خانه> قرآن و دانشجو >1900


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
لیست کتب اداره مشا...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2073

بازدید مقالات:
6413113

بازدید سوالات:
2580548



عذاب عادلانه منافقان یا عذاب ظالمانه خدا، نقد دکتر سها بازديد: 2094

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


نویسنده «نقد قرآن» در (صفحه 261) با استناد به آیات شریفه سوره بقره: فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضًا وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (۱۰) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (۱۱) أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِن لاَّ يَشْعُرُونَ (۱۲) ترجمه: در دلهایشان (کفار) مرضی است و خدا بر مرضشان افزود و بخاطر تکذیبشان عذابی دردناک خواهند داشت (۱۰) و چون به آنان گفته شود در زمین فساد مکنید می گویند ما خود اصلاحگریم (۱۱) بهوش باشید که آنان فساد گرانند لیکن نمی فهمند (۱۲) ادعا می کند: «در این آیات دو صفت ناشایسته به خدا نسبت داده شده است. اول: مضل (گمراه کننده). در آیه ی ۱۰ گفته شده که کسانی که ایمان نمی آورند در قلوبشان مرض است و خدا هم مرض آنان را می افزاید. که اینکار عین اضلال یا گمراه کردن است. خدای عادل ممکن است کسی را بخاطر گناه مجازات کند اما زمینه ی گمراهی کسی را فراهم نمی کند. قرآن در بسیاری موارد گمراه کردن را به خدا نسبت داده است.

درباره هدایت گری و گمراه سازی از سوی خداوند باید دانست؛ هدایت گری خداوند بنابر یک تقسیم بندی سه نوع می باشد.

نخست: هدایت تکوینی، که در راستای ساختار وجودی همه موجودات است. بر اساس آیه شریفه «ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی» (طه / 50) «پروردگار ما کسی است که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده سپس آن را هدایت فرموده است».

دوم: هدایت تشریعی، که ویژه انسان هاست، بر اساس آیه شریفه «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» (سوره انسان / 3)؛ ما راه را به او نشان داده ایم یا سپاسگزار باشد یا ناسپاس»

سوم: هدایت پاداشی، که ویژه انسان های شایسته و متقیان است. که هدایت و لطف ویژه از سوی خداوند است. بر اساس آیه شریفه «أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون» (بقره / 5) «آنهایند که از هدایتی از جانب پروردگارشان برخوردارند و آنها همان رستگارانند».

در برابر سه نوع هدایت از سوی خداوند، یک گمراهی کیفری از سوی خداوند دامنگیر کافران لجاجت پیشه و منافقان حق ستیز می شود. با این توضیح که خداوند کفار و منافقانی که در قلبشان مرض است و یا فاسقان و تبهکاران را هم در دنیا مجازات می کند و هم در آخرت، یکی از مجازات تبهکاران در دنیا این است؛ که لیاقت بهره مندی از هدایت الهی را به سوء اختیار خودشان از دست دادند و از سوی خداوند در گمراهی بیش تر فرو می روند و این به عنوان مجازات است. بر اساس آیه شریفه « وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِينَ؛(بقره / ۲۶) و جز نافرمانان و تبهکاران با آن گمراه نمی شوند».

در ادامه نویسنده «نقد قرآن» ادعا می کند:

« عملی جرم محسوب می شود که عامل آن از روی عمد و با آگاهی به جرم بودن آن، مرتکب شود. به همین دلیل ما انسانها خطاهای سهوی را جرم نمی دانیم. اصولا تنها راه برای اینکه انسان عملی را خوب یا بد بداند عقل اوست. طبیعی است که اگر انسان عملی را درست بداند به آن عمل می کند و گناهی هم مرتکب نشده است. اما در آیات فوق دقت کنید که خدا کفاری را که فکر می کنند که اصلاح گرند و واقعا هم نمی دانند که عملشان خطاست (آیه ی 12 خط کشیده شده) مورد عذاب قرار می دهد. این ظلمی فاحش است. چه فرقی است بین دو انسانی که یکی عمل واقعا درستی را درست می پندارد و انجام می دهد و انسان دیگری که عمل واقعا نادرستی را صحیح می داند و انجام می دهد. هر دو به قصد انجام کار خیر عملشان را انجام داده اند چرا یکی باید سوزانده شود و دیگری باید پاداش داده شود؟!»

پاسخ:

اشتباه نویسنده «نقد قرآن» این است که این آیات سوره بقره را مربوط به مردمان ناآشنا و خطا کار سهوی تصور کرده است. در حالی که این آیات درباره منافقان سرکرده جریانات انحرافی در جامعه است. که انحرافات بزرگ را جریان سازی می کنند و ادعا می کنند ما برای اصلاح جامعه تلاش می کنیم!! هم چون ادعای آمریکا در فروریختن بمب اتمی در ژاپن و ادعای صلح طلبی و جلوگیری از جنگ افروزی بیش تر!! چنین افرادی که با فریب کاری و دانسته و به طور عمد حق ستیزی می کنند . اما در ظاهر خود را اصلاح گر و مدافع حقوق بشر معرفی می کنند همان منافقانی هستند که در طول تاریخ در برابر پیامبران و راه خدا سنگ اندازی کرده اند اینان از سوی خداوند سزاوار مجازات شدید می باشند.

در حالی که افراد ناآگاه بنابر آیات قرآن مورد لطف و بخشش خداوند قرار می گیرند؛ بر اساس آیه شریفه « مَن عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (انعام /۵۴)؛ و کسانی که کار زشتی را از روی نادانی انجام دهد و سپس پشیمان شود و جبران کند همانا خداوند آمرزنده مهربان است»



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       زرگر : سلام. خدا اجرتون بده. ممنون از زحماتتون.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها