خانه> اجتماعي و فرهنگي >230


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
لیست کتب اداره مشا...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2049

بازدید مقالات:
6306178

بازدید سوالات:
2573229



نسل سوم 2 بازديد: 5620

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


در شماره قبل تعريف نسل سوم و خصوصيات آن را بررسي كرديم. اين شماره به ارتباط اين نسل با انقلاب مي پردازد و شماره آتي در مورد نيازها و خواسته هاي نسل سوم و آسيب شناسي آن نسل خواهد بود.

 

نسل سوم و انقلاب اسلامي

بررسي واقعيات موجود پيرامون نسلهاي انقلاب اسلامي مبين اين نکته مهم است که بخشي از تفاوت هاي موجود بين نسل ها کاملاً طبيعي است. آرمان ها، نيازها و احساسات نسل جوان هر جامعه اي با نسل پيش متفاوت است به اين معني كه معمولاً نسل هاي جديد، بخش هايي از ديدگاه هاي نسل هاي قبلي را تعديل مي كنند يا تغيير مي دهند و برخي مواقع اين تغيير و تعديل ها بسيار جدي است. اين تفاوت اگر به درستي شناخته شود و با شيوه هاي صحيح با آن برخورد گردد، نه تنها عارضه اي به دنبال نخواهد داشت، که موجب پختگي و ارتقاي نسلهاي آينده خواهد شد. بخش ديگري از اين فاصله نه تنها طبيعي که مطلوب است و نشانه تحول خواهي، نوگرايي و سرزندگي نسل جوان مي باشد. چنان که از امام صادق (عليه السلام) نقل شده است كه فرزندان خود را نه براي امروز بلكه براي بيست سال آينده تربيت كنيد؛ يعني در واقع بيست سال بعد مانند امروز نخواهد بود و فضاي معنايي بيست سال بعد نيز با فضاي معنايي امروز تفاوت خواهد داشت، بنابراين، دگرگوني در نسل هاي جدي و تا حد زيادي طبيعي خواهد بود. اما اگر شكاف نسل ها را به معني انقطاع و انقلاب نسل ها بدانيم، به معني كه پديده نسل ها ممكن است از مسير سيلان عادي خود خارج شود و در شرايط خاص دچار دگرديسي ناگهاني شود و اين دگرديسي به گونه اي باشد كه بتوان از كلمه انقلاب در نسل ها استفاده كرد كه در آن تمام مفاهيم، گزاره ها، سليقه ها و غيره به طور ناگهاني تغيير مي يابند، در آن صورت به قطع مي توانيم ادعا كنيم كه اين امر يك واقعيت نيست بلكه يك توهم بيش نخواهد بود. چرا كه انقلاب در نسل ها زماني است كه هنجارها و ارزش هاي قديمي در حال از بين رفتن باشند و ارزش هاي جديد نيز وجود نداشته باشد، آن وقت است كه جامعه دچار انقلاب مي شود. و اين امر در جمهوري اسلامي قابل تصور نيست و نخواهد بود. مقام معظم رهبري در تبيين رابطه نسل سوم با انقلاب اسلامي مي فرمايند:

« يکى از حرفهايى که امروز محور جنگ روانى دشمن است - که لازم است آن را بگويم - اين است که مى‌گويند نسل سوم انقلاب از ايده‌هاى انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش يک فلسفه هم مى‌گذارند -مثل همه‌ى فلسفه‌هاى قلابى و دروغين و جعلى که فقط براى توجيه يک حرف دروغ و غلط درست‌ مى‌کنند تا کسى جرأت نکند بگويد اين حرف غلط است- مى‌گويند اين حرف متکى به يک فلسفه است! آن فلسفه چيست؟ آن فلسفه اين است که همواره در همه‌ى انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگردانده‌اند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلابها را مى‌گوييد؟ در سال 1789 در فرانسه انقلاب شده؛ اما نه نسل سوم، نه نسل دوم، بلکه همان نسل اول از انقلاب برگشتند! بعد از چهار، پنج سال، يک حرکت عليه انقلابيونِ اول به وجود آوردند و سه، چهار سال‌ قدرت را قبضه کردند؛ باز بعد از چهار، پنج سال عليه آنها فعاليت شد؛ به سال 1802 که رسيد، آن‌چنان ماهيت اين انقلاب دگرگون شده بود که کسى مثل ناپلئون‌ توانست بيايد و تاج پادشاهى را روى سرش بگذارد! ... بعد هم تا نزديک به هشتاد، نود سال رژيمهاى سلطنتى - البته سلطنتهاى گوناگون و سلسله‌هاى مختلف - در فرانسه پابرجا بود، که دايماً در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند! آن انقلاب به نسل سوم که هيچ، به نسل دوم هم نرسيد؛ چون پايه‌هاى انقلاب، پايه‌هاى سستى بود. امروز بعد از گذشت دو قرن، بعضيها در جمهورى‌ اسلامى خجالت نمى‌کشند؛ مى‌آيند ايده‌هايى که در زمان خودش يک انقلاب را نتوانسته بود به سامان برساند، با تيتر درشت به انقلابيون ايران تقديم مى‌کنند؛ انقلابيونى که توانسته‌اند عظيم‌ترين انقلاب را با پايه‌هاى مستحکم به وجود بياورند و سالهاى متمادى آن را در مقابل طوفانها حفظ کنند.

انقلاب اکتبر شوروى هم به نسل سوم نرسيد. هنوز شش، هفت سال از پيروزى انقلاب نگذشته بود که استالينيسم سر کار آمد؛...حکومت به اصطلاح کارگرى، که براى طبقات ضعيف تشکيل شده بود، به حکومت استبدادِ مطلق فردى تبديل شد...بنابراين مسأله‌ى نسل دوم و سوم و اين حرفها نبود؛ همان اوايل کار، همه چيز از دست‌ رفته بود. اين کدام فلسفه است، با کدام انقلاب تطبيق شده و در کجا تجربه شده که نسلهاى سوم انقلاب، از انقلاب برمى‌گردند؟ نخير، اين بسته به اين است که‌ ايده‌ى آن انقلاب چه باشد. اگر ايده‌هاى يک انقلاب بتواند نسل دوم و سوم و دهم را به خاطر اصالت و صحت خود قانع کند، آن انقلاب عمر ابدى خواهد داشت. ايده‌هاى انقلاب اسلامى، ايده‌هايى هستند که عمر ابد دارند. عدالت خواهى هيچ وقت کهنه نمى‌شود؛ آزادى‌خواهى و استقلال‌خواهى هيچ وقت کهنه‌ نمى‌شود؛ مبارزه‌ى با دخالت بيگانگان هيچ وقت کهنه نمى‌شود؛ اينها چيزهايى است که هميشه براى نسلها جاذبه دارد... مطمئن باشند همان شور و هيجان و ايمان و عواطفى که در نسل جوانِ آن روز وجود داشت و توانست آن کار را بکند، در اين نسل جوان هم موجود است.»[1]

ادامه دارد

پي نوشت:

[1] - بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه صنعتي امير کبير ، 9/12/1379.



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها