خانه> پرونده روز >1837


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
شيوه هاي کنترل نفس...
دوستي با نامحرم در...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2114

بازدید مقالات:
6597349

بازدید سوالات:
2591566



نگین قم، کریمه اهل بیت (ع) بازديد: 2192

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


1. افتخار قمى ها به حضور حضرت معصومه علیهاالسلامدر شهر قم

هنگامى كه خبر ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به ساوه و بيمارى ايشان، به شيعيان اشعرى قم رسيد، آنها تصميم گرفتند به استقبال حضرت معصومه علیهاالسلام بروند و از آن حضرت جهت تشريف فرمايى به قم دعوت كنند. در ميان آنها موسى بن خزرج بن سعد اشعرى حضور داشت. او وقتى به كاروان حضرت معصومه علیهاالسلام رسيد، مهار شتر ايشان را گرفت و به قم آورد و در خانه خود مهمان نمود. حضرت معصومه علیهاالسلام شانزده يا هفده روز در خانه موسى بن خزرج بسترى بودند تا از دنيا رفتند.[1]

 

2. محل سكونت حضرت

حضرت معصومه علیهاالسلام پس از ورود به قم در منزل موسى بن خزرج اقامت گزيدند. اين منزل به همين دليل از دير  زمان مورد توجه شيعيان قرار دارد و هم اكنون نيز با نام «ستيه» زيارت گاه مشتاقان آن حضرت مى باشد.[2] نام ديگر اين محل «بيت النور» است كه برخى به اشتباه آن را بيت التنور ناميده اند. با اين توجيه كه ايشان در مدت اقامت در آنجا نان مى پخته اند. اما با توجه به بيمارى حضرت در مدت اقامت و مهمان نوازى قمى ها اين توجيه، پذيرفتنى نيست.[3]

 

3. مرقد مطهر حضرت

قبر شريف حضرت معصومه علیهاالسلام در زير ضريح فعلى داخل يك سرداب (زيرزمين) واقع شده و در آن سرداب بعد از حضرت معصومه علیهاالسلام بانوان جليل القدر ديگرى در جوار حضرت دفن شده اند كه عبارتند از:

الف) زينب دختر امام جواد علیه السلام ؛

ب) امّ  محمد نوه امام جواد (دختر موسى بن جواد علیه السلام )؛

ج) ميمونه نوه امام جواد (دختر موسى بن جواد علیه السلام )؛

د) بُرَيهيه نوه امام جواد (دختر موسى بن جواد علیه السلام )؛

ه) امّ 

و) ام  حبيب كنيز يكى از نوادگان حضرت جواد علیه السلام (پسر نوه امام جواد ـ محمد بن احمد بن موسى الجواد)[4]

پس مناسب است در زيارت حضرت معصومه علیهاالسلام آن مخدرات و بانوان بزرگ نيز اينگونه زيارت شوند «السلام عليكُنّ يا بناتَ رسول اللّه » يا بگوييم: «السلام على رسول اللّه  و على ذرية رسول اللّه».

امامزادگان ديگرى كه تا سال 3855  ه. ق در مقبره حضرت معصومه علیهاالسلام خارج سرداب دفن شده اند چندين نفر هستند:

الف. امامزاده حسين نواده پنجم امام صادق علیه السلام ؛

ب. امامزاده حمزه از نوادگان امام سجاد علیه السلام ؛

ج. امامزاد ابوجعفر از نوادگان امام سجاد علیه السلام ؛

د. امامزاده ابوالقاسم از نوادگان امام سجاد علیه السلام ؛

ه. امامزاده على بن حمزه از نوادگان امام سجاد علیه السلام ؛

و. امامزاده ابوعلى از نوادگان امام سجاد علیه السلام ؛

ز. امامزاده ابوجعفر ثانى؛

ح. امامزاده ابومحمد از نوادگان امام سجاد علیه السلام ؛

و... [5]

اولين سايه بان مقبره شريف حضرت معصومه علیهاالسلام را خاندان اشعرى بنا نمودند. حضرت زينب دختر امام جواد علیه السلام نيز گنبد و بارگاهى با آجر و سنگ و گچ بر روى مرقد مطهر ساخت و در هر دوران صحن و سراى حضرت پرشكوه تر گشت تا اينكه در زمان صفويّه گسترش حرم به اوج خود رسيد و حرم فعلى از آثار همان دوره است.

 

4. سيره بزرگان

مرحوم آيه اللّه  مرعشى نجفى قدس سره ـ كه در ابتداى كتاب، حكايت اقامت ايشان در قم گفته شد ـ در مدت شصت سالى كه در شهر مقدس قم اقامت داشتند سحرها اولين زائر حضرت معصومه علیهاالسلام بودند. ايشان در طول سال ـ چه شب هاى سرد زمستان و چه شب هاى كوتاه تابستان ـ قبل از اذان صبح در پشت در حرم به انتظار مى ايستادند تا پس از باز شدن درها اولين زائر حضرت باشند.

مرحوم علامه طباطبايى قدس سره غروب هاى ماه رمضان با پاى پياده با كهولت سن به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام مى آمدند و با بوسه بر ضريح حضرت معصومه علیهاالسلام روزه خود را افطار مى نمودند، سپس به خانه رفته و غذا مى خوردند.[6]

وقتى در عصر مرجعيت عامه حضرت آيه اللّه  العظمى بروجردى قدس سره شاه عربستان به ايران آمده بود و توسط سفير عربستان تقاضاى ملاقات با ايشان را نمود، آقا اجازه نفرمودند. اطرافيان گفتند مصلحت است كه شما اجازه ملاقات بدهيد، ايشان فرمودند: او وهابى است اگر به قم بيايد به زيارت حضرت معصومه علیهاالسلام نمى رود و اين، هر چند غيرمستقيم، توهينى به ساحت ملكوتى حضرت است.[7]

مرحوم ملاصدرا حكيم متألّه صاحب كتاب اسفار اربعه مدتى در روستاى كهك قم سكنا گزيد و در آن حين به تحقيق و تأليف پرداخت. از ايشان نقل شده است: هرگاه مشكل علمى و مسئله غيرقابل حلّى برايم پيش مى آمد از كهك به قم و حرم حضرت معصومه علیهاالسلام مى آمدم و با توسل به حضرت معصومه علیهاالسلام مسئله و مشكلم حل مى شد.[8]

 

5. پرسش و پاسخ

در حديث امام صادق علیه السلام آمده است: هر كس حضرت معصومه علیهاالسلام را در قم زيارت كند «وَجَبَتْ لَهُ الجنّة»؛[9] «بهشت بر او واجب مى شود»؛ اين سؤال به ذهن مى رسد كه معنى «بهشت بر او واجب مى شود» چيست؟ در حالى كه ممكن است زائر گنهكار باشد.

عده اى اين وجوب را به معنى سزاوار بهشتى بودن تلقى كرده و مى گويند: اگر كسى بر اثر گناه و مسائل ديگر مانعى براى خود ايجاد نكند، با زيارت سزاوار بهشت خواهد بود. اشكال اين گونه معنا نمودن آن است كه طبق آن، زيارت حضرت داراى امتياز و فضيلت خاصى نمى گردد در حالى كه ظاهر حديث نوعى امتياز و امتنان براى زائر آن حضرت استت.

نظر صحيح آن است كه معنى اين حديث، همانطور كه از ظاهرش نيز برمى آيد آن است كه با زيارت حضرت معصومه علیهاالسلام بهشت بر شخص واجب مى شود و او قطعا اهل بهشت خواهد بود.

همانگونه كه ظاهر روايت بيان فضيلت حضرت است نه بيان فضيلت زائر، به اعتبار اينكه معمولاً زائران ايشان شيعه اثنى عشرى هستند، بنابراين فضيلت زيارت به اعتبار خود زيارت شونده است و اين ثواب بزرگ ـ با توجه به كرامات ذاتى و نفسانى حضرت معصومه علیهاالسلام  و فضايل اكتسابى آن حضرت مانند جهاد و هجرت و دفاع از ولايت و مسائل ديگرى كه بر ما پوشيده است ـ از طرف خداوند به ايشان عنايت گرديده است. پس بنابراين زيارت حضرت معصومه در حالى كه زائر عارف به حق حضرت باشد به منزله توبه از گناه يا مستلزم شفاعت قطعى ايشان است و شناخت حق و منزلت ايشان نيز مطالبى است كه در شأن و عظمت ذاتى و اكتسابى حضرت در اين نوشتار ذكر نموديم. در نتيجه زائر حضرت حتما وارد بهشت خواهد شد حتى اگر با تحمل برخى سختى ها در مواقف دنيا، برزخ و قيامت جهت پاك شدن باشد

  

 


 

پی نوشت ها:

[1] بحارالانوار، ج 60، ص 219.

[2] ستيه، مخفف سيّده؛ به معناى خانم است.

[3] اين محل در خيابان انقلاب ميدان مير ابتداى 45مترى عمارياسر قرار دارد.

[4] بحارالانوار، ج 60، ص 220ـ229 ؛ منتهى الامال، ج 2، ص  162

[5] گنجينه آثار قم، فيض، ج 1، ص 392ـ391.

[6] مجله پيام انقلاب، شماره 123، ص 273.

[7] حضرت معصومه چشمه جوشان كوثر، محمد محمدى اشتهاردى.

[8] فوائد الرضويه، ص 380 ؛ حاشيه اسفار، ميرزا على اكبر حكمى يزدى، بحث اتحاد عاقل و معقول.

[9] بحارالانوار، ج 60، ص 228.



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها