خانه> اجتماعي و فرهنگي >137


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
احكام نماز و روزه ...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
شيوه هاي کنترل نفس...
امام خميني(ره) و غ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2091

بازدید مقالات:
6489610

بازدید سوالات:
2585051



چرايي و بايسته هاي سال پيامبر اعظم بازديد: 5851

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


يکم . فلسفه نامگذاري سال ها

يكى از وظايف حكومت اسلامى گسترش فرهنگ و ارزش‏هاى الهى و اسلامى در جامعه و مطرح نكردن الگوهاى رفتارى كامل و شخصيت‏هاى الهى، براى تمسك و پيروى مردم و مسؤولين به اخلاق، منش، رفتار، گفتار، آن بزرگواران در ابعاد زندگى فردى و اجتماعى مى‏باشد. بر اين اساس رهبر معظم انقلاب، با توجه به مسئوليت حفظ جهتگيري انقلاب و نظام و تعيين الگوهها و معيارهاي اساسي ٬ به تناسب شرايط و مقتضيات زماني سال‏هاى گذشته را نامگذاري نموده اند؛ انتخاب سال 1378 به عنوان "سال امام خميني(ره)" ٬ سال 1379 را به عنوان"سال امام على(ع)" ٬ سال 1381به عنوان "سال عزت و افتخار حسيني"٬ سال 1382 به عنوان "سال نهضت خدمت رساني" ٬ سال 1383 به عنوان "سال پاسخگويي" ٬ سال 84 را به عنوان "سال همبستگي و مشارکت عمومي" و بالاخره سال 1385 را به عنوان "سال پيامبر اعظم (ص)" که همه در اين چارچوب قابل تبيين و بررسي است.

اين مسأله فرصت جديدى را براى تمركز جهت‏گيرى‏هاى فرهنگى و شناسايى و معرفى و الگوگيرى از اين شخصيت‏هاى برجسته پديد مى‏آورد و چون که اين نامگذاريها از سوي عالي ترين مقام جمهوري اسلامي صورت مي گيرد، هرساله تکاپوي گسترده اي جهت تحقق اهداف مد نظر در نهادهاي حکومتي ايجاد مي کند. و معظم له بر اجراي دقيق اين جهت گيريها  از سوي مسئولين کشور اهتمام زيادي دارند.

دوم . علل نامگذاري سال پيامبر اعظم

1. رسول خدا(ص)، القاب فراواني نظير پيامبر اكرم، پيامبر رحمت، پيامبر خاتم و...دارند ؛ اما در اين ميان لقب «پيامبر اعظم»، كمتر شنيده شده و مانند ساير القاب آن بزرگوار، پرتكرار و جاري بر زبان ها و قلم ها نبوده است ، اما رهبر معظم انقلاب از ميان تمامي القاب و صفات برجسته و روح نواز رسول خدا(ص)، نام «پيامبر اعظم» را برگزيده و در طليعه بهار اين «نشانه» را بر تارك سال 1385 نشاندند. اين نام، اگرچه از ساير نام ها جدا نيست ولي در لقب «اعظم» رازي نهفته است و دنيايي از زيبايي و زيبندگي و جامعيت را در خود دارد(1)؛ انتخاب اين نام مقدس بيانگر نوعي نامگذاري دقيق و ظريفانه مي باشد:

« پيامبر اعظم اسلام، مجموعه‏ى فضائل همه‏ى انبياء و اولياء است؛ نسخه‏ كامل و تكامل يافته‏ همه‏ فضائلى است كه در سلسله‏ى پيامبران و اولياء الهى در تاريخ وجود داشته است. وقتى نام پيامبر اعظم را مى‏آوريم، كأنه شخصيت ابراهيم، شخصيت نوح، شخصيت موسى، شخصيت عيسى، شخصيت لقمان، شخصيت همه‏ بندگان صالح و برجسته و شخصيت امير مؤمنان و ائمه‏ هدى (عليهم‏السّلام) در اين وجود مقدس، متبلور و مجسم است. در پيامبر اعظم، علم همراه اخلاق هست؛ حكومت همراه حكمت هست؛ عبادت خدا همراه با خدمت به خلق هست؛ جهاد همراه با رحمت هست؛ عشق به خدا همراه با عشق به مخلوقات خدا هست؛ عزت همراه با فروتنى و خاكسارى هست؛ روزآمدى همراه با دورانديشى هست؛ صداقت و راستى با مردم همراه با پيچيدگى سياسى هست؛ غرقه بودن جان در ياد خدا همراه با پرداختن به صلح و سلامت جسم هست؛ در او دنيا و آخرت همراه است؛ هدفهاى والاى الهى با اهداف جذاب بشرى همراه است. او نمونه‏ى كاملى است كه خداوند در عالم وجود، موجودى كامل‏تر از او نيافريده است؛ او مبشر است، بشارت‏دهنده است؛ منذر است، بيم‏دهنده است؛ بر همه‏ بشريت و بر همه‏ تاريخ شاهد و ناظر است؛ فراخواننده‏ همه‏ بشريت به سوى خداست و چراغ نورافشان راه انسانهاست. انّا ارسلناك شاهدا و مبشّرا و نذيرا و داعيا الى اللَّه بأذنه و سراجا منيرا». (2)

پيامبر خدا، «اكرم» يعني باكرامت ترين، گرامي ترين، آزاده ترين، جوانمردترين و مورد تكريم ترين بندگان خداست، او پيامبر رحمت و در ميان تمامي بندگان خدا، از آغاز تا پايان هيچكس چون او نسبت به خلق خدا مهربان تر و دلسوزتر نبوده و نخواهد بود ؛ اما، پيامبر اعظم، به معناي آن است كه رسول خدا(ص) در همه خوبي ها، زيبايي ها و تمامي صفات پسنديده عظيم تر، برجسته تر، والاتر و بالاتر از ديگران است به بيان ديگر، پيامبر اعظم، پيامبر اكرم نيز هست و پيامبر رحمت و... نيز.اين نامگذاري پيروان تمامي اديان ديگر الهي را به تفکر و تامل دوباره در اين مسئله که چرا پيامبر اسلام بزرگتر است رهنمون مي سازد و بعد از گذشت سالها از وفات رسول اکرم (ص) دوباره ظهور و عملکرد ايشان مورد توجه انديشمندان و محققان قرار مي گيرد که اين نکته ظريفي در اين نامگذاري است.(3) افزون بر اين، وجود پيامبر اعظم در عرصه‏ بين‏المللى، نقطه‏ التقاى عقايد و عواطف همه ملتهاى مسلمان است. از همه اقوام، با همه‏ مذاهب گوناگون، نقطه التقاى همه‏ امت اسلامى در عقيده و عاطفه، وجود مبارك پيامبر اعظم است.

2. در سالهاي گذشته استکبار جهاني و صهيونيسم بين الملل که در مقابل موج عظيم بيداري و اسلام خواهي ملت هاي جهان ناکام شده بود در صدد برآمد تا به رغم همه شعارهايش درباره احترام به افکار و انديشه ها، اهانت و تخريب ساحت مقدس رسول اکرم (ص)را که ميليارد ها انسان به او عشق مي ورزند را با يک برنامه از پيش طراحي شده  در دستور کار خود قرار دهد. و با استفاده از کاريکاتورهاي موهن که در نشريات اروپايي به صورت گسترده منتشر گرديد چهره پيامبر رحمت(ص) را منفور جلوه دهد. اما بيداري و اعتراض گسترده صدها ميليون مسلمان در سراسر جهان اين توطئه را با شکست مواجه ساخته و در مقابل موجبات محبوبيت هرچه بيشتر پيامبر اکرم (ص) را در جهان فراهم آورد. در چنين شرايطي انتخاب نام مقدس پيامبر اعظم (ص) از سوي مقام معظم رهبري پيامي کوبنده به سران استکبار و صهيونيسم بين الملل است که چهره تابناک پيامبر اعظم(ص) بزرگتر از آن است تابا اين قبيل توطئه هاي شوم خدشه دار شود ؛ و به فرموده قرآن کريم« يريدون ليطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو کره المشرکون». (4)

3. در اوج تبليغات سلفي ها که جنگ عليه شيعه را راه انداخته و شيعيان را بي اعتنا و بريده از وجود مقدس پيامبر اسلام(ص) قلمداد مي کنند، اين انتخاب به خوبي نشان خواهد داد که تشيع، اساس و بنياد دين مبين اسلام را رسول اکرم (ص) مي داند. در اين تفکر امام علي (ع) شاگرد پيامبر (ص) است و امامان هم هرچه روايت مي کنند، با واسطه اجدادشان از رسول خداست.

4. پيامبر عظيم الشان اسلام تبلور عيني همه ارزشها و اعتقادات و جهان بيني اسلامي و بهترين الگو براي مسلمانان و جهانيان است ؛ و به فرموده قرآن کريم:« لقد کان لکم في رسول الله اسوه حسنه» (5)  نام گذاري اين سال به نام پيامبر اعظم فرصتي دست مي‏دهد تا جامعه ٬ دستگاههاي دولتي، مجلس و همه مسئولان و همه مردم ما با ارزشهاي الهي و اسلامي تجديد عهدي کرده و اين نام گذاري را فرصت مغتنمي بدانند براي آشنايي هر چه بيشتر با اسلام که در وجود پيامبر اسلام متجلي است.

5. تكميل مكارم اخلاق مهمترين هدف بعثت پيامبر اکرم(ص)است: «اني بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق» مقام معظم رهبري در اين زمينه مي فرمايد: « جامعه بدون برخوردارى افراد از خلقيات نيكو، نمى‏تواند به هدفهاى والاى بعثت پيامبر دست پيدا كند. آنچه فرد و جامعه را به مقامات عالى انسانى مى‏رساند، اخلاق نيكوست. اخلاق نيكو هم فقط خوش اخلاقى با مردم نيست؛ بلكه به معناى پروراندن صفات نيكو و خلقيات فاضله در دل و جان خود و انعكاس آنها در عمل خود است. اگر علم هم پيشرفت كند و تمدن ظاهرى هم به منتهاى شكوه برسد، اين جامعه، جامعه‏ى بشرى مطلوب نيست. جامعه‏اى كه انسانها در آن از يكديگر احساس ناامنى كنند، هر انسانى احساس كند كه به او حسد مى‏ورزند، نسبت به او بددلى دارند، نسبت به او كينه‏ورزى مى‏كنند، براى او توطئه مى‏چينند و نسبت به او و دارايى‏اش حرص مى‏ورزند، راحتى در اين جامعه نيست. اما اگر در جامعه‏اى فضايل اخلاقى بر دل و جان مردم حاكم باشد، مردم نسبت به يكديگر مهربان باشند، نسبت به يكديگر گذشت و عفو و اغماض داشته باشند، نسبت به مال دنيا حرص نورزند، نسبت به آنچه دارند بخل نورزند، به يكديگر حسد نورزند، در مقابل راه پيشرفت يكديگر مانع‏تراشى نكنند و مردمِ آن داراى صبر و حوصله و بردبارى باشند، اين جامعه حتّى اگر از لحاظ مادى هم پيشرفتهاى زيادى نداشته باشد، باز مردم در آن احساس آرامش و آسايش و سعادت مى‏كنند؛ اخلاق، اين است. ما به اين احتياج داريم. ما بايد در دل خود، خلقيات اسلامى را روزبه‏روز پرورش دهيم. قانون فردى و اجتماعى اسلام در جاى خود، وسيله‏هايى براى سعادت بشرند (در اين ترديدى نيست)؛ اما اجراى درست همين قوانين هم احتياج به اخلاق خوب دارد.» (6)

6. استقامت و ايستادگي در مقابل دشمنان و دوستي با مومنان از جلوه هاي بارز پيامبر اکرم(ص) است: «محمد رسول الله والذين معه اشدائ علي الکفار رحمائ بينهم » (7) در سال جديد با توجه به شرايط و تهديدات گسترده خارجي لازم بود تا اين دو صفت ممتاز براي هميشه در سطح دولت و جامعه نهادينه شود و الگويي براي سالهاي آينده قرار گيرد. زيرا همانگونه که در صدر اسلام و نمونه هاي تاريخي متعدد و حتي در زمان خودمان بارها به اثبات رسيده اين موضوع تنها رمز پيروزي و موفقيت در مقابل تهديدات و توطئه هاي دشمنان است. بر اين اساس با دشمنان اسلام ٬ استکبار جهاني و قدرت هاي زورگو و منافقين داخلي بايد با شدت ايستادگي و برخورد کرد و از هرگونه نرمشي خودداري نمود و در مقابل با ملت هاي خداجو ٬آزادي خواه و مبارز در سطح بين المللي و مردم مومن و مقاوم کشورمان با محبت و مهرورزي مواجه شده و تمامي امکانات کشور را براي خدمت رساني و تحقق خواسته هاي برحق آنان بسيج نمود.

7. ايجاد وحدت و مقابله با تفرقه اندازي هاي دشمنان ميان پيروان اديان توحيدي و مذاهب مختلف اسلامي فرق اسلامي و قوميت هاي داخل کشور  - با توجه به خصوصيات پيامبر اعظم (ص) - ٬ از ديگر اهداف اين نامگذاري است که مي تواند تلاشهاي دشمنان و استکبار جهاني را براي اختلاف و بروز جنگ تمدن ها و جنگ مذاهب و اقوام با شکست مواجه سازد.

 

سوم. بايسته ها و راهکارهاي لازم

در اين سال بايد با برنامه ريزي مدبرانه راهکارهاي مناسب اتخاذ شود تا اينکه اين نام گذاري صرفا يک نام نباشد ؛ بلکه ضمن تحقق اهداف فوق ٬ سبب رشد و ارتقا کشور در ابعاد مختلف گردد :

1 . ترويج و تحقق عملي اخلاق صحيح اسلامي در تمامي سطوح جامعه با تمسک به فضايل و مکارم اخلاقي پيامبر اعظم (ص) ؛ از ديدگاه مقام معظم رهبري : «براى اينكه در جامعه اخلاق استقرار پيدا كند، دو چيز لازم داريم: يكى تمرين و مجاهدت خود ماست و يكى هم آموزشهاى اخلاقى كه به وسيله‏ى آموزش و پرورش، مراكز تربيتى و مراكز آموزشى و علمى بايد در همه‏ى سطوح به انسانها تعليم داده شود؛ اينها موظفند. اين يك قلم از كارهاى لازم در سال پيامبر اعظم الهى است؛ يعنى خودمان را در خلقيات فاضله، مؤمن و مسلمان و تابع پيغمبر كنيم. يك فهرستى از صفات رذيله و زشت تهيه كنيم و ببينيم كه هر كدام از آنها در ما هست، سعى كنيم آن را را كنار بگذاريم. همچنين يك فهرستى از خلقيات نيك تهيه كنيم و سعى كنيم با تمرين، آنها را براى خود فراهم كنيم. البته عامل پيشرفت در اين راه، محبت است؛ محبت به خدا، محبت به پيامبر، محبت به اين راه، محبت به آموزگاران اخلاق - يعنى پيامبران و ائمه‏ى معصومين (عليهم‏السّلام) - اين عشق است كه انسان را در اين راه با سرعت پيش مى‏برد؛ اين عشق را بايد در خودمان روزبه‏روز بيشتر كنيم. « الّلهم ارزقنى حبّك و حبّ من يحبّك و حبّ كلّ عمل يوصلنى الى قربك»؛ محبت خدا، محبت محبوبان الهى و محبت كارهايى كه محبوب الهى است؛ اين عشقها را در دل خود برويانيم. اين يك قلم از تعليمات پيامبر، در سال پيامبر اعظم است(8 )

2. بايد با وحدت، همدلي، مهرورزي و يكپارچگي براي توسعه و تعالي كشورمان تلاش شود و ضمن مقابله با تحرکات تفرقه انداز بين مذاهب و اقوام در سطح داخلي ٬ جمهوري اسلامي ايران مي تواند با متحد کردن جهان اسلام تمامي تفرقه هاي موجود که توسط برخي ابرقدرت ها از جمله آمريکا به وجود آمده را شکسته وبدون تعرض به ساير مذاهب به سمت تحقق تمام عيار گفت و گوي اديان حرکت نمايد .مسلمانان جهان مي توانند با اتحاد و همبستگي خود پاسخ دندان شکني به کشورهايي که به پيامبر اسلام توهين کردند محکم تر از گذشته بدهند، زيرا بيداري رهبران و علماي مسلمانان بهترين فرصت براي نشان دادن عظمت مسلمانان است.

3. در بعد اقتصادي و اجتماعي توجه جدي به تحقق عدالت و ادامه مسير عدالت را از ديگر برنامه‌هاي با اولويت در سال پيامبر اعظم (ص) مي باشد؛ كاهش بين فقير و غني، يكپارچه كردن امت اسلامي، توزيع عادلانه امكانات در سراسر كشور، رشد و توسعه اقتصادي، حركت در جهت خودكفايي و قطع وابستگي از بيگانگان بايد از برنامه‌هاي با اولويت امسال باشد.
همچنين حركت براساس بينش سياسي، تامين امنيت رواني، شغلي و اجتماعي از جمله مسائل مهم داخلي است كه در سال پيامبر اعظم (ص) بايد به آن توجه كرد.

4. در بعد فرهنگي نهادهاي تاثيرگذار نظير مجلس ٬ شوراي عالي انقلاب فرهنگي ٬ حوزه هاي علميه ٬ دانشگاهها ٬ آموزش و پرورش و...٬ مي توانند استقبال جدي و کارآمدي از اين نامگذاري و ترويج علمي و عملي سيره رسول اسلام (ص) داشته باشند و با محور قرار دادن سخنان، رسائل و سيره نبوي (ص) و ترويج فرهنگ ديني در جامعه با تمسك به سيره نبوي (ص)، تعامل گسترده و برنامه‌ريزي شده با جهان اسلام معرفي سيره نبوي به جهانيان، توجه به نيازسنجي و مخاطب شناسي و اثربخشي برنامه‌ها با اولويت جوانان و نوجوانان، هماهنگي حداكثري دستگاه‌هاي فرهنگي اجرايي در معرفي شخصيت پيامبراكرم (ص) و حمايت از پژوهش‌ها و تحقيقات با محوريت معرفي سيره نبوي (ص) خصوصا در زمينه هاي مهمي چون اخلاق و نيز حکومت و دولت ٬ استفاده از هنر به‌ ويژه ساخت فيلم و سريال و همچنين ابزارهاي فناوري اطلاعات درگسترش سيره رسول اكرم (ص) ٬ به عملي شدن اين نامگذاري در جامعه کمک نمايد. به نحوي که تاسي از سيره ٬ رافت ٬ رحمت ٬ مهروزي و اخلاق نبوي (ص) وگسترش آن در تمامي شئون اجتماعي لمس شود .

5.دولتمردان و مسوولان با كار و انديشه بيشتر و مراقبت در رفتار بيش از گذشته در ميسر آرمانها و آموزه‌هاي نبي مكرم اسلام حركت كرده و بااجرا رهنمودهاي ايشان در عمل ، زمينه گرايش بيشتر ديگران به اين آيين مترقي را فراهم آورند.  مقام معظم رهبري در اين زمينه مي فرمايند: « ملت و دولت ما در اين سال، بايد طورى عمل كنند كه با حكمت نبوى، با علم نبوى، با حكومت نبوى، با عدالت نبوى، با اخلاق و كرامت نبوى، با فروتنى و عزت نبوى و با جهاد و رحمت نبوى هماهنگ باشد. اينها البته كار يك سال نيست؛ كمااينكه پيغمبر اعظم، پيغمبر يك سال نيست، همه‏ى سالها سال اوست؛ همه‏ى تاريخ، متعلق به اوست. ولى اين به معناى اين است كه ما در راه ساختن آن‏چنان جامعه‏اى، آن‏چنان دنيايى و آن‏چنان تمدنى كه هدف پيامبر اعظم بود، امسال بايد يك خيزش، يك حركت بزرگ و يك گام بلند داشته باشيم. سال پيامبر اعظم، سال نگاههاى بلند، سال اميد، سال كار، سال مجاهدت، سال خدمت و سال طراحيهاى هوشمندانه براى آينده‏ى كشور است؛ سال حركت به پيش است.»(9)

6. حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامي در سطح بين المللي با تکيه براصول عزت ٬ حکمت و مصلحت مبتني بر سيره متعالي پيامبر اعظم (ص) از ديگر بايسته ها و اولويت هاي اين سال مهم مي باشد.

پي نوشت:

1- روزنامه کيهان ٬ 14 فروردين 1385 ٬ ص 3 .

2- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در صحن جامع رضوى‏٬ 1/1/1385 .

3- حجت الاسلام علي زادسر٬ خبرگزاري آريا٬ 17/1/138۵ .

4- سوره صف ٬ آيه  8.  .

5 سوره احزاب ٬ آيه 21 .

6- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار عمومى بسيجيان‏٬ 6/1/1385 .

7- سوره فتح ٬ آيه 29 .

8- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار عمومى بسيجيان‏٬ 6/1/1385 .

9- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در صحن جامع رضوى‏٬ 1/1/1385 .



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها