خانه> اجتماعي و فرهنگي >223


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
جلسه خواستگاري
...

همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
لیست کتب اداره مشا...
اگه روسري خود را ب...
دفتر 30 پرسش ها و ...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
دوستي با نامحرم در...
شيوه هاي کنترل نفس...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2126

بازدید مقالات:
6689941

بازدید سوالات:
2596725



نسل سوم 1 بازديد: 8603

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


پيشگفتار

تغيير و تحول نسل ها يكي از مباحث مهم در حوزه جامعه شناسي است و در آموزه هاي اسلامي نيز مورد اهتمام زيادي قرار گرفته است. چنانکه امام علي (ع) مي فرمايد: « لا تقسروا اولادکم علي اخلاقکم، فانهم مخلوقون لزمان غير زمانکم؛ فرزندانتان را به اخلاق [ آداب]  و خوي هاي خودتان منحصر و مقيد مسازيد ، چه آنها براي زماني جز زمان شما آفريده شده اند.» [1] انقلاب اسلامي از ابتداي شکل گيري تا کنون نسلهاي متعددي را پشت سر گذاشته و در سال هاي اخير شاهد کاربرد برخي اصطلاحات نظير «نسل سوم» ، « تفاوت نسلها»، «شکاف يا انقطاع نسل» در برخي مطبوعات و محافل فرهنگي هستيم. اينکه نسل سوم چيست و از چه ويژگي ها و خواسته هايي برخوردار است و آيا مساله شکاف نسلي در جامعه ما واقعيت داشته و براي جلوگيري از بروز آن چه بايد کرد، موضوع اصلي نوشتار حاضر است که تلاش شده با استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب نظران به بررسي آن پرداخته شود.

 

تعريف نسل

دايره المعارف علوم اجتماعي نسل «Generation» را اين چنين تعريف كرده است: «در جمعيت شناسي، به گروهي از افراد اطلاق مي شود كه مرحله اي از حيات را با يكديگر آغاز كرده يا پايان داده باشند.»[2] از ديدگاه «بيگر» نيز منظور از نسل، گروهي از افراد مي باشد كه در فاصله زماني معيني به دنيا آمده اند.[3] اصولا اين واژه در جامعه شناسي سياسي که رفتار سياسي را با نسل در ارتباط مي داند، نقش دارد. زيرا نسل براي بيان اختلافات فردي و گروهي و نيز توضيح فرهنگ و منافع و رفتار به اندازه "طبقه اجتماعي" اهميت دارد. منظور از واژه نسل، فاصله بين تولد والدين و تولد فرزندان است که معمولا سي سال گرفته مي شود، يعني سه نسل در صد سال يا يک قرن.[4]

 

تفاوت نسل ها

از ديدگاه روان‌شناختي و جامعه‌شناختي بين بينش‌ها، منش‌ها و خواسته هاي دو نسل، تفاوت وجود دارد؛ به صورت طبيعي هيچ نسلي آينه تمام ‌نماي آرمان‌هاي نسل قبل و به ويژه انعكاس‌دهنده خصلت‌ها و منش‌هاي آنها نيست. هر نسلي شرايط و خصوصيات رواني اجتماعي خاص خودش را دارد كه قطعا جنبه‌هاي مثبت و منفي را در برمي‌گيرد. تحول اقتضا دارد كه نسل جديد در منش، خصلت و بينش، تابلوي نسل قبل نباشد خصوصا با توجه به اينکه سرعت تحولات در تمامي عرصه‌هاي زندگي بشري شتاب ‌فزاينده و رو به تزايدي پيدا كرده است، لذا تفاوت‌ نسل‌ها بيشتر از گذشته، احساس مي‌شود.[5]  حالت مخاطره آميز اين وضعيت شكاف و گسست نسلي است که به معناي «دور شدن تدريجي دو يا سه نسل پياپي از يكديگر از حيث جغرافيايي، عاطفي، فكري، و ارزشي، وضعيت جديدي را ايجاد مي كند كه اصطلاحاً گسست نسل ها ناميده مي شود. در اين وضعيت، غالباً نوجوانان و جوانان مي كوشند تا آخرين پيوند هاي وابستگي خود را از والدين يا نسل بالغ بگسلند و اغلب در اين راه به گردن كشي و طغيانگري مي پردازند» [6]؛ مي باشد. بر روي يك لوح سنگي كه از تمدن هاي قديم به دست آمده، نوشته شده است كه «نسل جوان ما نسلي نظام گسيخته است، نظام گسيخته عمل مي كند و اين مسئله ممكن است كه تمدن ما را بر باد دهد»[7]

مجموعه تفاوت هايي که ميان دو نسل وجود دارد عبارتند از:

1. تفاوت در آرمان‌ها و هدف‌هاي دو نسل

2. تفاوت در مفاهيم دو نسل

3. تفاوت در الگويابي و گروه‌هاي مرجع

4. تفاوت در اصطلاحات روزمره دو نسل

5. تفاوت در ظاهر، پوشش و نوع سخن گفتن در ميان دو نسل

6. تفاوت در انتظار از زندگي و به تبع آن تفاوت در سبك زندگي[8]

همين تفاوت ها و ويژگي‌هاست كه نوعي ماهيت جديد، تازه و متفاوت از نسل‌هاي گذشته را براي نسل جديد ايجاد مي نمايد. در شکل گيري اين فاصله و تفاوت ميان نسل ها عوامل گوناگوني نقش دارند که برخي طبيعي نظير اقتضائات سني و برخي ناشي از شرايط خاص جامعه و جهان کنوني است.[9]

 

نسل هاي انقلاب اسلامي

انقلاب اسلامي از ابتداي شکل گيري تا كنون با چهار نسل مواجه است:

1. نسل اوّل، افرادي هستند كه در سال 1342 جوان بودند و بخشي از عمر خود را صرف مبارزه با استبداد رژيم منفور سابق کردند و به همراه امام (ره) باعث بوجود آمدن انقلاب اسلامي شدند و جمهوري اسلامي را تشکيل دادند. اين نسل را مي توان فداکارترين مجموعه وفادار به آرمانهاي انقلاب نام نهاد، که در دشوارترين روزهاي انقلاب مديريت جامعه را به عهده گرفت و به رغم چالشها و توطئه هاي گوناگون موفق شد انقلاب را از مسير انحراف نجات دهد.

2. نسل دوم که پرورده نسل اول است، كساني هستند كه موتور حركت انقلاب اسلامي بودند و جنگ تحميلي را اداره كردند و با کمترين امکانات توانست بر ارتش مزدور صدام پيروز شود و حماسه هاي جاودانه اي از خود به يادگار بگذارد و در واقع نسل انقلاب و جنگ نام دارند. اين افراد كساني هستند كه تجربه پيروزي انقلاب 1357 را دارند و با تجربه جنگ وارد ميدان سازندگي شدند و در ارائه طرح هاي کلان عمراني که کشور پس از جنگ به آن نياز داشت، ساختار مديريتي نظام را به عهده گرفتند و در حال حاضر اكثر مسئولان و مديران جامعه از اين نسل هستند.

3. نسل سوم، فرزندان نسل دوم هستند و تجربه قبل از انقلاب و همچنين تجربه انقلاب و جنگ را نيز ندارند، اين نسل فرزندان نسل دوم هستند.

4. نسل چهارم، فرزندان نسل سوم هستند. اينها نسلي هستند كه در واقع در آينده تبديل به نسل خواهند شد و در حال حاضر كودك هستند و تقريباً بعد از ده سال ديگر در عرصه جامعه ظاهر خواهند شد.[10]

 

ويژگي ها ي نسل سوم

وضعيت کلي جوانان کشور نشان مي دهد 70 درصد جمعيت جامعه زير 30 سال و 35 درصد از آنها در گروه سني جوانان قرار دارند؛ اگر سن جوان را بين 15 تا  28 سال تعريف کنيم، 25 ميليون جوان داريم که به عنوان يک  سرمايه بسيار عظيم بخش مهمي از جامعه کنوني  را شکل داده  و 20 سال آينده نيز در اختيار همين جوانان نسل سوم انقلاب مي باشد. از اين رو شناخت صحيح اين نسل و ويژگي هاي آنان از اهميت بسيار فوق العاده اي برخوردار بوده و ضرورت توجه به آن را در بخش هاي سياستگذاري و اجرايي کشور خاطرنشان مي سازد.

در يک دسته بندي ويژگي‌هاي نسل سوم عبارتند از:

به لحاظ شخصيتي، هويتي شكل‌يافته‌تر و مستقل‌تر، دارند.

در توجه به مظاهر ديني، گزينش‌‌گرند و مظاهر اساسي را ترجيح مي‌دهند. و بيش از آنكه به مظاهر ديني تكيه كنند، به جوهر و گوهر دين تكيه دارند.

بيشتر ترجيح مي‌دهند، آنطوري كه هستند ديده شوند وكمتر به پنهان‌كاري در رفتارها تمايل دارند.

با خوش‌بيني، به تعامل با جهان و فرهنگ‌هاي مختلف مي‌انديشند.

بيشتر واقع‌گراست و طرح و برنامه‌هاي فردي و اجتماعي را بيشتر از نسل گذشته، با ملاك قابليت دسترس، عملي بودن، راهگشا بودن، مي‌سنجد.

برخلاف، دسته‌اي از برداشت‌هاي جامعه‌شناسي سياسي، اين نسل بر اساس تجارب تاريخي به جدايي دين از سياست، تمايل نشان نخواهد داد، بلكه به تعديل ارتباط آن دو، تمايل دارد.[11]

از سياست‌زدگي گريزان است. بدون آنكه وابستگي جناحي به احزاب و افراد سياسي داشته باشد، خودجوش در جهت تداوم انقلاب اسلامي گام برمي‌دارد. و بدون درگيري در مجادلات سياسي، به رشد و توسعه خدمتگزاري مردم همت مي‌گمارد.

تمايل زيبايي شناختي و هنري اين نسل، در مقايسه با نسل قبل بيشتر است.

صميمي‌تر و راحت با ديگران مراوده و معاشرت مي‌كند.

10- از ويژگي هاي اين نسل پويايي و روحيه انتقادگري است که در مقابل انحرافات احتمالي و کجروي ها به سرعت ازخود واکنش نشان مي دهد و بدون توسل به خشونت خطاها را اصلاح مي کند.

11- مدار حرکت اين نسل بر شناخت و تجزيه وتحليل حوادث سياسي جهان، موضع گيري صحيح و مقابله سريع با تهديدات بيگانگان استوار است. شرايط جهاني، انفجاراطلاعاتي و گردش سريع اطلاعات، پويايي و قدرت تحليل بالايي به اين نسل بخشيده است.

12- نسل سوم ميزان تبعيت و تأثير پذيرش از ديگران بسيار بالاست در نتيجه نسل سوم احتياج به الگوي مناسب دارد.

13- اين نسل به فرهنگ و سنت هاي ايراني علاقه  مند است . همچنين به دين و اخلاق خود پايبند است و ابعاد فرهنگي، هنري و زيباشناسي فرهنگ ايراني براي آنها بسيار جذابيت دارد.

 

در شماره هاي بعد به ارتباط اين نسل با انقلاب، نيازها و خواسته هاي نسل سوم و آسيب شناسي آن مي پردازيم

ادامه دارد

پي نوشت ها:

[1] - ر.ک:ده گفتار ، مرتضي مطهري ؛ و ؛ دنياي جوان ، علامه سيد محمد حسين فضل الله ، ترجمه مجيد مرادي ، ص 106.

[2] - درآمدي بر دايرة المعارف علوم اجتماعي باقر ساروخاني، ، ص 107.

[3] - نحوه انجام تحقيقات اجتماعي، توزال بيکر، ص 118.

[4] - فرهنگ علوم سياسي ، علي آقا بخشي ، تهران : چاپار ، 1383، ص 267.

[5] - مفاهمه بين نسلي ، دكتر علي‌اصغر كاكوجويباري ،بازتاب ، ۲ شهريور ۱۳۸۳.

[6] - پرورش فرزند در عصر دشوار، بنجامين اسپاک، ص 259.

[7] - جوان و بحران هاي اجتماعي، مرتضي منطقي، تجربه غرب و ايران..

[8] - شکاف نسلي يا تفاوت نسلي ، امين بزرگيان ، نشريه نامه، شماره39.

[9] - ر.ک: شکاف، فاصله يا تحول؟، علي ذوعلم ، حلقه نقد و پاسخ.

[10] - شکاف نسل ها ؛ واقعيت يا توهم؟ ، علي اخترشهر ، حلقه نقد و پاسخ.

[11] - ر.ک : مفاهمه بين نسلي ، دكتر علي‌اصغر كاكوجويباري  بازتاب ، ۲ شهريور ۱۳۸۳. 



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       a_purmohamab... : خیلی خوب و مستند هست.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها