خانه> کلام و دین پژوهی >1868


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
گناهان كبيره
چگونه از ياران اما...
چشم چراني، آثار و ...
رابطه دختر و پسر
احكام نماز و روزه ...
تقويت اراده در انج...
اخلاق پيامبر (4) -...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
نقش قرآن در زندگي ...
لیست کتب اداره مشا...
شوخي هاي پيامبر
جلسه خواستگاري
...

دوستي با نامحرم در...
چه كنم گناه نكنم؟!
دفتر 30 پرسش ها و ...
شيوه هاي کنترل نفس...
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
گرايش دختران آمريك...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
فطريه چيست؟
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دفتر 32 پرسش ها و ...
اخلاق پيامبر(2)- م...
مهارت ارتباط مؤثر ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2218

بازدید مقالات:
8287625

بازدید سوالات:
2653211



شهادت و اجل بازديد: 1440

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


پرسش:آيا فردي كه شهيد مي شود مرگ خود را به جلو مي اندازد يا خير؟ يعني قرار بوده است در همان لحظه بميرد ولي شهيد مي شود؟

پاسخ:

اجل بر دو گونه است: اجل حتمي ؛ كه قابل تغيير نيست. و اجل معلّق كه وابسته به عوامل مي باشد.

خداوند متعال مي فرمايد:« وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَكَ عَلَيْها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى  أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ ؛ و اگر خداوند مردم را بخاطر ظلمشان مجازات مى كرد، جنبنده اى را بر پشت زمين باقى نمى گذارد؛ ولى آنها را تا زمان معيّنى به تأخير مى اندازد. و هنگامى كه اجلشان فرا رسد، نه ساعتى تأخير مى كنند، و نه ساعتى پيشى مى گيرند»

طبق اين آيه شريفه و آيات ديگري كه به همين مضمون هستند ، اجل حتمي نه يك ثانيه پيش مي افتد و نه يك ثانيه تاخير مي كند. بنا بر اين ، زماني كه اجل كسي به تأخير مي افتد يقيناً اجل معلّق است كه تابع مقتضيّات و به خصوص اعمال خود شخص است. يعني خداوند متعال فارغ از مقتضيّات ، براي هر كسي عمري خاصّ معيّن نموده است ، كه وقتي آن لحظه رسيد به صورت طبيعي و بدون هيچ علّت خارجي ، مرگ واقع مي شود. اين اتّفاق زماني رخ مي دهد كه به اصطلاح فلاسفه ، حركت جوهري شخص به آخر رسيده باشد و تمام قواي وجودي او به فعليّت رسيده باشند. امّا ممكن است قبل از رسيدن آن لحظه ، عواملي خارجي رابطه تدبيري روح و بدن دنيايي را از بين ببرند كه در اين صورت گفته مي شود شخص با اجل معلّق مرده است. براي مثال برخي گناهان از عواملي هستند كه موجب مرگ زود رس مي شوند ؛ در مقابل، صله رحم يا دعا كردن باعث مي شود كه اثر عوامل تسريع كننده مرگ از بين برود. لذا وقتي گفته مي شود مرگ كسي به تأخير افتاد به اين معناست كه عامل مرگ زود رس شخص موجود بود لذا آن شخص بايد از دنيا مي رفت ولي عاملي ديگر آن را خنثي نموده مرگ او را به تأخير انداخت.

رسول الله (ص) فرمودند:«الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلِيَّةَ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تَزِيدُ فِي الْعُمُرِ؛ صدقه دفع بلا مي كند و صله رحم عمر را زياد مي كند.»[1]

امام صادق(ع) فرمودند: پدرم مدام مي فرمود:« نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ تُقَرِّبُ الْآجَالَ وَ تُخْلِي الدِّيَارَ وَ هِيَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَ الْعُقُوقُ وَ تَرْكُ الْبِرِّ ؛ به خدا پناه مي برم از گناهاني گه نابودي را تسريع و اجلها را نزديك و سرزمينها را خالي مي كنند و آن گناهان ، قطع رحم ، عقوق والدين و ترك نيكي است.»[2]

نبي اكرم (ص) فرمودند:« صِلَةُ الرَّحِمِ تُوَسِّعُ الْآجَالَ وَ تُنْمِي الْأَمْوَالَ ؛ صله رحم اجلها را توسعه و اموال را رشد مي دهد. » [3]

از اين گونه روايات استفاده مي شود كه اجل معلّق انسانها تا حدّ زيادي وابسته به اعمال خود آنهاست ؛ لذا مي توانند با شناسايي عوامل افزايش و كاهش عمر از طريق روايات اهل بيت(ع) ، زندگي خود را به گونه اي برنامه ريزي كنند كه احتمال عمر طولاني را در مورد خود افزايش دهند. البته روشن است كه كنترل همه عوامل در دست انسان نيست. لذا با تمام برنامه ريزيها ، باز تضمين صد در صد وجود نخواهد داشت..


 

 

 

پی نوشت ها:

[1] بحارالأنوار ، ج 74 ،ص 63

[2] الكافي ،ج2 ،ص448

[3] مستدرك الوسائل،ج15 ،ص250



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها