خانه> سياسي و انديشه سياسي >122


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
احكام نماز و روزه ...
نقش قرآن در زندگي ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
شيوه هاي کنترل نفس...
امام خميني(ره) و غ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2091

بازدید مقالات:
6489593

بازدید سوالات:
2585051



كاريكاتورها و حقوق بشر بازديد: 13204

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


پيشگفتار

امروزه حقوق بشر علي رغم كاستيهاي نظري(1) و عملي متعدد، قبل از اين که در جهت دفاع از حقوق اساسي انسان ها باشد ؛ به عنوان دستاويزي براي بسط و گسترش منافع نامشروع قدرت هاي  سلطه طلب جهان درآمده و همواره  ابزاري بوده تا کشورهاي غربي به خصوص آمريکا  و اتحاديه اروپا بر عليه کشورهاي مخالف خود، به کار برند؛ از ديدگاه آنان کشورهايي که از نظر ايدئولوژي، اقتصادي، سياسي و...،  تابع ديکتاتوري مخوف غرب نيستند  و در جهت تأمين منافع منطقه اي و جهاني آنان گام بر نمي دارند، دشمن تلقي شده که بايد با هر وسيله اي، خصوصا موضوعاتي  نظير دفاع از حقوق بشر ، دموکراسي  ، مبارزه با تروريسم  و...، که در افکار عمومي جهان مشروع جلوه مي نمايد، از ميدان به در شوند. آنان  با تسلط و نفوذ بر سازمان هاي بين المللي و به کارگيري تبليغات گسترده، معيارهايي دوگانه در مورد حقوق بشر در کشورها به کار مي برد؛ از يكسوتحقيق تاريخي و علمي پيرامون كشتار يهوديان در جنگ جهاني دوم را غير قانوني مي دانند و با پژوهشگران خود بدترين اعمال قرون وسطايي را انجام داده و از سوي ديگر کشوري نظير اسرائيل را که به راحتي ابتدائي ترين حقوق انسان ها را نقض مي كند، و  وحشيانه ترين نسل كشي تاريخ را در فلسطين به راه انداخته مورد حمايت خويش قرار مي دهند.

 واقعيت اين است که مدعيان ليبرال دموکراسي آن گونه که در عمل نشان داده و مي دهند ،  نه تنها هيچ گونه ارزش و پاي بندي براي حقوق بشر در کشورهاي جهان، بلکه در داخل کشورهاي خويش نيزتا آنجا که منافع شان اقتضا کند، قائل نيستند. در ادامه به نمونه ديگري از نقض آشكار حقوق بشر از سوي اين كشورها مي پردازيم:
 

انتشار كاريكاتورهاي اهانت آميز

اين تصاوير در مرحله نخست در روزنامه دانمارکي«جيلاندس پستن» و سپس در دو نشريه نروژي و در روزنامه «فرانس سوار» در فرانسه منتشر گرديد. عليرغم اعتراض گسترده مسلمانان، روزنامه‌هاي ديگري در اروپا مانند روزنامه «لوموند» فرانسوي و برخي از کانالهاي تلويزيوني بر تکرار اين عمل شرم آور به صورت غير عادي به مدت چهار ماه متوالي اصرار ورزيدند. وحتي تاييد ضمني و يا صريح مسئولان دولتي کشورهاي اروپايي و آمريكايي را نيز درپي داشت؛ آنان وقيحانه اين اقدامات را مصداق وجود آزادي بيان در اروپا دانستند و اعلام نمودند كه دولت‌هاي مذکور نمي‌توانند دخالتي در ممانعت از اين امر داشته باشند.(2)

اين درحالي است كه اقدام مذكور كاملا با اصول متعدد اعلاميه جهاني حقوق بشر ، قوانين اساسي و کشورهاي اروپايي و آمريکايي و مقررات مصوب آن کشورها پيرامون حدود  و ضوابط  آزادي بيان منافات داشته و در تضاد است:
 

يكم- آزادي مذهب :

آزادي مذهب به عنوان يکي از اصول حقوق بشر است که در اصول متعدد اعلاميه جهاني حقوق بشر قوانين اساسي و کشورهاي اروپايي و آمريکايي بر ضرورت رعايت آن تاکيد شده است؛ براساس ماده 18 اعلاميه «هر کس حق دارد که از آزادي فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود. اين حق متضمن آزادي تغيير مذهب يا عقيده و همچنين متضمن آزادي اظهار عقيده و ايمان مي باشد و نيز شامل تمايلات مذهبي و اجراي مراسم ديني است. هر کس مي تواند از اين حقوق منفردا يا مجتمعا به طور خصوصي يا به طور عمومي برخوردار باشد».

 

دوم.تبعيض مذهبي:

يکي ديگر از اصول محوري حقوق بشر مبارزه با هر نوع تبعيضي ميان انسان هاست ؛  براساس ماده 2 اعلاميه جهاني حقوق بشر«هر کس مي‌تواند بي‌هيچ‌گونه تمايزي ، به‌ويژه از حيث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دين، عقيده سياسي يا هر عقيده ديگر و هم‌چنين منشا ملي يا اجتماعي، ثروت، ولادت يا هر وضعيت ديگر، از تمام حقوق و همه آزادي‌هاي ذکرشده در اين اعلاميه بهره‌مند گردد. به‌علاوه نبايد هيچ تبعيضي به عمل آيد که مبتني بر وضع سياسي، قضايي يا بين‌المللي کشور يا سرزميني باشد که شخص به آن تعلق دارد.» همچنين در ماده7 اين اعلاميه مي خوانيم:« همه در برابر قانون مساوي هستند و حق دارند بي هيچ تبعيضي از حمايت يکسان قانون برخوردار شوند. همه حق دارند در مقابل هر تبعيضي که ناقض اعلاميه حاضر باشد، و بر ضد هر تحريکي که براي چنين تبعيضي به عمل آيد، از حمايت يکسان قانون بهره‌مند گردند.» . در قوانين اساسي کشورهاي غربي نيز به تساوي پيروان همه اديان و لزوم حفظ کرامت و احترام آنان تصريح شده است :

1. براساس ماده دوم قانون اساسي 1958 فرانسه، فرانسه کشوري غير مذهبي است ولي در عين حال به تمام اعتقادات ديني، متساوياً احترام مي گذارد . و ماده دهم از اعلاميه حقوق بشر فرانسه چنين اذعان مي‌دارد: «هيچکس نبايد به خاطر ديدگاهش حتي عقايد مذهبي مورد آزار قرار گيرد، مادام که اظهار چنين اعتقادي با قانون و نظم، تعارض نداشته باشد».

2. مطابق  ماده 3 قانون اساسي ايتاليا: «همه شهروندان، از موقعيت اجتماعي مساوي برخوردارند و در برابر قانون مساوي هستند؛ بدون در نظر گرفتن جنس، نژاد، زبان، دين، ديدگاه سياسي و شرايط اجتماعي شخصي ».

3. در اصل چهاردهم  قانون اساسي اسپانيا مي‌خوانيم: « اسپانيايي‌ها در برابر قانون مساوي هستند، بدون هيچگونه تبعيض بخاطر تولد، نژاد، جنس، مذهب، عقيده، يا هرگونه شرايط ديگر شخصي يا اجتماعي ».

4 . در اصل هشتم قانون اساسي سوئيس آمده : « همه انسانها در برابر قانون مساوي هستند. هيچکس نبايد از تبعيض، بويژه تبعيض بخاطر اصل و نسب، نژاد، جنس، سن، زبان، موقعيت اجتماعي، شيوه زندگي، دين، اعتقاد فلسفي يا سياسي، يا بخاطر ناتواني جسمي يا ذهني؛ رنج ببرد».

 5 . و براساس اصل سوم قانون اساسي آلمان: «هيچکس نبايد بخاطر جنس، نسب، نژاد، زبان، زادگاه و اصليت، عقيده، ديدگاه ديني و سياسي؛ مورد تبعيض يا امتيازي قرار گيرد».

6 . مطابق اصل پانزدهم از قانون اساسي کانادا : « هر فردي در برابر و تحت امر قانون، از حقوق مساوي برخوردار خواهد بود و داراي حق حمايت و منفعت متساوي از قانون مي‌باشد؛ بدون تبعيض، بويژه بدون تبعيض بخاطر نژاد، اصالت ملي و قومي، رنگ، دين، جنس، سن، يا ناتواني روحي يا جسمي».
 

سوم. نقض ضوابط آزادي بيان:

بر اساس ماده 19 ميثاق بين المللي حقوق مدني- سياسي اعمال حق آزادي بيان  مستلزم  مسئوليت هاي خاص و محدوديت هاي معيني است : « احترام حقوق يا حيثيت ديگران ؛ حفظ امنيت ملي يا نظم عمومي يا سلامت يا اخلاق عمومي.» (3) به طور كلي  در دستگاه‌هاي ارتباط جمعي و هر آنچه كه از مظاهر آزادي بيان در غرب است، هرگونه توهين به مذهب و مقدسات آن ممنوع بوده و جرم مي‌باشد:

1. در ماده 130 قانون جزا در آئين نامه تحريمهاي حقوق جزايي در رابطه با برنامه‌هاي کانال آزاد در کشور آلمان چنين مي‌خوانيم: «کسي که در برنامه خود، نفرت بر عليه بخشي از مردم و يا بر عليه گروه‌هاي ملي، نژادي و مذهبي برانگيزد و يا خشونت بر عليه آنان را تحريک کند و يا کرامت انساني اين گروه‌ها را بوسيله دشنام و توهين جريحه دار بسازد، طبق ماده 130 قانون جزاء مرتکب جرم مي‌گردد».

2. در قانون اساسي دانمارک آمده است : «هر شخص مي‌تواند افکار خود را از طريق چاپ، نوشتن، و سخن گفتن منتشر سازد، مشروط به اينکه در يک دادگاه عدالت بتواند پاسخگو باشد».

3. بند دوم ماده بيستم کنوانسيون بين المللي حقوق مدني و سياسي سازمان ملل متحد، مصوبه 26 دسامبر 1966 و لازم الاجرا بر اساس قطعنامه 2200 A مصوب 23 مارس 1976، که به امضاي کشورهاي عضو از جمله کشورهاي اروپايي و امريکا رسيده به وضوح مي گويد: « هرگونه ترغيب به تنفر ملي يا نژادي يا مذهبي که باعث تحريک به تبعيض و يا دشمني و خشونت گردد، به موجب قانون ممنوع مي باشد.»

 

نتيجه گيري

الف- طبق نص صريح اصول متعدد اعلاميه جهاني حقوق بشر وکنوانسيون هاي بين المللي پذيرفته شده توسط كشورهاي اروپايي و آمريكايي و قوانين اساسي و داخلي اين كشورها ؛ چاپ تصاويرو كاريكاتورهاي موهن به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام (ص) در كشورهاي اروپايي، و توهين به مقدسات مذهبي يك و نيم ميليارد نفر از شش  ميليارد شهروند جامعه جهاني ، جرم تلقي شده و نقض قوانين بين المللي محسوب مي شود.

ب- عدم برخورد با مجرمين و تداوم چنين شيوه هايي زمينه هاي خدشه دار شدن فضاي مدارا و صلح جهاني را فراهم مي آورد.

ج- انتشار پي‌درپي و گسترده تصاوير اهانت‌آميز نسبت به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام (ص) در روزنامه‌ها و تلويزيون‌هاي غربي و اظهارات کينه‌توزانه برخي از رهبران اروپايي و آمريكايي، بيانگر توطئه‌اي شوم براي به چالش کشاندن جامعه بزرگ مسلمانان در جهان توسط صهيونيسم بين الملل است؛ اقدام مذکور به صورت برنامه ريزي شده و به منظور بدنام کردن مسلمانان در جهان غرب و تست حساسيت مسلمانان جهان و جلوگيري از پيشرفت سريع اسلام در مغرب زمين صورت مي‌گيرد.

د- اين حوادث بيانگر ابزاري بودن شعار دفاع از حقوق بشر توسط نظام هاي ليبرال دموکراسي و ناكارآمدي حقوق بشر غربي است.


پي نوشت:

1. فلسفه حقوق، قدرت الله خسروشاهى انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمينى (ره) چاپ سوم 1378. حقوق بشر از ديدگاه اسلام و غرب ، سيد مهدي سيديان  ، مجله معرفت.

2. سيدرضا حسيني نسب، نگاهي به احترام اديان در قوانين اروپا ، بازتاب ، 16 بهمن 1384 .

3. مباني حقوق بشر، سيد صادق حقيقت و سيد على ميرموسوى، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى .



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       سام : سایت خوبی دارید. مرسی

       ناشناس : عالی بود

       ناشناس : خيلي عالي است استفاده مي كنيم

       ناشناس : ba salam.fatemeh sadat mirmohammadi hastam.va tashakor mikonam in site kheili jalebe va matalebesh vaghean khondanie.ba tashakor.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها