خانه> احكام و فلسفه احکام >150


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
عجم، دشمن اهل بيت؟...
علامت قبولي توبه
گناهان كبيره
چگونه از ياران اما...
چشم چراني، آثار و ...
رابطه دختر و پسر
احكام نماز و روزه ...
تقويت اراده در انج...
اخلاق پيامبر (4) -...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
لیست کتب اداره مشا...
جلسه خواستگاري
...

چه كنم گناه نكنم؟!
دوستي با نامحرم در...
دفتر 30 پرسش ها و ...
چگونه با تقوي شوم
شيوه هاي کنترل نفس...
همه شرايط وضو
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
گرايش دختران آمريك...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دفتر 32 پرسش ها و ...
اخلاق پيامبر(2)- م...
مهارت ارتباط مؤثر ...
خاطره اي جالب از ز...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2217

بازدید مقالات:
8198296

بازدید سوالات:
2649605



جاهل قاصر و جاهل مقصر بازديد: 10435

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


سوال: معني جاهل قاصر و مقصر چيست؟
 

جواب: «جاهل قاصر» كسي است كه در تحصيل علم كوتاهي نكرده است؛ يعني، در شرايطي بوده است كه امكان دسترسي به حكم خدا براي او وجود نداشته و يا خود را جاهل نمي داند و احتمال بطلان اعمالش را نمي ‏دهد. «جاهل مقصر» كسي است كه در تحصيل علم كوتاهي كرده است؛ يعني، امكان آموختن و ياد گرفتن احكام الهي را داشته؛ ولي آنها را ياد نگرفته است. جاهل قاصر در برخي موارد، مورد عقاب و عذاب خداوند قرار نمي ‏گيرد؛ ولي جاهل مقصر سزاوار آن است.

 

منبع: فرائد الاصول، ج 2، صص 374-379؛ التنقيح في شرح العروة الوثقي (كتاب الاجتهاد و التقليد) مسأله 16، صص 195-202.
 



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       نیما : جاهل قاصر چه کوتاهی کرده که در برخی موارد مورد عقاب قرار می گیرد در سایت ویکی فقه نوشته بود علما اتفاق دارند که عقاب نمی شود

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها