خانه> احكام و فلسفه احکام >129


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
پيامدهاي خودارضايي...
احضار روح با نعلبك...
نظرات مقاله «پيامد...
همجنسگرايي، علل و ...
هولوكاست چيست؟
عجم، دشمن اهل بيت؟...
گناهان كبيره
چگونه از ياران اما...
چشم چراني، آثار و ...
علامت قبولي توبه
رابطه دختر و پسر
تقويت اراده در انج...
احكام نماز و روزه ...
اخلاق پيامبر (4) -...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
جلسه خواستگاري
...

چه كنم گناه نكنم؟!
لیست کتب اداره مشا...
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
دفتر 30 پرسش ها و ...
اثر بيدار ماندن بي...
گرايش دختران آمريك...
چرا فقط بي حجابي! ...
دوستي با نامحرم در...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
شيوه هاي کنترل نفس...
چرا جنگ را ادامه د...
جايگاه و ارزش نماز...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2190

بازدید مقالات:
7248528

بازدید سوالات:
2622441



تبعيض در تقليد بازديد: 9005

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


پرسش. آيا تبعيض در تقليد جايز است؟ يعني در برخي مسائل به فتواي مجتهدي و در برخي ديگر به فتواي مجتهد ديگري عمل كنيم؟
همه مراجع (به جز آيت الله وحيد): تبعيض در تقليد در صورت تساوي دو يا چند مجتهد جايز است؛ به عنوان مثال مي توان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدي و در خمس از مجتهد ديگر و در ازدواج از شخص سومي تقليد كرد. اما در مسائلي كه به هم مربوط است - چنانچه اخذ به فتواي آنان باعث بطلان عمل ويا مخالفت قطعي شود - تبعيض جايز نيست؛ مانند اينكه در احكام نجاست بدن و لباس، به فتواي مجتهدي و در احكام لباس نماز گزار به فتواي ديگري عمل كند.(1)
آيت الله وحيد: تبعيض در تقليد جايز نيست و در صورت تساوي دو يا چند مجتهد، بايد به فتواي كسي عمل كند كه نظرش مطابق با احتياط است. در غير اين صورت بين آن دو جمع كند (مثل اينكه يكي به شكسته شدن نماز و ديگري به تمام فتوا داده است كه بين آن دو جمع مي كند). اگر احتياط ممكن نبود و يا مشقّت داشت، مي تواند از يكي از آنان تقليد كند.(2)
تبصره 1. حكم بالا در تبعيض ابتدايي است؛ يعني، جايگاه اين اختياري كه براي مقلّد منظور شده، به پيش از عمل باز مي گردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتواي مجتهد ديگر رفتار نمايد، در اين صورت حكم رجوع و عدول را پيدا مي كند.
تبصره 2. طبق فتواي آيت اللّه بهجت و آيت اللّه سيستاني، در صورتي تبعيض در تقليد جايز است كه مجتهدان در تقوا و ورع نيز مساوي باشند.


پي نوشت:
1) آيت الله نوري، استفتاءات، ج 2، س 11 و ج 1، س 4؛
 امام خميني(ره)، استفتاءات، ج 1، س 8 و 9؛
آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 11؛
آيت الله تبريزي، استفتاءات، س 42؛
آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 11 و 12؛
آيت الله صافي، جامع الاحكام، ج 1، س 13 و 14،
آيت الله خامنه اي، اجوبة الاستفتاءات، س 18؛
آيت الله بهجت، وسيلةالنجاة، ج 1، م 4 و توضيح المسائل، م 5؛
آيت الله سيستاني، تعليقات علي العروة، م 13 و 33.
2) آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م 4.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       ناشناس : نگید همه مراجع ،جون آیت الله روحانی تبعیض را جایز نمیداند.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها