خانه> احكام و فلسفه احکام >160


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
احكام نماز و روزه ...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
شيوه هاي کنترل نفس...
امام خميني(ره) و غ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2090

بازدید مقالات:
6486501

بازدید سوالات:
2584780



همه شرايط وضو بازديد: 19983

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


شرايط وضو چيست؟
1. آب وضو پاك باشد.
2. آب وضو مطلق باشد (مضاف نباشد).
3. آب وضو مباح باشد (غصبى نباشد).
4. ظرف آب وضو مباح باشد.
5. ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.
6. اعضاى وضو پاك باشد.
7. براى وضو گرفتن وقت باشد.
8. به قصد قربت باشد.
9. ترتيب را رعايت كند.
10. پى در پى باشد.
11. در كارهاى وضو از ديگرى كمك نگيرد.
12. استعمال آب براى او مانعى نداشته باشد.
13. مانعى از رسيدن آب بر اعضاى وضو نباشد.
 



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       م.ا : سلام یه سوال داشتم اگه موقع وضو مثلا بازوی انسان نجس باشد و فرد هم بداند وضو صحیح است و اگر هم صحیح است می توان با ان نماز خواند
       پرسمان : اگر آب به بازو نرسيده و به بقيه دست سرايت نكرده وضو صحيح است و اگر نجاست آن مربوط به خون زخم يا خون كمتر از يك سكه كوچك است، نماز با آن صحيح است و الا نماز صحيح نيست. موفق باشید.

       ستاره : خيلى خوب بود

       احمد : باسلام خدمت شما مطالب بسيار مفيد و متنوعي بود با تشكر

       م.ه. : من می خواهم بدانم وضو برای پاکیزگی است یا یک عمل نمادین از پاکیزگی و طهارت؟ اگر برای پاکیزگی است که با صابون بهتر تمیز میشویم اما اگر فقط یک عمل نمادین است پس چه ایرادی دارد که با لاک ناخن هم وضو بگیریم؟ لاک ناخن قابل شستشو است و تمیز میشود و خودش هم نجس نیست که بگوییم عین نجاست است و باید از روی ناخن پاک شود. من فکر میکنم در قدیم چون نظافت کردن کم بوده خداوند برای نظافت مردم فرمان وضو داده اند و نمی دانم در کجا هم گفته شده که چیزی مانع رسیدن آب به اعضا نباشد که فکر میکنم این هم برای نظافت و پاک کردن اعضا از هر جرم خارجی بوده اما الان که صابون هست آیا لاک ناخن هم باید پاک شود؟؟؟
       پرسمان : وضو گرفتن براي انجام عبادت الهي مانند نماز لازم است حتي اگر شخص تازه حمام بوده باشد. قبل از اينكه به حكمت اين حكم بپردازيم توضيح مختصري راجع به اصل فلسفه احكام ذكر مي نماييم تا مساله روشن تر گردد. مقصود از فلسفه حكم اين است كه چرا خداوند بر موضوع مفروضي فلان حكم را داده است . در اين رابطه بايد چند نكته را در نظرداشت : اولا : فلسفه همه احكام و جزييات آنها به طور تفصيلي روشن نيست و آگاهي از آن دانشي فراتر از تنگناهاي معارف عادي بشري مي طلبد .ليكن بطور اجمال روشن است كه همه احكام الهي تابع مصالح و مفاسد واقعي در متعلق آنهاست . بنابراين در صورتي كه فلسفه حكمي را بالخصوص ندانيم بنابر قاعده كلي فوق از آن بايد پيروي كرد .زيرا يقين به وجود مصلحتي در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد . ثانيا : درجست و جوي فلسفه احكام نبايد هميشه به دنبال علوم تجربي رفت ودليلي مادي يا بهداشتي برايش جست و جو نمود. اين فرايند كه همواره در پي يافتن مصلحت يا مفسده اي طبي يابهداشتي باشيم برخاسته ازنگرشي مادي گرايانه است . در حالي كه بسياري از احكام مصالحي معنوي دارند كه در حوزه هيچ يك از علوم بشري قابل تحقيق نيست ودانشمندان علوم تجربي با متد تجربي خود قادر به حكمي نفيا يا اثباتا پيرامون آن نيستند و يااگر نظري بدهند بسيار سطحي است و چه بسا مساله حكمتي برتر و بالاترداشته باشد . چنان كه در مورد تيمم شايد هيچ حكمت بهداشتي در برنداشته باشد لكن يكي از اسباب تطهير به شمار مي رود كه اين نشان دهئده اين است كه منظور از تطهير در درجه اول تطهير معنوي و روحي است. خداوند متعال در آيه 6 سوره مائده بعد از بيان حكم تيمم مي فرمايد «ولكنْ يُريد لِيُطهِّركم» يعني منظور خداوند از حكم تيمم آن است كه شما تطهير(پاكيزه) شويد. با اين مقدمه مشخص مي شود كه انچه براي عبادت خدا اصالت دارد تطهير است. تطهير داراي دو جنبه ظاهري و باطني است. تطهير باطني به خاطر مصالح معنوي و تعبدي و بر اساس دستور الهي و در قالب نيت قرب الهي شكل مي گيرد نه شستشوي ظاهري. اگر چه حمام رفتن تطهير ظاهري را مهيا مي كند لكن تطهير ظاهري براي رسيدن به قرب الهي كفايت نمي كند و انسان به وسيله وضو يا غسل بانيت عبادت الهي و بر اساس دستور خداوند مي تواند علاوه بر تطهير ظاهري، تطهير معنوي را نيز در وجود خويش محقق نموده تا لايق عبادت الهي گردد. در ادامه به بعضي از اسرار وضو اشاره مي نماييم تا با ظرايف احكام الهي بيشتر اشنا شويم. درباره فلسفه وضو به طور خلاصه مي توان مطالب زير را بيان كرد : 1. طهارت و پاكيزگي ظاهري، 2- طهارت باطني ؛ چون شخص وضو گيرنده ، وقتي به نيت عبادت و اطاعت خداوند وضو مي گيرد قهراً در مسير طهارت باطني و عبوديت خداوند گام برمي دارد. 3- وضو عملي است كه از سر تا قدم انسان را در برمي گيرد وشستن و مسح اعضا، نوعي تذكر و يادآوري به او در مورد مسووليت اعضاو جوارح است. 4- تقويت روحيه بندگي و تعبد . از جهت اسرار وضو گفتني است؛ شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها در وضو رازى دارد: شستن صورت در وضو يعنى خدايا هر گناهى كه با اين صورت انجام دادم ، آن را شستشو مى كنم كه با صورت پاك به جانب تو عبادت كنم و با پيشانى پاك سر بر خاك بگذارم . شستن دستها در وضو يعنى خدايا از گناه دست شستم ، و گناهانى را كه با دستم مرتكب شده ام ، دستم را تطهير مى كنم . مسح سر در وضو يعنى خدايا از هر خيال باطل و هوس خام كه در سر پرورانده ام سرم را تطهير مى كنم و آن خيالهاى باطل را از سر به دور مى اندازم . مسح پا يعنى خدايا من از جاى بد رفتن پا مى كشم و اين پا را از هر گناهى كه با آنها انجام داده ام تطهير مى كنم بنابراين حكمت مسح سر وپا اين است كه اولا, اين دو عضو، حتّى به اندازه يك مسح و دست كشيدن، مورد توجه قرار گرفته و پاكيزه شوند. ثانيا - نمازگزار بداند كه بايد سر خود را - كه محل افكار و عقايد و انديشه‏ها است - براى نماز پاكيزه كند و پاى خود را هم كه وسيله حركت به سوى اهداف الهى است، تطهير نمايد و از حركت در مسير غلط باز دارد. اين است كه نمازگزار براى رسيدن به خدا، بايد از سرتا به قدم پاك و درست و منزه شود: «ان الصلاة تنهى عن الفحشاء و المنكر»(عنكبوت (29). اگر كسى بخواهد نام مبارك حق تعالى را بر زبان آورد، بايد دهان را تطهير كند. مگر مى شود با دهان نا شسته انسان نام خدا را ببرد، بايد دهان را با آب مضمضه كند و بشويد. اين گوشه اى از اسرار وضو گرفتن است . اگر ما مى بينيم از نماز لذت نمى بريم براى آن است كه به اين اسرار آشنا نيستيم . آنها كه از عبادت لذت مى برند چيزي را به اين عبادت تبديل و تعويض نمى كنند. مرحوم ابن بابويه نيز از امام هشتم نقل فرموده است كه امام رضا - سلام الله عليه - به يكى از شاگردانش به نام محمد بن سنان مرقوم فرمود: «ان عله الوضوء التى من اجلها صار على العبد الوجه والذراعين و مسح الرأس و القدمين . فلقيامه بين يدى الله تعالى واستقباله اياه بجوارحه الظاهره و ملاقاته بها الكرام الكاتبين . فيغسل الوجه للسجود والخضوع ويغسل اليدين ليقلبهما و يرغب بهما ويرهب ويتبتل و يمسح الراس والقدمين لانهما ظاهران مكشوفان يستقبل بهما كل حالاته وليس فيهما من الخضوع والتبتل ما فى الوجه و الذراعين». فرمود سر وضو گرفتن و غسل و مسح اين است كه انسان با اعضاى پاك متوجه خداى سبحان گردد. آيا مى شود انسان با چشم گناه بكند و با همان چشم و صورت متوجه خدا بشود؟ بنا براين , طهارت كه هما ن وضو, غسل وتيمم باشد براي پا كيزگي ومقدمه رسيدن به كمال وخداوند است . براي مطالعه بيشتر مراجعه كنيد به حكمت عبادات/ آيت الله جوادي املي

       افتخاری : وبلاگ جالبی دارید به وبلاگ من هم سری بزنید
       پرسمان : با تشکر از ابراز نظرتان و عرض پوزش، از درج لینک یا معرفی دیگر سایت ها معذوریم. موفق باشید.

       hellboy... : با عرض سلام .در مورد جن ها بحثی بکنید. متشکرم
       پرسمان : ضمن تشکر از ابراز نظرتان می توانید با جستجو در بانک بزرگ پرسش و پاسخ این سایت http://porseman.org/q سوال و جواب های مرتبط با موضوع «جن» را بیابید.

       ali.ghorchian... : عالی بود

       سميه : سلام ولي بعضي از اين اخوندهاي محترم بعضي اوقات يه شرايطي براي وضو مي گن كه ديگه... بعد وقتي كه مي ري مي پرسي ميگن نه همچنين شرطي لازم نيست و باعث باطل شدن نمي شه مثلا يه موردي كه الان يادم افتاد اين بود كه اگر در مورد مسح كشيدن سرتون رو همزمان خم كنيد وضو باطل است اگر با سر انگشت مسح بكشيد باطل است

       z : خیلی خلاصه بود بهتر بود در مورد این که چگونه صحیح وضو بگیریم هم می نوشتند .

       ناشناس : با اهداء سلام وتحیت حضور سید مجتبی حسینی مطالب مفید وخیلی خلاصه وکلی بود همیشه موفق باشید. خدانگهدار

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها