خانه> اخلاق و عرفان >1485


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
عجم، دشمن اهل بيت؟...
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
علامت قبولي توبه
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
جلسه خواستگاري
...

چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
لیست کتب اداره مشا...
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
دفتر 30 پرسش ها و ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
دوستي با نامحرم در...
شيوه هاي کنترل نفس...
اخلاق پيامبر(2)- م...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2161

بازدید مقالات:
6908276

بازدید سوالات:
2607980



پيامبر رحمت بازديد: 1008

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


رحمت و مهرورزي، يکي از زيباترين آموزه  هاي اخلاقي است که نقش سازنده و مؤثري را جهت گرايش انسان ها به سوي حق و عدالت، ايفا مي کند و در بسياري از موارد، ارتباطات را صميمي تر کرده، آتش کينه ها و اختلافات را خاموش مي سازد.

امام علي عليه السلام مي فرمايد: «دل هاي انسان ها، بيگانه و نامأنوسند و هر کس از راه مهرورزي و محبت، وارد شود، با آنها الفت مي گيرد».(1)

پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله به عنوان کامل ترين اسوه راستين بشريت، نسبت به تمام مردم، صميمي و مهربان بود. آن بزرگوار با داشتن اين خصلت ستودني، توانست در طول 23 سال، دل هاي بسياري را شيفته مکتب خويش کند و از منجلاب ضلالت به صراط مستقيم، هدايت نمايد. قرآن کريم در اين زمينه مي فرمايد: «و ما ارسلناک الّا رحمةً للعالمين؛ ما تو را جز رحمتي براي جهانيان نفرستاديم».(2)

پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله مي فرمايد: «اگر مهرباني و ملاطفت به صورتي مجسّم شود، آن چنان زيباست که خداوند مخلوقي زيباتر از آن را نيافريده است».(3)

ابراز محبت و مهرورزي رسول خدا صلي الله عليه وآله نه تنها شامل خانواده، دوستان و اهل ايمان مي شد، بلکه مخالفان نيز از اخلاق نرم و شفقت آميز آن بزرگوار، بهره مند مي شدند. در اين نوشتار به نکاتي چند در اين زمينه اشاره مي کنيم.

 

مفهوم رحمت

صفت رحمان، اشاره به رحمت عمومي خداوند دارد كه شامل دوست و دشمن و مؤمن و كافر، نيكوكار و بد كار مي‌شود و باران رحمت بي حسابش، همه را فرا مي گيرد و همه بندگان از مواهب گوناگون حيات بهره مندند؛ ولي رحيم اشاره به رحمت خاص دارد كه ويژه بندگان صالح و مؤمن است. از اين رو، رحمان در همه جا مطلق، اما رحيم به صورت مقيد آمده است؛ «و كان بالمؤمنين رحيما».(4) امام صادق مي فرمايد: «الرحمن بجميع خلقه، الرحيم بالمؤمنين خاصه؛ رحمن شامل تمام مخلوقات و رحيم مخصوص مؤمنان است».(5)

رحمت الهي، معنا و مفهوم وسيعي دارد؛ «رحمتي وسعت كلِّ شَي؛(6) بلكه خداوند متعال، رحمت را بر خودش فرض و لازم كرده است؛ «كتب ربكم علي نفسه الرحمه».(7)

 

پيامبر رحمت

خداوند خطاب به پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله مي فرمايد: «وَ ما اَرسَلناكَ الا رحمه للعالمين؛(8) تو را به عنوان رحمه للعالمين مبعوث كرديم». همان طور كه رحمانيت خداوند، صفت عامه اوست و همه انسان ها - اعم از مؤمن و كافر - را شامل مي شود، پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله هم براي همه انسان ها در همه اعصار و تمامي مكان‌ها، رحمت است.

در دنياي امروز كه فساد و تباهي و ظلم و بيدادگري از در و ديوار آن مي بارد و آتش جنگ ها از هر سو شعله ور است و چنگال زورمندان، حلقوم مستضعفان را مي فشارد، مفهوم رحمه للعالمين، از هر وقت ديگر، آشكارتر است. چه رحمتي از اين بالاتر كه اين پيام آور، برنامه و آييني آورده كه پاياني بر همه اين ظلم ها و بدبختي‌ها و سيه روزي هاست و سرانجامش، حكومت صالحان است؛ «و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون؛(9) ما بعد از تورات، در زبور داوود نوشتيم كه بندگان نيكوكار من، وارث زمين مي شوند و بعد فرمود: «وَ ما اَرسَلناکَ الا رحمه للعالمين؛(10) ما تو را جز براي رحمت جهانيان نفرستاديم».

 

پيامبر، مانع عذاب الهي

«وَما کان الله ليعذبهُم وَ أَنتَ فيهم؛(11) هيچ گاه خداوند آنها را عذاب نمي کند؛ مادامي‌که تو در ميان آنها هستي».

وجود با برکت پيامبر صلي الله عليه وآله مانع عذاب گنه کاران و کفار است. از امير المؤمنين عليه السلام فرمود: «در روي زمين، دو وسيله امان از عذاب الهي است؛ يکي وجود رسول خدا صلي الله عليه وآله که از دنيا رحلت کرد و ديگري استغفار است؛ پس به آن تمسک بجوييد».(12) و بعد آن حضرت، اين آيه شريفه را تلاوت فرمود: «وَما کان الله ليعذبهُم وَ أَنتَ فيهم».

پيامبر صلي الله عليه وآله در فتح مکه، وقتي وارد شهر شد، با کفار و مشرکين که از اهانت و جسارت و غارت و تجاوز نسبت به پيامبر و ياران او کوتاهي نکردند و خودشان انتظار مجازات را داشتند، با رحمت رفتار کرد و همه را مورد عفو و بخشش قرار داد و فرمود: «امروز، روز رحمت و مهرورزي است؛ برويد؛ همه شما آزاد هستيد».(13)

امام علي عليه السلام از رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: من روز قيامت، در جايگاه شفاعت مي ايستم و آن قدر گنه کاران را شفاعت مي‌کنم كه خداوند مي فرمايد: يا محمد! آيا راضي شدي؟ من عرض مي کنم: راضي شدم؛ راضي شدم.(14)

 

عفو و گذشت پيامبر صلي الله عليه وآله

پيامبر صلي الله عليه وآله نسبت به مردم با بزرگواري رفتار مي کرد و بدرفتاري و بي حرمتي آنان را ناديده مي گرفت و از خطاي ديگران به راحتي مي گذشت. آن حضرت، کينه کسي را در دل نگه نمي داشت و در صدد انتقام بر نمي آمد. روح نيرومندش که در سطح بالاتر از انفعالات نفساني و عقده هاي روحي قرار داشت و عفو و بخشايش را بر انتقام، ترجيح مي داد.

(15) عذرخواهي کسي را که ازاو معذرت مي طلبيد، قبول مي کرد.(16) هرگز بدي را با بدي پاسخ نمي گفت و از بدي هاي مردم به‌راحتي مي­گذشت.(17) در برابر جفا و تندي ديگران، با بزرگواري رفتار مي کرد (18) و در مقابل تندي مقابله به مثل نمي نمود، بلکه دستور مي داد که چيزي به بدرفتار عطا کنند.

در جنگ احد با آن همه وحشي گري و اهانتي که نسبت به جنازه عموي ارجمندش، حضرت حمزه، سيدالشهداء روا داشتند، دست به عمل متقابل با کشتگان قريش نزد و در فتح مکه وقتي که به ابوسفيان و هند و سران قريش دست يافت، در مقام انتقام برنيامد و ابو قتاده انصاري را از دشنام به آنان، منع کرد.(19)

خداوند متعال نيز به پيامبر اعظم فرمود: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظاً غليظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفر لهم؛(20)در پرتو رحمت خدا، با خلق خدا نرم و مهربان شدي و اگر سخت دل بودي، مردم از گرد تو متفرق مي شدند؛ پس چون امت بدکنند، از آنان در گذر و از خدا براي آنان طلب آمرزش کن».

 

دل سوزي و مهرباني پيامبر صلي الله عليه وآله

دل سوزي و مهرباني در سيره پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله، كاملاً مشهود بود و خداوند رسول اعظمش را در قرآن، اين گونه توصيف مي نمايد: «لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ».(21)

 

مدارا در سيره پيامبر صلي الله عليه وآله

مدارا و ملايمت، همواره در رفتار و سيره اجتماعي پيامبر صلي الله عليه وآله كاملاً مشهود بود.

امام صادق عليه السلام از پيامبر صلي الله عليه وآله چنين نقل کرد: «خداوند به من دستور داد با مردم مدارا کنيم؛ همان طور که به انجام واجبات دستور داد». (22)

پيامبر صلي الله عليه وآله فرمود: «سه چيز است که اگر در کسي نباشند، كارش به پايان نمي رسد؛ پارسايي و ورعي که او را از گناهان باز دارد، خُلق و خويي که به وسيله آن با مردم مدارا کند و بردباري و حلمي که به سبب آن جهل جاهل را دفع کند».(23)

رسول اعظم هنگام سفر تبليغي معاذ به يمن فرمود: «با مردم، مدارا کن و بدي هاي آنان را ببخش».(24)

يکي از مصاديق رفق و مدارا، مراعات حال ديگران است. خود پيامبر صلي الله عليه وآله در نماز و خطبه، مراعات افراد ضعيف را مي‌کرد و نمازش را از همه سبک تر و خطبه اش را از همه کوتاه تر مي کرد. حضرت امير عليه السلام در سفر تبليغي اش به يمن از پيامبر صلي الله عليه وآله سؤال کرد: چگونه با مردم نماز بخوانم؟ آن حضرت فرمود: در حد ناتوان ترين آنها..

پي نوشت ها:

1. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، حکمت50.

2. انبياء، آيه 107

3. اصول کافي، کليني، ج 2، ص120.

4. احزاب، آيه 43

5. تفسير الميزان، ج1، ص 23

6. اعراف، آيه 156

7. انعام، آيه 54

8. انبياء، آيه 107

9. همان، آيه 105 و 106

10. انبياء، آيه 107

11. انفال، آيه 33

12. نهج البلاغه، حكمت 88

13. تفسير نمونه، ج 10، ص 66

14. همان، ج 27، ص 99

15. مكارم الاخلاق، ص 17

16. سنن النبي، ص 75

17. همان

18. مكارم الاخلاق، ص 67

19. تاريخ طبري، ج 3، ص 56

20. آل عمران، آيه 159

21. توبه، آيه 28

22. اصول کافي، ج 2، ص 117

23. همان، ج 3، ص 181

24. تحف العقول، ص26



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       amer2000.jafari... : واقعا قابل استفاده بود. از نویسنده فهیم تشکر می کنم.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها