خانه> قرآن و حديث >222


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
جلسه خواستگاري
...

چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دفتر 30 پرسش ها و ...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي
مصحف فاطمه (س)

آمار سایت


تعداد مقالات:
1999

بازدید مقالات:
6110660

بازدید سوالات:
2558262



قرآن و مبارزه با تهاجم فرهنگي 2 بازديد: 6313

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


در شماره قبل با برخي عوامل پيشگيري از فساد و تهاجم فرهنگي در نگاه قرآن و اهل بيت آشنا شديد. در اين شماره با اين عوامل آشنا مي شويد: ازدواج يا بهترين راه پيشگيري، ازدواج موقت، حجاب حافظ عفت و پاسدار کرامت. شماره بعد (آخرين شماره) نيز به عوامل بازدارنده و از بين برنده گناه و همچنين عوامل مشترك اشاره خواهد شد.

ازدواج يا بهترين راه پيشگيري
قرآن نه تنها ازدواج را ناپسند نمي داند، بلکه آن را عملي عبادي و مطلوب و در برخي موارد واجب شمرده است. بدون ترديد اگر در جامعه اي زمينه ازدواج و تشکيل خانواده به صورت آسان به همان گون که اسلام خواسته فراهم شود، گناهاني برخواسته از غرائز جنسي ريشه کن خواهد شد و تنها کساني به سمت جرايم جنسي و بي عفتي خواهند رفت که از سلامتي رواني برخوردار نباشند.
قرآن کريم اصرار فراوان بر اين مسأله مهم دارد و برخي دغدغه هايي را ممکن است بر اثر ازدواج پيش آيد مردود شمرده است. به آياتي در اين زمينه اشاره مي شود.
1- ازدواج عامل آرامش: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيها وَ جَعَلَ بَينَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ َلآياتٍ لِقَوْمٍ يتَفَكَّرُونَ؛ (روم، 21) و از نشانه
 هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى  انديشند قطعا نشانه  هايى است».
2- همه نياز به ازدواج دارند: ازدواج مخصوص دنيازدگان نيست حتي انسان هايي که در بالاترين رتبه معنوي قرار دارند نيز بي نياز از اين نمي باشند. قرآن کريم مي فرمايد: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِكَ وَ جَعَلْنا لَهُمْ أَزْواجًا وَ ذُرّيةً؛ (رعد، 38) و قطعا پيش از تو [نيز] رسولانى فرستاديم و براى آنان زنان و فرزندانى قرار داديم».
3- ازدواج و توسعه اقتصادي: برخي افراد فقر و نداري را بهانه
اي براي عدم ازدواج مي دانند. قرآن اين فرهنگ را غلط دانسته و با صراحت اعلام مي دارد هر کس پا به عرصه ازدواج و خانواده گذارد وضع اقتصادي او را نيز دگرگون مي کند:« وَ أَنْكِحُوا اْلأَيامى  مِنْكُمْ وَ الصّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يكُونُوا فُقَراءَ يغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللّهُ واسِعٌ عَليمٌ؛ (نور، 32)بى  همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى  نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست».
اسلام براي ارضاي صحيح مسائل جنسي، ازدواج و در صورت مهيا نبودن شرايط آن، ازدواج مدت دار و موقت را توصيه نموده است. اسلام اصرار فراواني دارد که محيط خانواده براي کاميابي زن و شوهر از يکديگر آمادگي کامل داشته باشد. زن يا مردي که از اين نظر کوتاهي کند مورد نکوهش صريح و اسلام قرار گرفته است. اسلام اصرار فراواني به خرج داده است که محيط اجتماع، محيط کار و عمل و فعاليت بوده از هر نوع کام يابي جنسي درآن محيط خودداري شود. فلسفه تحريم نظربازي و تمتعات جنسي از غير همسر قانوني و هم چنين فلسفه تحريم خودآرايي و تبرج زن براي بيگانه همين است. (مرتضي مطهري، اخلاق جنسي دراسلام و جهان غرب، قم، انتشارات صدرا، ص 47)
در روايات نيز تعابير زيبائي از ازدواج شده است که به يک نمونه اشاره مي شود، تا روشن شود که ازدواج در پيشگيري از جرايم نقش مؤثر و کليدي دارد.
حضرت صادق عليه السلام فرمود: «من تزوج احرز نصف دينه...؛ (وسائل الشيعه، همان، ج 14، ص 5) آن کس که ازدواج نمود نصف دين خويش را حفظ کرد پس از خدا بترسيد در حفظ
نيمه ديگر آن».


ازدواج موقت

واقعيت اين است که جوانان ما در زمان کنوني از سه جهت آماج مشکلات و گرفتاري ها مي باشند: از طرفي ادامه تحصيلات تا سن بيست سالگي بلکه بالاتر امري است ضروري، و از سوي ديگر راه يافتن به بازارکار و آماده نمودن زمينه مالي ازدواج فرصتي طولاني مي طلبد، و از جانب سوم غريزه جنسي در دنيايي پر از تهييج و تحريک و فيلم و سي دي و اختلاط و ... همه را در فشاري طاقت فرسا قرار مي دهند، بهترين راه حل در کوتاه مدت، ازدواج موقت است، قرآن درباره ازدواج موقت مي فرمايد: « وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنينَ غَيرَ مُسافِحينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً وَ لا جُناحَ عَلَيكُمْ فيما تَراضَيتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَريضَةِ إِنَّ اللّهَ كانَ عَليمًا حَكيمًا؛ (نساء، 24)و براى شما حلال است كه [زنان ديگر را] به وسيله اموال خود طلب كنيد در صورتى كه پاكدامن باشيد و زناكار نباشيد و زنانى را كه متعه كرده  ايد مهرشان را به عنوان فريضه  اى به آنان بدهيد و بر شما گناهى نيست كه پس از [تعيين مبلغ] مقرر با يكديگر توافق كنيد [كه مدت عقد يا مهر را كم يا زياد كنيد] مسلما خداوند داناى حكيم است ».
اگر واقعا آنچه را اسلام در مورد عقد موقت سفارش نموده به خوبي اجرا شود کسي دچار بي عفتي نخواهد شد.
البته در مورد ازدواج موقت شرائط و نکات فراواني لازم است مراعات شود، يکي از آن نکات اين است که اين امر بيشتر براي افراد مجرد و مردهاي بي همسر مطرح است نه مرداني که همسر و يا همسران قانوني دارند.


حجاب حافظ عفت و پاسدار کرامت
بد حجابي و بي حجابي از دستاوردهاي شوم استعمار جديد و حربه مهم تهاجم فرهنگي است
. درمقابل حجاب و پاسداري از آن يکي از مهم ترين عامل صلاح و سداد جامعه شمرده مي شود. هر جامعه اي که حجاب و عفاف خود را حفظ کرده دين و فرهنگ خود را نيز نگه داشته است و هر جامعه که حجاب در آن کم رنگ شده به همان نسبت دين و فرهنگ و آداب نيز رنگ باخته است. قرآن درباره حجاب دستورات اکيدي دارد که به نمونه هايي اشاره مي شود.
1-«اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است ». (احزاب، 59)
در شأن نزول آيه فوق آمده که شب هنگام زنان براي نماز مغرب و عشاء به مسجد مي رفتند برخي از جوانان هرزه برسر راه آنها مي نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مي دادند و مزاحم آنان مي شدند. آيه نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را به طور کامل رعايت کنند تا ب
ه خوبي شناخته نشوند و کسي بهانه مزاحمت نداشته باشند. (تفسير نمونه، ج 17، ص 426).
دو نکته در آيه با توجه به شأن نزول قابل دقت است:
1- براي جلوگيري از مزاحمت هاي خياباني دستور حجاب کامل به زنان مي دهد هر چند در آيه بعدي مزاحمان را نيز تهديد کرده است، معلوم مي شود حجاب در ريشه کني هرزگي و مزاحمت ها نقش دارد.
2-
زني كه حجاب دارد، به عنوان زني با شخصيت و متدين شناخته مي شود لذا با عمل خود به هرزگان اجازه نمي دهد که به حريم او اهانت نمايند.
 

ادامه دارد

 



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       ناشناس : عالي بود مرصي

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها