خانه> تاريخ و سيره >128


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
لیست کتب اداره مشا...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
امام خميني(ره) و غ...
تا باشگاه هسته اي

آمار سایت


تعداد مقالات:
2025

بازدید مقالات:
6198441

بازدید سوالات:
2563226



آيا نوروز عيد است!؟ بازديد: 7234

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


به طور قطع عيد نوروز يکي از اعياد ملي ايرانيان است و ريشه در تاريخ کهن اين سرزمين و آيين آنها قبل از اسلام داشته است. نکته ديگر اينکه اسلام پس از آمدن به ايران و مسلمان و شيعه شدن ايرانيان اين رسم همچنان باقي مانده و در آموزه هاي اسلامي نيز با آن مخالفت صريح وجود ندارد. نکته سوم توجه به نکات مثبت نوروز است که زمينه تحول, نوسازي و پاکسازي فضاي خانواده و زندگي را فراهم مي کند و باعث نوعي شادي و شادابي مي شود و بهانه اي براي صله رحم, ديدار دوستان و تحقق روابط سازنده با ايشان است.

در برخى روايات، امامان معصوم عليهم السلام از نوروز تجليل نموده اند. به عنوان مثال، در روايتى منسوب به حضرت امام جعفر صادق عليه السلام  آمده است كه مى فرمايد: «نوروز، روزى است كه پروردگار از بندگان پيمان گرفته است او را عبادت كنند و بدو شرك نورزند و به فرستادگانش و امامان عليهم السلام ايمان آورند. نوروز، روزى است كه خورشيد در آن طلوع كرده و هيچ نوروزى نيست مگر اين كه ما در آن روز در انتظار از ميان رفتن سختيهاييم; زيرا نوروز از روزهاى ما و شيعيان ماست.(1) در روايتى ديگر از معصوم عليه السلام وارد است: چون نوروز فرا مى رسد، غسل كنيد، لباس پاكيزه بپوشيد، خود را معطّر سازيد و در آن روز، روزه گيريد.

در برابر اين روايات، روايتى ديگر است منسوب به حضرت امام موسى بن جعفر عليه السلام كه در پاسخ درخواست منصور(عبّاسى) بر اين كه حضرت هنگام عيد نوروز در جايى بنشيند و به ديگران تبريك و تهنيّت گويد، مى فرمايد: در اخبار جَدّم رسول الله (صلى الله عليه وآله) خبرى از اين روز نوروز نيافتم. (2) مرحوم مجلسى پس از ذكر اين روايت، مى گويد: «ممكن است بتوانيم اين خبر را حمل بر تقيّه كنيم.

به هر حال، نبايد فراموش كنيم كه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: هر روزى كه در آن، نافرمانى خدا نشود، عيد است. (3) پس بايد در عيد نوروز به كارهايى مشغول شويم كه ما را به خدا نزديك كند و او را از ما خشنود سازد و از انجام كارهاى خرافى و ارج نهادن به سنّتهاى نادرست و نامعقول خويشتن دارى كنيم.

عبادت خداوند و قرائت قرآن و پاكى و نظافت خانه و نيز لباس نو بر تن كردن - نه تجمّل گرايى و فخر فروشى كردن - و همچنين روزه داشتن و به ديدار دوستان و خويشان رفتن، بسيار پسنديده و ارزشمند است. ولى اعتقاد به ناميمونى روز سيزدهم فروردين و واجب بودن سفره هفت سين و برگزارى مراسم چهارشنبه سورى، چون علّت عقلانى و شرعى ندارد، محكوم و مطرود است.

همانگونه که اشاره شده است روايات مربوط به نوروز مختلف است و اجمالا در آن تعارض و اختلاف مشاهده مي شود.

روايت معلي بن خنيس از امام صادق عليه السلام دلالت بر عظمت و شرافت اين روز و انجام برخي اعمال مانند غسل، روزه و پوشيدن لباس نو دارد، از سوي ديگر، روايت امام کاظم عليه السلام دلالت بر عيد نبودن آن دارد و اين که نوروز از سنت هاي فارس بوده که مورد قبول اسلام نمي باشد. جمع بين اين دو روايت مشکل است به همين جهت آراء فقها و صاحب نظران در اين زمينه متفاوت است. برخي روايت امام کاظم عليه السلام را تقيه دانسته اند و يا خودداري امام كاظم عليه السلام از شركت در مراسم رسمي را به جهت جلوگيري از سوء استفاده حاكمان ظلم و ستم دانسته اند و روايت معلي که دلالت بر شرافت نوروز دارد را پذيرفته اند.

از سوي ديگر برخي روايت معلي را ضعيف دانسته اند و براساس روايت امام کاظم عليه السلام هيچگونه جايگاهي براي نوروز قائل نيستند گرچه انجام غسل و روزه را در اين روز براساس روايت معلي و به اميد به دست آوردن ثوابت اين اعمال براساس قاعده تسامح در روايات مربوط به آداب و سنن مستحب دانسته اند.

در مجموع آنچه از روايات و مجموع کلمات صاحب نظران استفاده مي شود چند چيز تقريبا محل اتفاق است.

الف: اعياد اسلامي که ريشه در آموزه هاي ديني دارد, عيد قربان و عيد فطر است و عيد نوروز به عنوان يک عيد اسلامي مورد عنايت قرآن کريم و ائمه اطهار عليه السلام نبوده است.

ب : بسياري از آداب و رسومي که در نوروز نزد ما ايرانيان متداول است مثبت و مورد تاييد اسلام است, و ريشه در آموزه هاي ديني دارد.

 

پي نوشت:

1 - بحارالانوار، ج 59، ص 1 - 92.

2 - بحارالانوار، ج 59، ص 2 - 100. ـ1410ـ

3 - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 20، ص 73.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       ناشناس : منظور نویسنده از اینکه برخلاف روایات متعدد و معتبری که نوروز را مورد تایید قرار داده مشخص نیست و اینکه چرا اصل این مراسم ملی و مذهبی را زیر سوال می برد و چه هدفی را تعقیب می کند محل اشکال است. کافی است برای داشتن رویکرد صحیحی به موضوع نوروز و جایگاه آن در فرهنگ اسلامی تنها به صحبت های مقام معظم رهبری که در سالهای گذشته در ایام عید نوروز ایراد شده مراجعه شود. باتشکر

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها