در برخى كتاب ها به نقل از پيامبر(صلى الله عليه وآله) و حضرت على(عليه السلام) نوع خاصى از نمازهاى مستحبى را ذكر كرده اند و گفته اند اين گونه نمازها جبران كننده تمامى نمازهاى قضاى انسان مى باشد و حتى موجب ادا شدن نماز قضاى والدين نيز مى گردد. سوال من اين است كه آيا چنين چيزى صحت دارد يا خير؟
از نظر حكم شرعى و فتواى فقهاى اسلام نماز قضا تنها با خواندن و به جا آوردنش از ذمه انسان ساقط مى گردد و هيچ راه و وسيله ديگرى براى اسقاط اين تكليف وجود ندارد و روايات صحيح فراوانى بر اين امر دلالت دارد.
اگر روايتى بر خلاف اين حكم مسلم و قطعى وجود داشته باشد در تعارض با اين روايات متعدد و صحيح است و در برابر آنها نمى تواند ايستادگى كند و به اصطلاح علماى علم اصول ساقط مى گردد و قابل اعتنا و توجه نيست كه در اين گونه موارد بايد روايت مخالف را كنار گذاشت و يا به گونه اى كه با اصول و ملاك هاى شناخته شده دينى هماهنگ باشد توجيه كرد.
بنابراين اگر روايت مذكور از نظر سند هم مشكلى نداشته باشد به دليل وجود روايات قطعى مبنى بر قضا نمودن نماز فوت شده، قابل اعتناباشد و نماز مذكور جبران نمازهاى قضا شده را نمى كند.


کانال تلگرامی پرسمان: @porseman

سایت موضوعی قرآن و حدیث سایت موضوعی اهل بیت علیهم السلام سایت موضوعی مهدویت سایت موضوعی سیاسی سایت موضوعی معارف
سایت موضوعی اخلاق سایت موضوعی عرفان های نوظهور سایت موضوعی احکام سایت موضوعی مشاوره سایت موضوعی حقوق زن
سایت موضوعی لبخند سایت موضوعی وهابیت سایت موضوعی ادیان سایت نکات قرآن