خانه> پرونده روز >1991


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
لیست کتب اداره مشا...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2049

بازدید مقالات:
6293291

بازدید سوالات:
2571790



اسلام انقلابی در آموزه های مهدوی بازديد: 1295

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


اسلام انقلابی چه جایگاهی در آموزه های مهدوی دارد؟

قیام و ظهور امام زمان (عج)، تداوم بعثت نبوی و حکومت عدل علوی و نهضت مقدس حسینی است و دو هدف اساسی و مهم دارد:

1. نجات بشریت از چنگال ظلم و ستم و بی عدالتی و جنگ و نابودی ستمگران و اشرار و طاغوتی های عالم

2. رشد و تکامل فکری و اخلاقی بشر و رساندن آنها به قله تقرب و عبودیت

رسیدن به این دو هدف به سادگی و آسانی میسر نمی شود و نیاز به اسباب و عوامل و برنامه های جدی و قاطعی دارد. در واقع برای رسیدن به این اهداف و آرمان های والا، موانع و چالش های زیادی فراروی امام زمان هست و این اسلام انقلابی است که راهگشای آن حضرت برای رسیدن به مقصد نهایی می باشد؛ نه یک اسلام ضعیف و محافظه کارانه و التقاطی که امروزه عده ای سخت شیفته و منادی آن هستند!!
اسلام انقلابی در آموزه های مهدوی به معنای عدم سازش و تسلیم و همراهی با ظالمان و ستمکاران وافسادگران و مبارزه قاطع با جریان جاهلیت و باطل و الحاد جهانی است . حضرت مهدي (عج) انقلابی بزرگ ، گسترده، قاطع و حق طلبانه را رهبري مي‌كند و در مدتي كوتاه بر همه كفر و گمراهي چيره مي‌شود و سپاهيان شيطان را نابود مي‌كند و این درسی است برای همه حق طلبان و عدالت خواهان عالم. امام كاظم (علیه السلام) فرمود: «…‌‌الثاني عشرمنا يسهِّلُ الله له كل عسير…‌‌و يبير به كل جبّار عنيد و يهلك علي يده كل شيطان مريد»؛ «خداوند براي دوازدهمين [امام] از خاندان ما، هر دشواري را آسان مي‌سازد…‌‌به دست او هر جبّار سرسختي نابود مي‌شود و هر شيطان سركشي هلاك مي‌گردد»
[1]
امام هادي(علیه السلام) نیز مي‌فرمايد: «يحق الله به الحق و يزهق الباطل و هو مهديكم المنتظر»؛ «خداوند به دست او حق را استوار و پيروز و باطل را نابود مي‌كند و او مهدي منتظر شما است»
[2]

امام باقر(علیه السلام) دربارة آية الذين ان مكنّاهم في الارض اقاموا الصلاة فرمود: اين براي آل محمد و مهدي و اصحاب او است، خداوند متعال مشرق‌ها و مغرب‌هاي زمين را به تصرف آنها درآورده و دين را آشكار مي‌سازد. خداوند به وسيله او و يارانش بدعت‌ها و باطل را از بين مي‌برد؛ همچنان كه سفيهان، حق را ميرانده باشند (يميت الله عزوجل به و باصحابه البدع و الباطل كما امات السفهة الحق)؛ تا جايي كه اثري از ظلم ديده نشود و امر به معروف و نهي از منكر خواهند نمود»[3]

در روایات دیگر نیز به این قاطعیت و انقلابی گری امام زمان اشاره دقیقی شده است :«يظهرالله الحق بهم و يخمد الباطل بأسيافهم…‌»؛ «خداوند حق را به دست آنان ظاهر مي‌كند و باطل را با شمشيرهايشان نابود مي‌سازد»[4]

امام باقر(علیه السلام)  نيز مي‌فرمايد: «…‌‌اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل»؛ «هنگامي كه قائم قيام كند، هر دولت باطلي از بين مي‌رود»[5] و «…‌‌القائم منّا اهل البيت اذاقام غلبت دولتـُهُ الباطل» ؛ «قائم ما اهل بيت، هرگاه به پاخيزد، دولت او بر باطل غالب مي‌شود»[6]

در تفسير علي بن ابراهيم در رابطه با آيه نصر من الله و فتح قريب آمده است: «…‌‌يعني في الدنيا، فتح القائم» ؛ «يعني در دنيا با فتح و پيروزي حضرت قائم»»[7] در نهايت در روايتي آمده است: «يذهب الشرّ و يبقي الخير»؛ «[در عصر مهدي]، شرّ از جهان رخت بر مي‌بندد و تنها خير باقي مي‌ماند»[8]
انقلاب مهدوی نه تنها نهضتي براي گسترش عدل و داد و قسط است؛ بلکه برای ریشه کن کردن ظلم و ستم و فساد جهانی نیز می باشد. «عدالت» تنها در سایه اسلام انقلابی امام مهدي (عج) ، معنا و بروز پيدا مي‌كند و اين آرمان هميشگي و ماندگار تمامي پيامبران و يكتاپرستان و همة مردم، به دست او، محقق مي‌شود. اين نداي جاودانه رسول رحمت است كه فرمود: «المهدي…‌‌يملأ الارض عدلاً و قسطاً كما ملئت ظلماً و جوراً»؛ «مهدي زمين را آكنده از عدل و قسط مي‌كند؛ همان گونه كه با جور و ستم پر شده باشد»
[9]

امام مهدي(عج)  نيز به پا خواهد خاست؛ چون ظلم، فساد، تباهي و فسق و فجور حكومت‌ها و گروه‌هاي تأثيرگذار جامعه، از حد و نهايت خود گذشته و بشر در گردابي از بيدادگري‌ها، تبعيض‌ها، انحرافات و…‌‌غرق مي‌شود. نجات بشر، در گرو رفع موانع و بن بست‌ها است و اين با نابودي اشكال مختلف فسق و فجور و جور در سایه اسلام انقلابی امكان پذير است.
اميرمؤمنان علی (ع) مي‌فرمايد: «…‌‌ليعزلنّ عنكم امراء الجور و ليطهرّن الارض من كل غاش…‌‌» ؛ «به طور حتم او [مهدي] فرمان روايان ظالم و جائر را بركنار مي‌كند و زمين را از گمراه‌كنندگان و خدعه كاران پاك مي‌گرداند.»
[10]
رسول خدا(ص) فرمود: «فيظهر علي كل جبّار و ابن جبّار و يظهر من العدل ما يتمنّي له الاحياء امواتهم…»؛ «بر هر ستمگر و فرزند ستمگري چيره مي‌شود و عدالتي را گسترش مي‌دهد كه زندگان آرزو مي‌كنند مردگان زنده شوند و اين عدالت را ببينند…‌»
[11]
همچنين آمده است: « اذا قام حكم بالعدل و ارتفع في أيامه الجور و اَمِنَت به السبل…‌‌» ؛ «چون قيام كند، به عدالت داوري مي‌كند و در زمان او جور و ستم ريشه كن مي‌شود و راه‌ها امن مي‌گردد»
[12]

و نيز: «يطهر الله به الارض من كل جور و يقدّسها من كل ظلم» ؛ «خداوند به وسيله مهدي، زمين را از هر جور و تجاوزي پاك و از هر ستمي خالي مي‌كند.»[13] و در روايتي از قول خداوند متعال نقل شده است: «ليطهّر الأرض من اعدائي و اورثها اوليائي»؛ «زمين را از دشمنان من پاك و ميراث دوستانم مي‌كند»[14]
يكي از وجوه ممتاز و بارز اسلام انقلاب در عصر ظهور هدايت و ارشاد كامل بشر به سوي راه درست و مستقيم الهي (توحيد و اسلام و ايمان) است و این منافاتی با در هم کوبیدن جریان باطل و فساد جهانی ندارد. امام زمان(عج)  از شيوه‌ها و راه‌هاي مختلف به هدايت و راهنمايي بشر مي‌پردازد و ضمن ارائه راه نور و ايمان، بر بصيرت، عقلانيت و معنويت انسان مي‌افزايد. هدايت‌گري امام (ع) ، ادامه راه پيامبران الهي و امامان معصوم و شامل تمامي انسان‌هاي روي زمين ـ چه نيك و چه بد ـ است. در واقع نجات و سعادت بشر و رهنموني او به قله كمال و تعالي (عبوديت و يكتاپرستي)، به دست او محقق خواهد شد و این با وجود اسلام التقاطی و محافظه کارانه و یا اسلام امریکایی امکان پذیر نیست !! به همین جهت ویژگی بارز اسلام انقلابی در عصر ظهور ، انقلاب فرهنگی و اخلاقی است . در روايتي آمده است: «يشير بالتقي و يعمل بالهدي…‌‌»؛ «مهدي باتقوا گام مي‌سپارد و براساس هدايت رفتار مي‌كند...»
[15]

پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايد: « يقيم الناس علي ملّتي و شريعتي و يدعوهم الي كتاب ربّي» ؛ «مردم را به دين و آيين من وادار مي‌كند و به قرآن دعوتشان مي‌نمايد»[16]
و نیز: «يملأ الارض عدلاً و قسطاً و نوراً و برهاناً يدين له عرض البلاد و طولها لايبقي كافر الاآمن و لاطالح الاصلح» ؛ «[مهدي]، زمين را از عدل و داد و برهان و دانش و نور (هدايت) آكنده مي‌سازد تا آنجا كه سراسر گيتي به وي ايمان آورده و كافران مسلمان مي‌شوند و فاسقان صالح مي‌گردند»
[17]
همچنین : «يدعو الناس الي كتاب الله و سنّة نبيه و الولاية لعلي بن ابي طالب…‌»؛ «او مردم را به سوي كتاب خدا، سنت پيامبر(ص) و ولايت علي بن ابي طالب دعوت مي‌كند»
[18]
این اسلام انقلابی در بعد جهانی و درباره همه افراد و مکاتب و ادیان خواهد بود و «هنگامي كه [قائم] خروج مي‌كند، اسلام را بر يهود، مسيحيان، صابئين، بي‌دينان، مرتدان و كافران در شرق و غرب زمين عرضه مي‌دارد. پس اگر كسي با علاقه اسلام آورد، او را به نماز و زكات و آنچه در اسلام هست و خداوند آن را واجب كرده، امر مي‌كند…‌‌اما اگر مسلمان نشد، گردن او را مي‌زند تا اينكه در دنيا كسي نباشد كه خدا را به وحدانيت نشناسد»
[19]
در واقع تا زماني که اسلام انقلابی در جامعه حاکم نشود و در مردم انقلاب اخلاقي و رفتاري و دگرگوني‌هاي فكري و روحي اتفاق نيفتد؛ هيچ ناهنجاري و فسادي از بين نخواهد رفت و هيچ موعظه و ارشادي فايده بخش نخواهد بود. به همين جهت امام زمان(عج) ابتدا به رشد فكري و اخلاقي و تربيت نفوس مي‌پردازد و جامعه و روان‌هاي مرده را زنده مي‌كند؛ آن گاه است كه اين جامعه زنده و تربيت شده، خود به سمت نيكي‌ها، فضايل، عدالت، تقوا و…‌‌حركت مي‌كند. به همین جهت در روايتي آمده است: «…‌‌يصلح امة بعد فسادها» ؛ «اين امت را پس از آنكه تباه و فاسد شده اند، اصلاح مي‌كند»
[20]
در تفسير آية ان الله يحيي الارض بعد موتها نیز آمده است: «‌‌يعني يصلح الارض بقائم آل محمد بعد موتها يعني من بعد جور اهل هلكتها (مملكتها)‌»؛ «يعني زمين را به قائم آل محمد اصلاح مي‌فرمايد «پس از مردن آن»؛ يعني، پس از جور و ستم اهل مملكت آن…‌»
[21]

در كتاب‌هاي روايي اهل سنت نيز آمده است: «يصلح الله تعالي به كل ما افسد قبله»؛ «خداوند [به وسيله مهدي]، تمامي چيزهايي كه پيش‌تر فاسد شده اند، اصلاح مي‌كند»[22]
از طرفی امام مهدي(عج) بزرگ‌ترين احياگر آموزه‌هاي ديني و مبلغ تعاليم راستين دين الهي خواهد بود. اين احياگري به حدي خواهد بود كه بسياري از گفتارها و برنامه‌هاي آن حضرت، نو و جديد به نظر خواهد آمد. در روايتي آمده است: «اذ اقام القائم جاء بامر جديد كما دعا رسول الله(ص) ، في بدو الاسلام الي امر جديد» ؛ «هنگامي كه قائم قيام مي‌كند امري جديد مي‌آورد؛ چنان كه رسول خدا(ص) در آغاز اسلام به امري جديد دعوت كرد.»
[23] یعنی اسلام واقعی و انقلابی به دست ان حضرت در جامعه احیا شده و ریشه هر نوع التقاط و انحراف و انحطاط برچیده خواهد شد! این همان تداوم بعثت نبوی و انقلاب بزرگی است در امتداد تاریخ : «يصنع كما صنع رسول الله يهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله امر الجاهلية و يستأنف الإسلام جديداً»؛«[مهدي] بر طبق شيوه رسول خدا رفتار مي‌كند و آنچه از نشانه‌هاي گذشته باشد، از ميان مي‌برد؛ همان گونه كه پيامبر(ص) نشانه‌هاي جاهليت را از بين برد. پس از ريشه كن ساختن بدعت‌ها، اسلام را از نو پياده و اجرا مي‌كند»[24]
جامعه ای که در صدد قرار گرفتن در مسیر جامعه آرمانی مهدوی و همراهی و نصرت و یاری انقلاب مهدوی است ، باید الگو و نقشه راه خود را نیز از آن اتخاذ کند و هر نوع رفتار و برنامه و سیاست و شعاری برخلاف آن ، محتوم به شکست و انحراف و فروپاشی است ؛ چون همه رویدادها و روندهای جهانی در جهت حاکمیت صالحان و انقلاب جهانی پیش می رود و سعادتمند ملتی است که خود را با آن همراه و هم سنخ سازد! اسلامی که در عصر ظهور ، رکن اصلی پیشرفت و پیروزی است ، همان اسلام انقلابی است که ریشه هر نوع انحطاط و افساد و طغیان را بر می کند و خط بطلانی بر هر نوع سازش کاری و تسلیم و اشرافی گری و انحراف و لا ابالی گری و بی بند و باری است !!
امروزه در عصری قرار داریم که مفاهیم اساسی دینی و بشری دستخوش تحریف و بازی و التقاط شده و حد و اندازه ای هم ندارد و هر روز به بهانه ای سر از گریبان شخصی یا گروهی یا نهادی در می آید ! نگارنده به عنوان کسی که سالیان متمادی است در آموزه های مهدوی مطالعه و پژوهش کرده و آن را به عنوان تراز و معیاری برای صحت و سقم دیدگاه ها و نظریه ها و افکار و آرا می داند ، هر نوع دیدگاه و شعار و بحثی را با آموزه های مهدوی تطبیق داده و بر اساس آن به تجزیه و تحلیل می پردازد و این بهترین و مطمئن ترین راه برای این است که دچار اشتباه و اعوجاج و سوء برداشت نشود!

 

 


 

پی نوشت ها:

[1]  کمال الدين، ج2، ص 369؛ بحارالانوار، ج51، ص 150، ج3

[2]  احتجاج طبرسي، ج2، ص 60؛ بحار الانوار، ج37، ص 209
[3]  تأويل الآيات الظاهرة ؛ ص 343؛ المحجة في ما نزل في القائم الحجه، ص 254
[4] امالي طوسي، ص 352؛ کشف الغمة، ج1، ص 399
[5]  تفسير قمي ج2، ص 425؛ المحجة في ما نزل. .، ص 429

[6]  کافي، ج8، ص 287، ص 209

[7]  تفسير قمي، ج2، ص 366

[8]   منتخب الاثر، ص 472؛ الزام الناصب، ص 228

[9]  کافي، ج1، ص 338؛ الاحتجاج، ج2، ص 449

[10] بحارالانوار، ج51، ص120

[11]  العرف الوردي، ج2، ص 61؛ البرهان، ص 117

[12]  ارشاد مفيد، ج2، ص 384؛ کشف الغمه، ج2، ص 465
[13]  کمال الدين، ج2، ص 371؛ کشف الغمه، ج2، ص 524

[14]  امالي صدوق، ص 632، ج4؛ بحارالانوار، ج51، ص 66524

[15] بحارالانوار، ج52، ص 269، ح 158
[16]  کمال الدين، ج2، ص 411، ج6؛ اثبات الهداة، ج7، ص52

[17]  احتجاج طبرسي، ج2، ص 291؛ بحارالانوار، ج52، ص 281، ح6

[18]  تفسير عياشي، ج2، ص 57، ح49، بحارالانوار، ج52، ص 342

[19]  تفسير عياشي، ج1، ص 183؛ بحارالانوار، ج52، ص 340، ج90

[20]  کشف الغمه، ج2، ص 473

[21] کتاب الغيبه، ص 110؛ المحجة في مانزل. .، ص 377
[22]  البرهان في علامات مهدي آخرالزمان، ص 132

[23] ارشاد مفيد، ج2، ص 384؛ کشف الغمه، ج2، ص 465

[24]  الغيبة نعماني، ص 230، ج13؛ بحارالانوار، ج52، ص 352، ج108



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها