خانه> قرآن و حديث >210


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
احكام نماز و روزه ...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
شيوه هاي کنترل نفس...
امام خميني(ره) و غ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2089

بازدید مقالات:
6484002

بازدید سوالات:
2584560



قرآن و مبارزه با مفاسد اخلاقي و تهاجم فرهنگي (1) بازديد: 7490

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


بدون ترديد امروز، برنده ترين اسلحه دشمن تهاجم فرهنگي به حساب مي آيد. به عنوان نمونه به اين دو گزارش توجه شود:
1. به گفته يک مقام آگاه در حال حاضر 97 ماهواره متلعق به 15 کشور جهان براي مردم ايران برنامه هاي تلويزيوني پخش مي کنند که برخي از اين ماهواره ها بيش از 200 کانال تلويزيوني را به صورت ديجيتال پخش مي کنند. اين منبع آگاه افزود از اين تعداد 600 شبکه تلويزيوني در سازمان صدا و سيما و برخي نهادهاي نظامي، فرهنگي و اطلاعاتي، مونيتور مي شود، بنابراين گزارش از اين تعداد شبکه، 11 شبکه آن به زبان فارسي است و اکثر آنها عليه نظام اسلامي ايران و هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي برنامه پخش مي کنند. (هفته نامه بصيرت، سال نهم، شماره 26، 10/2/82، ص 4؛ مجله مبلغان، شماره 43، 1426، ص 25)
2. صهيونيست معروف «نتانياهو» گفت: «برنامه هاي ماهواره، به مثابه يک نيروي شورشي بسيار مؤثري عمل مي کنند؛ بچه هاي ايراني مسلما لباس هاي زيباي را خواهند خواست که در شوهاي تلويزيوني مي ببنند. آنها استخرهاي شنا و شيوه زندگي فانتزي خواهند خواست». (روزنامه جمهوري اسلامي 23/6/1381؛ مجله مبلغان، همان)
و هم چنين «6/1 ترليون بيت، تبادل روزانه اطلاعات در دنياي اينترنت است» وطي يک سال گذشته (82) سايت هاي فاسد و خشونت آميز 70% افزايش يافته است». (اصغر جدائي، آمارها پرده بر مي دارند، قم، چاپ اول، 1383، ص 186-187)
قابل انکار نيست که آثار سوء اين تبليغات گربيان جامعه ما، خصوصا برخي جوانان را نيز گرفته است، حال بايد پرسيد کدامين مکتب، و با ارايه چه طرحي و برنامه اي شعله هاي سوزان اين فاجعه را مهار مي کند؟
قرآن و اهل بيت عليهم السلام طرح و برنامه خود را در اين زمينه در دو بخش ارائه مي دهد:

پيشگيري از فساد و تهاجم فرهنگي

عوامل بازدارنده و از بين برنده گناه

البته عواملي نيز بين دو گروه بالا مشترك هستند كه در اين مقاله به بخشي از گروه پيشگيري از فساد توجه مي شود و در شماره هاي بعد به ديگر عوامل.


    پيشگيري از فساد و تهاجم فرهنگي
براي حفظ جان انسان ها و سلامت جامعه، پيشگيري مقدم بر درمان است.
کنترل انديشه
امامان معصوم عليهم السلام به عنوان مفسران اصلي قرآن براي پيشگيري از گناه و فساد بر تقويت و تحکيم باورها و انديشه ها تأکيد مي کردند. فردي خدمت حضرت امام حسن عليه السلام (يا امام حسين عليه السلام) شرفياب شد و گفت: من مرد گناه کاري هستم و نمي توانم گناه را ترک کنم. مرا پند دهيد. حضرت فرمود: «پنج کار را انجام بده، آن گاه هر چه مي خواهي گناه کن. جايي را پيدا کن که خداوند تو را نبيند و هر چه مي خواهي گناه کن. هنگامي که ملک الموت نزد تو مي آيد تا تو را قبض روح کند او را از خود دور کن. و هر چه مي خواهي گناه کن. هنگامي که مالک (دوزخ) تو را به درون آتش وارد مي کند، در آتش نرو و هر چه مي خواهي گناه کن». (محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، بيروت، ج 78، باب 20، حديث 7)
اين روايت کاملا انديشه سازي مي کند که باور کنيم اين جهان محضر خداوند است و جهان را پاياني بنام قيامت و در آن بهشت و جهنمي است. آن هم بعد از حسابرسي دقيق به تمام اعمال حتي ذره ها.
کنترل چشم و گوش
قرآن انسان را در برابر تمامي اعضاي خود مسؤل مي شمارد و سخت به او هشدار مي دهد، که در برابر کارکرد هر يک از آنها بايد جوابگو باشد، قرآن کريم در اين باره مي فرمايد: « وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً ؛ و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد ». (اسراء، 36)
قرآن درباره چشم تأکيد جداگانه اي دارد چرا که استفاده نامطلوب از آن، در جهت دامن زدن به آتش شهوت و تهييج نابجا و خطرناک غريزه جنسي، سخت و خطرآفرين است لذا قرآن مي فرمايد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ*وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها ؛ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است زيرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است. و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست». (نور، 30-31)
نکاتي در آيه قابل دقت است:
1- با اين که مسأله حرمت نگاه مشترک بين مردان و زنان است براي تأکيد بيشتر دو خطاب جداگانه آمده، يک بار خطاب به مردان و بار ديگر روي سخن با زنان است.
2- خطاب اول به مردان است شايد رازش اين باشد که تأثيرپذيري مردان از نگاه بسيار بيشتر از زنان است و پاکي چشم مردان باعث کنترل آرايش ها و عشوه گري هاي زنان که براي جلب نگاه مردان است، مي شود.
3- آخرين نکته اين است که فلسفه اين دستور پاکيزه شدن روح و روان انسان هاست «ازکي لهم»
در منابع روائي از نگاه به نامحرم، تعبير به زناي چشم، تير مسموم شيطان، و ... شده است. از امام هفتم درباره آين آيه «يا ابت استأجره ... »سخن دختر شعيب که گفت: اي پدر! موسي را اجير کن که بهترين اجير، انسان قدرتمند و اميني است» فرمود: «حضرت شعيب به دخترش گفت: دخترم! قدرت موسي را از بلند کردن سنگ بزرگ دريافتي، اما امانت وي را چگونه شناختي؟ دختر جواب داد: هنگامي که به طرف خانه مي آمديم در آغاز من جلوي او راه مي رفتم، ولي او از من خواست که پشت سرش راه بروم و گفت: هر گاه من راه را اشتباه رفتم به من تذکر بده؛ چرا که مردمي هستيم که به پشت زنان نگاه نمي کنيم». (حر عاملي، وسائل الشيعه، داراحياء التراث، ج 14، ص 145)
علي عليه السلام فرمود: « نعم صارف الشهوات غض الابصار؛(محمدي ري شهري، ميزان الحکمه، مکتبه الاعلام الاسلامي، ج 1، ص 72) چشم پوشي از نگاه (به نامحرم) عامل خوبي براي بازدارندگي از شهوت است».
کنترل ارتباط و سخن
قرآن براي پاس داري از حريم پاکي و جلوگيري از انحرافات، رعايت ضوابطي را در روابط مرد و زن ضروري دانسته و آزادي مطلق و بدون قيد و دوستي ها و عسق بازي هاي مصطلح امروزي را ناپسند و مردود شمرده است (در مورد ازدواج هاي عشقي به اين تحقيق توجه کنيد:
دکتر«اسنل پنتي» کارشناس بزرگ امريکايي در امر زناشويي اين عبارت را منتشر کرد: به خاطر عشق ازدواج نکنيد، ازدواج عشقي، زهرآگين ترين نوع ازدواج است. اين کارشناس که سي سال است منحصرا به پرونده ها ازدواج و طلاق در شهرهاي بزرگ و پر جمعيت آمريکا و ديگر کشورهاي جهان رسيدگي مي کند درباره علت طلاق مي گويد: افسانه عشق يکي از مخرب ترين اختراعات بشر است. در آمريکا ازهر صد ازدواج عشقي 93 تاي آن با شکست دردناک روبرو شده اند و در فرانسه وضع بدتر است، عمر متوسط ازدواج عشقي 5/3 ماه است در آمريکا از هر پنج فقره جنايت يک فقره اش محصول مرافعات کساني است که به واسطه عشق ازدواج کرده اند. (علوم جنايي، ج 2، ص 1016، فساد سلاح تهاجم فرهنگي، سيد محمود مدني، ص 300) و همين طور ارتباط نامه اي و تلفني نامناسب را روا نمي دارد. اسلام صحبت کردن زن و مرد را در مورد ضروري و در جريان رسيدگي به کارهاي روز مره زندگي اجازه داده، اما براي پيشگيري از پيامدهاي سوء احتمالي، سفارش نموده که با ناز و عشوه گري و طنازي سخن نگوئيد، در اين باره مي خوانيم: «فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض و قلن قولا معروفا؛ (احزاب، 32) به گونه اي هوس انگيز(با مردان نامحرم) سخن نگوئيد تا بيماردلي در شما طمع نکند، و به گونه اي شايسته و معمولي سخن بگوييد».
گاه جنايت بزرگ از يک شوخي نابجا و ارتباط ناروا به وجود مي آيد. پرونده هاي فراواني در داخل کشور وجود دارد که يک عشوه گري يا طنازي حرف زدن باعث ارتباط نامشروع و سرانجام قتل شوهر و يا قتل هاي ديگر شده است.
در حديثي مي خوانيم : «کسي که به حرام دستش را به دست زني برساند، چون به صحراي محشر در آيد، دستش بسته باشد، و کسي که با زنان نامحرم، خوش طبعي، شوخي و مزاح کند، خداوند در عوض هر کلمه، هزار سال او را در محشر حبس مي کند، و اگر زني راضي باشد که مردي به حرام او را در آغوش بگيرد، ببوسد يا به حرام با او ملاقات نمايد و يا با او خوش طبعي کند، بر او نيز گناهي همانند مرد است». (علامه مجلسي، عين الحيوه، ص 140)
 



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       ناشناس : واقعا مطلب مفید و تاثیر گذاری بود

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها