خانه> تاريخ و سيره >156


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
شيوه هاي کنترل نفس...
دوستي با نامحرم در...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2114

بازدید مقالات:
6597316

بازدید سوالات:
2591566



مصحف فاطمه (س) بازديد: 15067

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


يك. چيستي مصحف‏
كلمه «مُصْحَف»، اكنون بيشتر به معني «قرآن» به كار مي ‏رود؛ اما در لغت به معني مجموعه برگه ‏هايي است كه ميان دو جلد، جمع آوري شده است و امروزه «كتاب» خوانده مي ‏شود.سيد محمدرضا حسيني جلالي، تدوين السنة الشريفه، ص 76. بنابرين، منظور از «مصحف فاطمه» كتاب آن حضرت است كه در بعضي از رويات اهل سنت نيز به آن اشاره شده است. راوياني چون «ابي ابن
كعب» وجود كتابي نزد حضرت فاطمه ‏عليها السلام را تاييد كرده است.اسعد عبود، صحيفة الزهراعليها السلام، صص 56 - 58.
بدين ترتيب سخن كساني مانند يجي در مواقف و جرجاني در شرح مواقف و ابو زهره در كتاب امام صادق ‏عليه السلام - كه مدعي اند، شيعه به قرآني منسوب به فاطمه‏ عليها السلام كه غير از قرآن رايج ميان مسلمانان است، اعتقاد دارد نادرست است و در عدم رجوع به رويات شيعه و نيز عدم دقّت در معني مصحف ريشه دارد.هاشم معروف الحسني، سيرة الائمة الاثني عشر، ج 1، ص 98
و 99.

درباره ماهيت ين مصحف در منابع شيعي، رويات فراوان وجود دارد. در ين احاديث، محتوا، حجم، زمان و كيفيت نگارش مصحف بيان شده است. البته در نگاه ابتدايي، اختلافاتي ميان اين روايات ديده مي ‏شود؛ ولي با اندكي دقت، قابل توجيه است.مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، (تهران: دارالكتب الاسلاميه)، ج 26، ص 38 - 48. بعضي از روايات، مطالب آن را غير از مطالب قرآن دانسته‏ اند.
همان، ص 38 و 39.
بر اساس شماري از احاديث در اين كتاب، مطالبي چون وصيت حضرت زهرا عليها السلام‏همان، ص 43.، مصيبت‏هاي فرزندان آن حضرت در طول زمان‏همان، ص 41.، پيشگويي حوادث آينده‏همان، ص 44. و تمام پادشاهاني كه بر زمين حكم خواهند راندسيدمحمدرضا حسيني جلالي، تدوين السنة الشريفه، ص 77، نوشته شده است.
دسته‏ اي از رويات نيز از اشتمال اين مصحف، بر تمام احكام حلال و حرام، سخن به ميان آورده است‏بحارالانوار، ص 37.. بر اساس بعضي از احاديث، امام صادق ‏عليه السلام حوادث تاريخ‏ي چون ظهور زنديقان را پيشگويي و گفتارش را به مصحف فاطمه، مستند كرده است.بحارالانوار، ص 44.
اين رويات با هم ناسازگار نيست؛ زيرا ممكن است همه مطالب ياد شده در آن مصحف، وجود داشته و هر روايت بخشي از محتوي آن را بيان كرده باشد.

دو. كيفيت نگارش مصحف‏
مهم‏ترين مطلب درباره اين مصحف، زمان و كيفيت نگارش آن و مسئله ارتباط حضرت زهراعليها السلام با جبرئيل و ديگر فرشتگان الهي است. در چند روايت، آمده است: پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه وآله مطالب را املا مي ‏كرد و امام علي ‏عليه السلام مى ‏نوشت.همان، ص 41 و 42 و 49.

درباره سبب انتساب مصحف به فاطمه‏ عليها السلام، مى‏ توان گفت: آن كتاب نزد آن حضرت نگه‏داري مى ‏شد و يا او واسطه رسيدن بعضي از مطالب، به دست امام على‏ عليه السلام بوده است.
در بعضي از روايات، مصحف، ره ‏آورد املا و وحي مستقيم خداوند بر حضرت زهرا عليها السلام دانسته شده است‏همان، ص 39.. بر اساس رويات ديگر، بعد از وفات پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله، خداوند فرشته‏ اي را نزد آن حضرت مى ‏فرستاد تا در غم پدر، دلداري اش دهد و وي را از مكان و جايگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره مطالب مختلف به گفت ‏و گو بنشيند. حضرت فاطمه ‏عليها السلام سخنان آن فرشته را به امام على‏ عليه السلام منتقل مى‏ كرد و آن حضرت آنها را به نگارش در مى‏ آورد.همان، ص 44 و 48. روايتي اين فرشته را جبرئيل ‏عليه السلام معرفي كرده است.همان، ص 42.
ميان اين احاديث نيز ناسازگاري وجود ندارد؛ زيرا مى‏ توان گفت خداوند به وسيله فرشته ا‏ي از فرشتگان خود (جبرئيل)، با آن حضرت سخن گفته است و فاطمه زهراعليها السلام بخشي از اين كتاب را به مطالب دريافتي از پدر بزرگوار خود و بخشي ديگر را به مطالب جبرئيل اختصاص داده بود.

سه. امكان نزول جبرئيل‏
اشكال ديگر رويات دسته اخير، قطع وحي پس از رسول اكرم است. به عبارت ديگر مسلمانان معتقدند آن حضرت، خاتم پيامبران است و بعد از وفات ايشان، ارتباط ميان زمين و آسمان قطع و وحي منقطع گشته است. حال چگونه فرشته بر حضرت زهرا عليها السلام نازل شده و با آن بزرگوار گفت و گو كرده است؟
در پاسخ بدين اشكال، گفتني است: طبق آيات قرآن، نزول فرشته الهي و ارتباط خداوند با غير پيامبران، از طريق فرشتگان و وحي امكان‏پذير است؛ چنان كه آيات بسياري از ارتباط فرشته با حضرت مريم سخن مى ‏گويدآل عمران (3)، يات 42 و 43 و 45. و خداوند ارتباط خود با مادر حضرت موسي را وحي مى‏ خواند.قصص (28)، يه 7. وقتي امكان اين ارتباط با زناني چون مادر حضرت موسي و حضرت مريم پذيرفته شد، امكان و وقوع آن درباره حضرت فاطمه زهرا عليها السلام - كه از سوي پيامبر اكرم سرور همه زنان در همه زمان‏ها معرفي شده است به طريق اولي پذيرفتني مى‏ نمايد. منظور از انقطاع وحي و قطع ارتباط زمين و آسمان بعد از پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه وآله، قطع ارتباط ميان خداوند و فردي به عنوان پيامبر و مأمور ابلاغ است؛ نه عدم امكان ارتباط زمينيان با خداوند و فرشتگان. بر اساس روايات شيعه، نوعي ارتباط ميان امامان معصوم و خداوند وجود دارد.بحارالانوار، ج 26، ص 66 و 97. در روايات اهل سنت نيز بعضي از افراد «مُحَدَّث» معرفي شده‏ اند؛ يعني، كساني كه با فرشتگان الهي نوعي ارتباط دارند و از آنها حديث دريافت مى ‏كنند.اعيان الشيعه، ج 1، ص 314 و 315.

چهار. مصحف نزد چه كسي است؟
براساس رويات شيعه، اين مصحف در زمان‏ هاي مختلف، نزد امامان معصوم بوده است و از امامي به امام ديگر رسيده و جز آن بزرگان، كسي بدان دسترسي نداشته است. آنان با استفاده از آن، حوادثي را پيشگويي و احكامي را بيان كرده ‏اند.بحارالانوار، ص 48 - 38.
در پايان گفتني است: كتاب ‏هايي كه اخيراً با عنوان صحيفة الزهرا منتشر شده،مانند: اسعد عبود، صحيفة الزهراعليها السلام ؛ جواد قيومي اصفهاني، صحيفة الزهراعليها السلام. با مصحف فاطمه تفاوت دارد؛ زيرا در اين كتاب‏ها عمدتاً دعاهاي منسوب به آن حضرت ‏عليها السلام به چشم مي ‏خورد؛ نه آنچه در رويات درباره مصحف فاطمه بيان شده است.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       nabipoor : سلام.طاعاتوعباداتتون موردقبول حق ازمطالبی که نوشتیدازشماکمال تشکررادارم

       احمد : من متن را كپي كردم توي ورد؛ كه بعدا بخوانم. و از اينترنت بروم بيرون. فقط در مورد اينكه ديدم شخصي نوشته: "قرآن يا حديث". عرض كنم: قرآن؛ كارش با حديث؛ فرق دارد. اما افرادي كه در قلوبشان ضيغ است؛ اين را از مردمان پنهان كرده اند. پنهان كه خير؛ خودشان هم نميدانند. اما؛ هشتمين امام؛ علي ابن موسي فرموده اند؛ اگر در غير از قرآن؛ هدايت بجوئي؛ گمراه خواهي شد. و اين كار هركسي نيست. و متأسفانه؛ افراد نادان؛ ناتواني خودشان را؛ بسط و نسبت ميدهند؛ به قرآن. برايشان هم مهم نيست كه مشمول آيه مربوطه شوند: "من يكسب خطيئه او اثم ثم يرم به بريئا فقد احتمل بهتانا و اثما مبينا".

       قرآن یا حدیث؟ : بهتر نیست ما به جای سیروسفر توی توهمات به قرآن مراجعه کنیم و به آیات قرآن پناه ببریم. شاید توی دلتون بهم ناسزا بگید ولی اینها توهماتی بیش نیست و قرآن کتاب کاملی است و اگر ما مسلمانیم پس کتاب ما قرآن است و هیچ کتابی جز این وجود ندارد(کمی منطقی باشیم به این نتیجه می رسیم). این روایات را نیز امثال شما مگر باور کنند
       پرسمان : از ابراز نظرتان ممنونيم ولي كاش علمي و مستدل انتقاد مي كرديد تا ما هم بتوانيم خدمتان باشيم!

       ناشناس : IN THE NAME OF GOD.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها