آيات صريح قرآن درباره حرام بودن مشروب كدام است؟

حكم حرام بودن شراب در برخى آيات قرآن كريم و فرمايشات معصومين(ع) وارد شده و در حرمت آن هيچ ترديدى باقى نمانده است(مائده، آيه 90 و 91 - بقره، آيه 219). در قرآن كريم آيات بسياري درباره شراب نازل شده است كه ما به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
حرمت شراب
در رابطه با حرمت شراب گفتني است كه بيان احكام در صدر اسلام به صورت تدريجى بوده است. چون پذيرش لازم براى بيان دفعى وجود نداشته است. از همين ‏رو در آيه 219 سوره بقره، «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما و يسئلونك ما ذا ينفقون قل العفو كذلك يبين الله لكم الايات لعلكم تتفكرون» ابتدا نفع و ضررهاى مسكرات و اين كه مضار آن بيشتر از منافع آن است بيان گرديده ولى بعدا در آيه 90 سوره مائده حرمت آن به طور كلى بيان گرديده است.
در اينجا چند مسئله بايد مورد توجه قرار گيرد:
الف. بايد گفت كه مسئله حرمت خمر و شراب، در همه اديان الهي حرام بوده، و هيچ آييني كه از تحريف بشر مصون مانده باشد، شرب خمر را جايز نمي‌داند. روايتي از امام رضا عليه السلام نقل شده است كه فرمودند: ما بعث الله نبيا الا بتحريم الخمر... (صدوق، التوحيد) خداوند هيچ پيامبري را مبعوث نكرد، مگر آنكه شراب را در شريعت او حرام نمود. بنابراين تصور اين كه حرمت شراب فقط مربوط به دين اسلام است، تصوري نادرست مي‌باشد و اينكه امروزه در برخي اديان شرب خمر را حلال مي‌شمارند، اين خود يكي از نشانه‌هاي تحريف‌هايي است كه در آيين‌هاي الهي به دست بشر صورت گرفت (ر.ك: ذبيح الله محلاتي، ساحل نجات در مضرات شراب، ترياك، قمار، موسيقي، تهران، 1332) كه نمونة بارز آن را مي‌توان در دين يهود، و همين طور در تحريفاتي كه در دين مسيح توسط پولس قديس صورت يافت، پي‌گرفت.
ب. بايد دانست احكام الهي براساس مصالح و مفاسد است يعني حلاليت نشانه مصلحت و فايده داشتن آن براي انسان است و حرمت نشانه مفسده و ضرري است كه آن براي انسان دارد.
البته احكام الهي مورد وضعي است و ممكن است بنا بر مصالح مهمتر و يا به دلايل ويژه ديگري مدتي براي برخي مردم ابلاغ نشود و يا واجب نشود مانند ماهي‏گيري كه كاري حلال است ولي روزهاي شنبه براي يهوديان حرام شده است. اما اين گونه موارد با حرمت ذاتي برخي چيزها مانند گوشت، خون و شراب فرق مي كند.
ج. ضرر و زيان فردي و اجتماعي شراب بر كسي پوشيده نيست، هر چند ممكن است منافع زودگذر و اندكي داشته باشد چنان كه قرآن كريم هم تصريح فرموده است: «يسئلونك عن الخمر والميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما»؛ درباره شراب و قمار از تو مي پرسند، بگو: در آن دو گناهي بزرگ و سودهايي براي مردم است و گناهشان از سودشان بزرگتر است» (بقره، آيه 219).
و نيز در آيه 90 و 91 از سوره مائده، قمار بازي و مي گساري اعمالي پليد و از ابزار شيطان معرفي شده است.
ضررهاي بس گراني كه بر اثر شراب خواري بر روح و جسم انسان وارد مي شود، به گونه اي: «انما الخمر والميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه...» است كه فغان دانشمندان، روان شناسان و پزشكان جوامع غربي را درآورده است، در اينجا نظريه دانشمندان را در مورد زيان هاي شراب به طور فشرده بيان مي كنيم:
1. اثر الكل در عمر انسان؛ يكي از دانشمندان مشهور غرب اظهار مي دارد كه هرگاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلي، 51 نفر بميرند، در مقابل از جوان هاي غير معتاد، 10 نفر هم تلف نمي شوند.
دانشمند مشهور ديگري ثابت كرده است كه جوان هاي 20 ساله، كه انتظار مي روند پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشيدن الكل، بيشتر از 35 سال عمر نمي كنند.
2. اثر الكل در نسل بشر؛ دانشمندان به تجربه ثابت كرده اند، كسي كه در حين انقاد نطفه مست است، 35 درصد از عوارض الكليسم حاد را به فرزند خود منتقل مي كند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر مي شود، براساس آماري كه در اين زمينه وجود دارد، كودكاني كه زودتر از وقت طبيعي به دنيا آمده اند، از پدران و مادران الكلي 45 درصد و از مادران الكلي 31 درصد و از پدران الكلي 17 درصد بوده اند. كودكاني كه هنگام تولد توانايي زندگي را ندارند، از پدران الكلي 6 درصد و از مادران الكلي 45 درصد و نيز كودكاني كه فاقد نيروي كافي عقلايي و روحي بوده اند، از مادران الكلي 75 درصد و از پدران الكلي نيز 75 درصد بوده است.
3. اثر الكل در اخلاق؛ در شخص الكلي عاطفه خانوادگي و محبت نسبت به زن و فرزند ضعيف مي شود، به طوري كه مكرر ديده شده كه پدراني، فرزندان خود را با دست خود كشته اند.
4. زيان هاي اجتماعي الكل؛ طبق آماري كه «انيستتوي» پزشكي قانوني شهر «نيون» در 1961 تهيه نموده است، جرايم اجتماعي الكليست ها از اين قرار است:
مرتكبين قتل هاي عمومي 50 درصد. ضرب و جرح ها در اثر نوشيدن الكل 8/77 درصد. سرقت هاي مربوط به الكليست ها 5/88 درصد. جرايم جنسي مربوط به الكليست ها 8/88 درصد مي باشد. اين آمار نشان مي دهد كه اكثريت قاطع جنايات و جرايم بزرگ در حال مستي روي مي دهد. خلاصه ضررهاي شراب آن قدر زياد است كه به گفته يكي از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت كند درب نيمي از ميخانه ها را ببندند، مي توان ضمانت كرد كه از نيمي از بيمارستان ها و تيمارستان ها بي نياز شويم». (ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 2، ص 74، تهران، دارالكتب، چاپ پانزدهم، 1362).
به خاطر همين آثار منفي و خانمانسوز شراب خواري است كه اسلام آن را تحريم كرده و آياتي بر مذمت ميگساري نازل شده است.

در مورد سوالات احکام، جهت اطلاع از آخرين استفتائات با دفتر مرجع تقليد خود در تماس باشيد
برچسب ها: تحريم شراب    شراب در قرآن