نيازها و خواسته هاي نسل سوم را شناسايي کنيم مي توان اين نيازها را در سه بُعد فرهنگي، اقتصادي اجتماعي و سياسي دسته بندي نمود:

نيازهاي فرهنگي

نسل سوم همه نيازهاي نسل هي قبلي از نيازهاي پايه ي سطح اوّل تا نيازهاي عالي انساني را داراست ولي اگر اين نيازها را اولويت بندي كنيم، مهم ترين آنها اين است كه يك جوان، نياز دارد تا به رسميت شناخته شود و او را باور كنيم.نياز دارد كه شنيده شود و در عصر كنوني كه عصر تكنولوژي و سرعت است، به مسائل فكري و عاطفي رواني و شخصيتي وي توجّه بيشتري شود.جوان به اقتضاي خصلت غريزي و طبع جواني در طلب آگاهي، نشاط، آزادي و زيبايي است؛ در قرآن کريم، متجاوز از ششصد بار به علم و آگاهي توصيه شده است، اما در بيان راه و هدف از تحصيل علم، به هيچ قيد و محدوديتي جز خير و صلاح انسانها در اين جهان و سعادت ابدي در آن جهان، وجود ندارد.از اين رو آگاهي و شناخت صحيح پيرامون تمامي موضوعات از مسائل ديني گرفته تا مسائل مربوط به جامعه،حق و نياز نسل سوم است و«بايد با اطلاع‌رساني به ج، درست، صادقانه و مهربانانه نسل سوم انقلاب را از حوادث پيش از انقلاب و جريانات پس از آن آگاه كرد.»[3] منظور از آزادي، رهايي از قيد و بندهاي اخلاقي نيست؛ آزادي، بر ترين ساز و کار فعال کردن همه توانايي‌ها و ظرفيتهاي انساني است.به گفته امام موسي صدر:« آزادي حقيقي، دقيقا رهايي از عوامل فشار خارجي و عوامل فشار داخلي است و به تعبير امام علي (ع ) : «من ترک الشهوات کان حرا» يعني، آزاده کسي است که شهوات را ترک کند...آزادي والاترين شيوه براي شکوفا کردن قابليته، ظرفيتها و استعدادهاي جامعه است...».[4]

شادي، نشاط و تفريحات سالم  هم موجب فعاليت بيشتر و بهتر انسان مي شود؛ چون در حالت انبساط و شادي و نشاط، انسان كارش بهتر پيش مي رود؛ چه كار بدني، چه كار روحي و چه كار فكري.اگر فرح و انبساطي باشد كه طبعا از حصول نعمتي و مطلوبي حاصل مي شود، موجب اين مي شود كه انسان به فعاليت بيشتري بپردازد؛ بديهي است که منظور از نشاط، عيش و طربهاي تهوع آور نيست.

آفرينندگي، که از صفات ذات باري است و در وجود انسان به وديعه نهاده شده است، در هنر به معناي عام آن تجلي مي‌يابد.هر توليد هنري، که تجلي روح آفريدگاري انسان است، نمي‌تواند از زيبايي بي بهره باشد.خلق يک تابلوي زيب، ايجاد يک کالاي نفيس و دلآويز، تصنيف يک سمفوني با شکوه و يا يک سروده دل انگيز و نيز بنياد يک بناي مسحور کننده و يک اثر هوش ربا و نظاير آن، تماما جلوه‌هايي از روح زيباي خلاقيت انسان است.[5]

نيازهاي اقتصادي و اجتماعي

نسل سوم به برقراري عدالت، استقلال و آباداني  كشور مي انديشد.و بر اساس تحقيقات ازدواج، اشتغال و تامين مسکن ادامه تحصيل و رسيدن به مدارج بالاي علمي، برنامه ريزي مفيد براي اوقات فراغت و ساير  خواسته هاي اوليه براي تشکيل يک زندگي معقول و آبرومند، از ابتدائي ترين خواسته هاي اين نسل است.[6]

نياز هاي سياسي

نسل سوم نسلي سياسي و خواستار مشاركت و ايفاي نقش بيشتر  در جامعه است؛ نسل امروز به برکت استقلال و آزادي پديد آمده از انقلاب اسلامي نه تنها در فضاي مدارس و دانشگاهها حضوري فعال و موثر دارد ،بلکه در عرصه هاي سياسي واجتماعي جامعه، انتخابات متعدد خبرگان رهبري، رياست جمهوري، نمايندگان مجلس، شوراها و...حضوري تعيين کننده دارند.اين نسل که در دوران پرشور و تحرک و تلاطم  دوران بيست ساله پس از پيروزي انقلاب رشد کرده، حضور در عرصه هاي مختلف اجتماعي  و دخالت در تعيين سرنوشت  کشور را حق خود مي داند.و با توجه به جمعيت به شدت رشد يافته خود با استفاده از آزادي و اختياري که از مواهب انقلاب  به اوست، بيش ترين نقش را در بسياري از تصميم گيري هاي مبتني بر آراي مردم به دست آورده است.[7]  اين نسل که  اکنون 65 تا 70  در صد از جامعه ايراني را تشکيل مي دهد ودر آينده بدنه اصلي نظام را بوجود خواهد آورد، و به دليل برخورداري از قدرت تحليل و آگاهي به تحولات سياسي، اميد مي رود که بهتر از دو نسل پيشين، کشور را در جهت تحقق اهداف انقلاب اداره نمايد.[8] از منظر انديشمندان سياسي يکي از معيارهاي نهادمندي يک سازمان يا نظام سياسي ، پشت سر گذاشتن نسل هاي پي در پي است؛ و« هرچه يک سازمان مساله جانشيني مسالمت آميز را بيشتر پشت سر گذاشته باشد و رهبري بيشتري را به خود ديده باشد، درجه نهادمندي آن نيز بيشتر است.»[9] 

از سوي ديگر چشم انداز 20 ساله در حقيقت سندي است که دو نسل گذشته آن را تنظيم کرده اند.ولي بايد با کمک نسل سومي ها آن را پياده کرد نهايتا کساني که بايد دراين 20 سال آنرا تحقق بخشند، همين جوانهاي امروز  هستند.

 

آسيب شناسي

نسل سوم  كه پس از انقلاب رشد كرده است داري تمايلات، آمال و آرزوهايي هستند كه مقداري با تمايلات نسل انقلابي و پيشتر از آن متفاوت است.به عبارت ديگر اگر چه جوانان هنوز به انقلاب و مباني آن وفادار هستند ليكن اين اميد تا زماني است كه واقعيتها و انتظارات آنها تا حد قابل ملاحظه ي تحقق يابد در غير اينصورت تضميني وجود ندارد، همواره به آنچه كه شعار و هدف اصلي انقلابيون نسل اول انقلاب بوده است وفادار بمانند.نسل فعلي از انقلاب اسلامي انتظاراتي دارد كه اولي ترين آنها تأمين نيازهاي مادي و معنوي آنهاست.حال چنانچه اين نسل در سالهي آينده بصورتي گسترده وارد سيستم اجرايي و سياسي كشور شود و نظام مبتني بر انقلاب، نتواند جوابگوي نيازهاي مادي و معنوي آنها باشد شبهات و دغدغه هي فكري و روحي آنها را به نحو شايسته پاسخ ندهد و با نسل انقلابي و جنگ ديده، ارتباط عاطفي و روحي صحيحي نداشته باشد، آيا در باور و اعتقاد خود به انقلاب اسلامي ترديد نخواهند كرد؟[10]

در هر صورت  براي جلوگيري از اينکه انقلاب اسلامي در اثر تحول و تبديل نسل عامل انقلاب به نسل وارث انقلاب، دچار آسيب نشود؛ نخست بايد به همين واقعيت، يعني تحول کمي و کيفي جمعيت نوجوان و جوان جامعه توجه و اگاهي پيدا کنيم.گام بعدي شناخت صحيح نسل کنوني جوانان و نيازهاي واقعي آنان است؛ براي شناخت جوانان امروز بايد با آنان معاصر شد و فهميد که در ذهن نسل جوان امروز چه مي گذرد، آنان چه پرسشهايي دارند و چه نگراني ها و دغدغه ها و حساسيت هايي؟پرسش هاي ذهني جوانان امروز، همان پرسش هاي جوانان سي سال پيش و بيست سال پيش نيست.در مباحث اعتقادي و ديني، آنچه که ديروز شبهه محسوب مي شد، از اذهان محو شده و در عوض شبهات جديد بسياري پديد آمده که بايد در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامي بدان پاسخ داده شود.علاوه بر ذهن جوانان زبان آنان نيز عوض شده و لذا با آنان بايد با زبان خودشان صحبت کرد.بايد دانست که زبان امروز جوانان از طريق چه عواملي شکل مي گيرد و ساخته مي شود؛ بخش عظيمي از جوانان امروز به شدت تحت تاثير اموري از قبيل هنر و ورزش قرار دارند و بدون آگاهي از اين امور، آگاهي از ذهن و زبان جوانان ممکن نيست.[11]

وظيفه ديگري که بر عهده دو نسل اول انقلاب است اين که خود در نظر و عمل انقلابي باقي بمانند و ارزش هاي انقلاب را در وجود خود و در زندگاني و رفتارخود، بر پايه همان شعارهاي اصيل انقلاب حفظ کنند تا نسل سوم انقلاب را در وچود نسل انقلاب کننده به صورت عيني و واقعي ديده و آن را الگوي خود قرار دهد.چنانکه استاد  مطهري مي فرمايد : «اگر نسل سوم ما بين گفتار و كردار رهبران ديني تضادي ببيند، نمي تواند به انديشه و فكر آنان اعتماد كند و از آنان پيروي نمايد.پس بايد براي هدايت و رهبري نسل سوم گام هاي نظري و عملي برداريم تا بتوانيم نسل سوم را با مسائل ديني آشنا سازيم.»[12]

وظيفه مهم ديگر نسل ديروز آگاه ساختن هرچه بيشتر و هرچه دقيق تر و صحيح تر نسل امروز از حقايق و واقعيات مربوط به انقلاب اسلامي است.نسل سوم بايد بداند که که در سالهاي ستم شاهي بر وطن او چه گذشته،چرا پدرانش انقلاب کردندو صدها هزار نفر جان خود را فداي انقلاب کرده اند.او بايد ضمن آگاهي از توطئه هاي ديروز و امروز انقلاب با دستاوردهاي درخشان انقلاب در عرصه هاي مختلف فکري فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، صنعت و تکنولوژي، امنيت و رفاه عمومي که به همت و تلاش خستگي ناپذير مردان و زنان اين مرز وبوم در شهرها و روستاهاي کشور پديد آمده با خبر شود، همچنين ضعف ها، کاستي ها و اشکالات را بشناسد و خود را براي تحقق هرچه بهتر اهداف انقلاب اسلامي در جهت شکوفايي و پيشرفت مادي و معنوي ميهن اسلامي عزيزمان آماده سازد.

و بالآخره اينکه براي تأمين نيازهاي مادي و معنوي نسل سوم، برنامه ريزي هي جامعي لازم است،و تمامي سياست هي خُرد و كلان و برنامه ريزي ها بايد در جهت شكوفا كردن ابعاد مثبت شخصيتي نسل سوم باشد.و سياست هي نظام بايد به گونه ي باشد كه بتواند حداقل ها را براي تشكيل يك زندگي آبرومند، فراهم كند.البته در سال هي اخير، جهش هي بسيار خوبي در اين زمينه صورت گرفته، وليكن نيازمند شتاب بيشتري است.

پايان

پي نوشت ها:

[1] - ر.ک: نيازهاي نسل نو،گفتگو با  دكتر احمد بُرجعلي ،مجله حديث زندگي، ش 17.

 

[2] -  همان، و ر.ک: روان شناسي خودباوري و ارتباط آن با موفقيت، تقي ابوطالبي احمدي، تهران: وحيد، 1382.

[3] - آيت‌الله جوادي آملي، بازتاب، ۲۰ بهمن ۱۳۸۳.

[4] - صيانت از آزادي، امام موسي صدر.

[5] - ناز طلبي جوان، صادق طباطبايي، سايت بازتاب،10/8/1383.

[6] - سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مرکز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه‌اي؛ و ر.ک : جوانان، اسير چالش هاي ناشي از سوء برنامه ريزي!، منبع: خبرگزاري مهر 24/5/1383.

[7] - تحول جمعيتي جوانان جامعه ايران، غلامعلي حداد عادل، آسيب شناسي انقلاب اسلامي،تهران: نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعتي شريف، 1379، ص 431.

[8] - نسل‌ سوم، احمد اسماعيل‌تبار؛ خانواده سبز، ش 81.

[9] - سامان سياسي در جوامع دستخوش دگرگوني، ساموئل هانتينگتون، ترجمه محسن ثلاثي، تهران: نشر علم، 1375، ص 26.

[10] - جوانان و آينده انقلاب، علي اكبر آقايي، كتاب راه انقلاب، ص 426.

[11] - تحول جمعيتي جوانان جامعه ايران، غلامعلي حداد عادل، آسيب شناسي انقلاب اسلامي،تهران: نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعتي شريف، 1379، ص 435.

[12] - مرتضي مطهري؛ ده گفتار، تهران: صدرا.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       asala : خیییییییییییییییییییییلللللللللللللللیییییییییییییییییییی خوووووووووووووووب بووووووووووووووووووووووووووووووووووود مر30

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها